Stroomklok aansluiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Stroomklok aansluiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 20:04

In de trant van domme vragen bestaan niet.
Voel ik me nu toch echt een beetje :o?
Ik had altijd iemand die voor mij het onderhoud deed aan de stallen en weilanden.
Nu moet het zelf doen en baal er van dat ik nooit gekeken heb hoe het moet.
Probleem is al een tijd dat er geen of nauwelijks stroom op de draden staat. Ze maken er ook dankbaar gebruik van :')
Nu ben ik er eindelijk achter dat de kabel van de klok naar de omheining kapot is.
Dus die moet vervangen worden.
Ik ben er inmiddels achter dat het aardkabel of hoogspanningskabel heet.
Maar nu lijkt het op alle foto's dat het maar een kabel met 1 draad is. En ik heb nu een kabel met een een blauwe draad voor de aarding en de rode voor de stroom.
Heb ik nu dan 2 aardekabels nodig?

Kortom help hoe sluit ik goed een klok aan en wat heb ik nodig?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 20:39

En ik denk dat ik het steeds beter ga snappen waarom de kabel niet (meer) werkt.
Het lijkt op een goedkope huishoudkabel.

En begrijp ik nu goed dat dat ik twee aarde kabels nodig heb?
1 voor de aarde. Aardpennen kunnen dus ook vlakbij de stroomklok zitten maar minimaal 2 meter diep?
En een aardekabel die dus onder de grond naar de omheining kan.

Vind het nu best knap dat het stroom wel gewerkt heeft.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:49

Voor een gewone paardenomheining heb je een kabel van de aardpen naar je stroomtoestel en een andere kabel van je stroomtoestel naar de omheining. Er staan symbooltjes op je toestel om aan te duiden op welke klem je welke kabel moet aansluiten. Als je de kabel van het toesel naar de omheining in de grond legt heb je in principe speciale kabel nodig. Voor de aansluiting van de aarding mag het gewone kabel zijn.
Hierbij het schema : https://www.gallagher.eu/nl_be/wat-is-e ... frastering

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:56

Wat Sclimpre zegt klopt. Je apparaat heeft altijd maar twee dragen, een aarde en een fase draad. De fase draad gaat van het apparaat naar de omheining. Op het apparaat is deze meestal met een rode bevestiging aangesloten. De aarde gaat van je apparaat naar, ja ja, de aarde :+ Deze zit meetal met een zwarte bevestiging aan je apparaat bevestigd.

De aardepen hoeft niet heel diep te zitten hoor. Die van ons zit amper 30cm in de grond. Afhankelijk van de kracht van je apparaat en de manier waarop deze aangesloten zit aan je heining en de aardepen kun je dan kiezen voor een bepaald type draad (dunner of dikker bijvoorbeeld).

Om het jezelf makkelijk te maken zou je de oude bedrading kunnen weghalen en een rode en een zwarte draad kopen (als dit op jouw klok ook de kleuren zijn) en die als nieuwe bedrading aanleggen.

felicity

Re: Stroomklok aansluiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 21:21

Nou er is hier duidelijk een beunhaas bezig geweest. Wist ik veel.
Ik had dus maar een kabel met twee draden erin een blauwe ging op het apparaat naar de aarde en de rode ging op het apparaat naar de stroom.
Kabel liep onder het zand naar de omheining en daar ging blauw op de ijzeren paal en rood aan het draad.
Achteraf bleek dit dus een goedkoop huishoud kabeltje te zijn en helemaal niet geschikt voor dit soort doelen.
Dat het überhaupt gewerkt heeft is een wonder.

Morgen maar aan de shop om goed en degelijk materiaal te kopen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:36

Zo heel fout is dat niet. Het ijzeren paaltje dient als aarding.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 07:46

Die snap ik dat die ijzeren paal van de omheining als aarding doent.
Maar een goedkoop huishoudkabeltje is nu niet echt geschikt voor buiten.