Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Een hectare is toch helemaal niet veelMet 3 paardjes valt het al niet mee om daar jaarrond gras van te hebben
palousa_boy schreef:Veel hangt idd van je trekker af, hoeveel pk heeft deze?
En schrik idd niet van de prijzen als je een beetje een fatsoenlijke machine wilt hebben. Voor het hooien van onze huidige wei van 3ha hebben we nog geen €500 betaald.
Wil ik een beetje passend materiaal hebben voor onze trekker dan kan ik voor die prijs heel wat laten hooien (maaier van rond de €2000, schudder voor €1500, hark voor €1500 en een pers voor €4000. Wel 2e hands maar geen oude troep want dat heb je veel goedkoper)
tamary schreef:Trommelschudder is een soort cylinder die overdwars achter je trekker hangt en gras over de lengte er uit gooit. Volgens sommigen geeft dat beter paardenhooi door de beweging en daarmee beter drogen. Nadeel : je hebt een aparte machine nodig om hooi op 1 lange rij te leggen voor het persen. Vorkjesschudders zijn er ook met opklap zeiltje om te kunnen schudden en klaar leggen voor de pers.
Trommelschudder :
[ Afbeelding ]
Vorkjesschudder :
[ Afbeelding ]
Ipsilonka schreef:Zo doen wij het ook. Wel iets meer dan een hectare over en kost ook iets meer dan een kratje pilsWij hebben ook ongeveer een hectare land "over" dat gaat gewoon mee met de buurman in het hooien. Daar ga ik echt niet al die apparatuur voor aanschaffen. Kost me hooguit een kratje pils voor het maaien en schudden. Niemand perst zelf volgens mij hier in de straat. Laten ze allemaal de loonwerker voor komen.
Isabonny schreef:Beetje afhankelijk van bemesting, weer en zo, maar eerste snede is hier meestal rond de 10 ton per hectare.Hoeveel balen haal je dan ongeveer van zo'n stuk land af?