Wei erbij=zelf hooien, maar welke apparatuur is dan nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Wei erbij=zelf hooien, maar welke apparatuur is dan nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 11:34

In de buurt waar onze 3 paarden staan, staat een wei te koop van bijna 1 hectare. Ik denk dat het verstandig is om die te kopen, voor het geval we de weien die we momenteel in bruikleen hebben, kwijt raken.
Nu is een hectare wel heel erg veel (paarden krijgen het gras van onze huidige weitjes en "leenweien" momenteel nauwelijk op). Dus dan moeten we zelf gaan hooien.

Wat voor apparatuur hebben we dan allemaal nodig? Een tractor hebben we.
Ik ben aan het zoeken naar maaimachines e.d, maar die dingen hebben verschillende benamingen en ik weet niet goed waar ik op moet letten en welk materiaal het handigste/beste in gebruik is.

Ik heb dus een maaibalk nodig. Zijn hier verschillende soorten in? En welke is geschikt voor te hooien?
Ik heb bijv. een weidebloter waar we het gras mee maaien, maar die hakselt het gras zodanig dat daar geen hooi van te maken is.

En dan zie ik bijvoorbeeld een trommelschudder of een hooischudder. Wat is beter/handiger/het verschil? Of heb je ze beiden nodig?
En dan nog uiteraard een pakjespers voor kleine pakjes (grote kunnen we niet opslaan)

Anoniem

Re: Wei erbij=zelf hooien, maar welke apparatuur is dan nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:36

Loonwerker bellen is goedkoper voor maaien en harken
Schudden moet je bij hooi veel doen dus eigen schudder is dan nog het handigst

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:36

Stap 1, wat voor tractor heb je?

Je hebt een maaimachine, schudder en wallenmaker en pers nodig. Hoewel het is jouw geval voordeliger kan zijn om het persen uit te besteden.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:38

Volgens mij heb je goedkoper uit om gewoon de plaatselijke boer of loonwerker te vragen om het te doen dan dat allemaal aanschaffen voor maar 1 ha.

Vergis je niet in de prijs van aanschaf en onderhoud van al die dingen.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:45

Ook ik denk dat je beter de loonwerker hiervoor kunt bellen. Hoewel een schudder wel handig is om zelf aan te schaffen, hooi moet vaak wel regelmatig geschud worden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 11:47

Caira schreef:
Stap 1, wat voor tractor heb je?

Je hebt een maaimachine, schudder en wallenmaker en pers nodig. Hoewel het is jouw geval voordeliger kan zijn om het persen uit te besteden.

Ehhh, een blauwe :o :D

Een Ford 5110

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:48

Een hectare is toch helemaal niet veel :? Met 3 paardjes valt het al niet mee om daar jaarrond gras van te hebben :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 11:51

Probleem wat ik altijd van de boer te horen krijg (die vraagt ook altijd een loonwerker), is dat de loonwerkers hier in de omgeving altijd helemaal vol zitten als het even goed weer is. Want dan wil iedereen tegelijk zijn gras afgedaan hebben. Dus wil ik graag zelf een paar kleine machientjes zelf aanschaffen (man is handig genoeg om zelf het onderhoud eraan te doen als dat nodig zou blijken).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:51

Ach, ik kwam enkele jaren geleden een complete set tegen op marktplaats voor 3500 euro! Tractor (MF135), maaibalk, schudder (zo'n alles-in-een) en kleine balenpers. De boer wilde geen onderdak verlenen aan het setje anders was ik het gaan halen.

Bedenk dat je voor een ha geen giga apparatuur nodig hebt. Het meest simpele spul voldoet al.

Wel van belang: handig zijn en de ruimte hebben om die spullen zelf te repareren en onderhouden. Als je dat uit moet gaan besteden, kun je inderdaad beter gelijk de loonwerker bellen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:53

Veel hangt idd van je trekker af, hoeveel pk heeft deze?

En schrik idd niet van de prijzen als je een beetje een fatsoenlijke machine wilt hebben. Voor het hooien van onze huidige wei van 3ha hebben we nog geen €500 betaald.
Wil ik een beetje passend materiaal hebben voor onze trekker dan kan ik voor die prijs heel wat laten hooien (maaier van rond de €2000, schudder voor €1500, hark voor €1500 en een pers voor €4000. Wel 2e hands maar geen oude troep want dat heb je veel goedkoper)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 12:01

pmarena schreef:
Een hectare is toch helemaal niet veel :? Met 3 paardjes valt het al niet mee om daar jaarrond gras van te hebben :)

Ik heb thuis een huisweitje en mag daar ook gebruik maken van de huiswei van de buren. Daar staan ze ca. 3 keer per jaar een week of 3-4 en dan is het gras op. Dus dat is voor een maand of 3 gras in de zomer.
Bij de zaak van mijn man hebben we een weitje en daar hebben we ook nog een leenweitje van een 3.000 m2. Met de weien die we dus nu hebben, komen we de zomer wel uit. (Met slecht weer laten we ze de wei niet op en staan ze met hooi op de uitloop; in de winter staan ze dus vrijwel alleen op de uitloop.) Dit jaar groeit alles zo goed, dat we hier nog te veel gras aan hebben. Maar we weten niet hoelang we deze leenweien nog kunnen/mogen gebruiken, vandaar dat ik zit te denken om die hectare te kopen.

Ervan uitgaande dat de leenweien in totaal maar een 3.500-4.000m2 zijn en we hier al genoeg aan hebben (we moeten nu al af en toe met de weidebloter eroverheen omdat het anders te hoog wordt), ga ik er dus van uit dat een wei die 3 keer zo groot is, gehooid kan worden. Zou zonde zijn als ik dat elke keer met de weidebloter zou afmaaien.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 12:03

palousa_boy schreef:
Veel hangt idd van je trekker af, hoeveel pk heeft deze?

En schrik idd niet van de prijzen als je een beetje een fatsoenlijke machine wilt hebben. Voor het hooien van onze huidige wei van 3ha hebben we nog geen €500 betaald.
Wil ik een beetje passend materiaal hebben voor onze trekker dan kan ik voor die prijs heel wat laten hooien (maaier van rond de €2000, schudder voor €1500, hark voor €1500 en een pers voor €4000. Wel 2e hands maar geen oude troep want dat heb je veel goedkoper)

Hoeveel balen haal je dan ongeveer van zo'n stuk land af?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:13

Trommelschudder is een soort cylinder die overdwars achter je trekker hangt en gras over de lengte er uit gooit. Volgens sommigen geeft dat beter paardenhooi door de beweging en daarmee beter drogen. Nadeel : je hebt een aparte machine nodig om hooi op 1 lange rij te leggen voor het persen. Vorkjesschudders zijn er ook met opklap zeiltje om te kunnen schudden en klaar leggen voor de pers.
Trommelschudder :
Afbeelding
Vorkjesschudder :
Afbeelding

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 12:31

tamary schreef:
Trommelschudder is een soort cylinder die overdwars achter je trekker hangt en gras over de lengte er uit gooit. Volgens sommigen geeft dat beter paardenhooi door de beweging en daarmee beter drogen. Nadeel : je hebt een aparte machine nodig om hooi op 1 lange rij te leggen voor het persen. Vorkjesschudders zijn er ook met opklap zeiltje om te kunnen schudden en klaar leggen voor de pers.
Trommelschudder :
[ Afbeelding ]
Vorkjesschudder :
[ Afbeelding ]

Aha, dus beter een trommelschudder voor paardenhooi.
Ik weet dat mijn opa vroeger een trommelschudder met schotten had, waarmee hij het ook meteen in rijen kon leggen, dus dat is dan geen extra machine.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:32

We hadden dit jaar 32 balen van ongeveer 300/350 kilo maar eigenlijk heb ik voor het mooie de paarden er wat te laat af gehaald en er is verder niet bemest oid (sleep alleen de mest van de paarden over de wei en als de paarden eraf zijn ga ik er een keer met de bloter overheen zodat alles weer gelijk is).

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:57

Wij maaien en schudden zelf.die dingen kosten niet veel en hebben eigenlijk zo goed als geen onderhoud nodig.

Voor je traktor moet je op zoek naar een kleine maaibalk.
Wij hebben eentje van 1.35m,2 trommels.

Hooischudder zoek je best eentje die ook in rijen kan leggen,anders heb je er 2 nodig.

Een pres hebben wij ook gekocht,maar doen we niet meer.
Daar kunnen vlug grote kosten aan zijn en kost 2 keer niets bij een loonwerker.

(toen wij helfweg waren met de eerste keer onze eigen pres gebruiken ontplofte de boitte,ding Total löss,en was ook niet te voorspellen,pure pech.
We hebben toen 30 euro betaald voor de andere helft in pakjes te laten persen door de loonwerker)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:03

Een maaier- schudder en hark. Het laten persen van de balen zou ik laten doen. Onderhoud van de machines kost ook een hoop geld. En het moet allemaal onderdak kunnen staan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:09

Zoveel hoeft het niet te kosten.

Wij betaalde voor ons maaibalkje 800 euro,als nieuw!
Voor de hooikeerder die ook in rijen kan leggen 450 euro.
Daarmee kunnen we dus zelf maaien,harken en in rijen leggen.
Enige wat we dan laten doen is in baaltjes persen.

Qua onderhoud hier nog nooit iets aan gedaan.
Wel al 1 x onze maaier laten herstellen,er was een steen tussen de maaitrommels geraakt en heel de boel was totaal ontregeld en de messen eraf.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:18

Dat zei ik ook een balenperser is duur in onderhoud. Alleen voor eigen gebruik op zon klein stukje grond kan dat niet uit. Dan ben je goedkoper af om iemand anders te laten doen. Vaak kun je nog iemand vinden die het voor de hobby doet die vragen wat minder dan een loonwerker

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:19

Maaibalk is niet de goede term, lijkt me, het is geen balkmaaier wat je nodig hebt, maar een cyclomaaier. Probeer er één van 135 of 165 op de kop te tikken (zijn zeldzaam), breder is waarschijnlijk te zwaar voor je Ford. Begin eens te zoeken op een PZ cyclomaaier. Je kunt idd het best een schudder kopen die ook op rijen kan leggen. Zoekterm bv PZ Strela.
Kuhn en Vicom zijn vermoedelijk te grote/zware maaiers en schudders.

Pakjes persen gewoon door de loonwerker laten doen. Kost afhankelijk van de hoeveelheid pakjes tussen de 80 ct en 1,20 per pakje. En als het eens te slecht voor hooi is, kan een loonwerker ook midirollen in plastic maken bv.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:20

Als je trekker licht is,zoek dan een 165 met kleine trommels,de grote trommels zijn al een stuk zwaarder en voor kleine trekkers vaak al te zwaar.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:25

Ik zou gewoon kijken voor een klein PZ maaiertje en geen maaibalk, vraag me ook af of die te vinden zijn voor een 5110. Verder als schudder zou ik kijken voor een strela schudder. Ook makkelijker met de kanten uitharden. Wallen maken en persen zou ik dan door de loonwerker laten doen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:25

Vergeet bij een eigen weiland niet het sloten en eventueel wallenfrezen en bemesten.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:26

Wij hebben ook ongeveer een hectare land "over" dat gaat gewoon mee met de buurman in het hooien. Daar ga ik echt niet al die apparatuur voor aanschaffen. Kost me hooguit een kratje pils voor het maaien en schudden. Niemand perst zelf volgens mij hier in de straat. Laten ze allemaal de loonwerker voor komen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:30

Ipsilonka schreef:
Wij hebben ook ongeveer een hectare land "over" dat gaat gewoon mee met de buurman in het hooien. Daar ga ik echt niet al die apparatuur voor aanschaffen. Kost me hooguit een kratje pils voor het maaien en schudden. Niemand perst zelf volgens mij hier in de straat. Laten ze allemaal de loonwerker voor komen.
Zo doen wij het ook. Wel iets meer dan een hectare over en kost ook iets meer dan een kratje pils :o Maar dan nog is dat voor ons een stuk voordeliger dan zelf doen.
Isabonny schreef:
Hoeveel balen haal je dan ongeveer van zo'n stuk land af?
Beetje afhankelijk van bemesting, weer en zo, maar eerste snede is hier meestal rond de 10 ton per hectare.