Fertigreen op de weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Fertigreen op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 09:25

Ik heb een weide gehuurd die dit jaar niet goed werd onderhouden omdat de vorige huurders er vanaf gingen. Nu heb ik vorige dinsdag er fertigreen gestrooid om de weide wat te bemesten. Het heeft al wel wat geregend, maar ik zie wel nog wat van die ronde bolletjes in het gras liggen. Wanneer zouden de paarden erop mogen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:46

Als het gras voldoende heeft kunnen groeien, anders heeft heel dat bemesten geen zin gehad.
Niet de kunstmest, maar het gras bepaalt...

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 09:51

Ibbel schreef:
Als het gras voldoende heeft kunnen groeien, anders heeft heel dat bemesten geen zin gehad.
Niet de kunstmest, maar het gras bepaalt...

Dus hoe lang moeten we daarvoor wachten? Het lastige is dat de paarden al die tijd op stal moeten staan..

Kendra

Re: Fertigreen op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:57

Dat was niet zo slim, je had beter eerst de helft kunnen doen. Als je de bolletjes nog ziet liggen zou ik nog even wachten. Wij wachten meestal een dag of 10 - en dan moet het wel hebben geregend.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 10:25

Kendra schreef:
Dat was niet zo slim, je had beter eerst de helft kunnen doen. Als je de bolletjes nog ziet liggen zou ik nog even wachten. Wij wachten meestal een dag of 10 - en dan moet het wel hebben geregend.

Ik heb ze van vorige week dinsdag 8 augustus van de weide gehaald en onmiddellijk gestrooid. Normaal zou het nu zaterdag 19 augustus zijn dat we ze terug brengen naar die weide.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:53

woemp schreef:
Dus hoe lang moeten we daarvoor wachten? Het lastige is dat de paarden al die tijd op stal moeten staan..

Boerenwijsheid: als het gras een hand en een duim hoog is kunnen de paarden de wei in. Ongeveer 12-15 cm hoog, is dat zo'n beetje. Hoe snel je gras die hoogte heeft is niet te voorspellen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:58

wij bemesten ook altijd de helft, dan staan de paarden twee weken op de onbemeste kant. Na 2 weken gaan ze naar de bemeste kant en bemesten we de nog onbemeste kant.
Ik zou zeker wachten tot het ruim 10 cm is, liefst nog iets langer. Heb je geen paddock of rijbak waar ze voorlopig af en toe in kunnen want 24/7 op stal is wel heel sneu!

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 08:56

De dierenarts heeft laten weten dat 10 dagen voldoende zijn om te wachten. Daarna zouden ze terug op de weide kunnen zonder ziek te worden. Op voorwaarde dat het rond dag 9 of 10 nog wel een beetje heeft geregend. Ze zegt dat niet alle bolletjes opgelost moeten zijn.

De paarden staan namelijk in een pensionstal waar ik dagelijks naartoe ga om ze buiten te zetten vanaf het open gaat en ik zet hem binnen zodra het sluit. Tussendoor (om de twee uur)ga ik wel nog even naar daar om terug naar de stallen te wandelen zodat hij nog eens kan drinken. Alleen is het probleem dat het daar sluit voor 2 dagen en half waardoor ze dan helemaal niet buiten kunnen. Dan neem ik hem mee en zet ik hem op de weide die ik nu bemest heb...