Omheining shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AniJ

Omheining shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 14:22

Ik ben zelf aan het kijken naar de verschillende mogelijkheden om een omheining te maken voor een shetlander. Daarom dat ik hier eens kom horen naar wat voor jullie het beste werkt.

Zelf zie ik graag houten omheiningen, maar het lijkt me sterk dat ze dit heel laten ( bijten, ... ).
Ik heb ook gelezen dat sommige shetlanders niet kijken naar de elektriciteit en dat ze gewoon door de lintomheiningen gaan. Is dan een combinatie van beide aangeraden? Daarom dat ik me tot jullie richt.

Alvast bedankt.

Onali

Re: Omheining shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:26

Mijn shet is goed opgevoed en gaat dus nooit door de omheining heen. Bovendien zijn zijn vriendjes en het eten binnen de omheining en heeft hij voldoende ruimte voor capriolen en dergelijke.

Je kan altijd een houten omheining nemen met daarvoor schrikdraad.

En het is op zich het niet omkijken naar het stroom, maar door de vaak vele manen voelen ze het minder.

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:29

Ik heb Frans hekwerk voor mijn shets, gedeeltelijk omdat ik hout ook het mooiste vond, maar planken niet echt. Die van mij hebben wel respect voor draad, maar ik heb nu nergens meer draad nodig. Op de oude wei stonden ze achter 3 draadjes, nooit uitgebroken.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:39

Mijn shetlanders hebben ook veel respect voor draad. Nu heb ik dus ook overal enkel draden gespannen. Uiteindelijk komt hier overal houten hekwerk. Eventueel met daarvoor nog een draadje op schuren oid tegen te gaan. Maar daar ben ik niet zo bang voor.

Edit: het ligt er ook heel erg aan hoe sterk je stroomapparaat is. Zodra stroom eraf staat of er staat heel weinig stroom op de draad heb ik ook wel een mafkees rondlopen die overal doorheen dendert. Die vind het gewoon leuk om uit te breken. Niet omdat er aan de andere kant meer staat of iets staat dat ze niet heeft. Maar gewoon het spelletje, baasje-plagen. Maar als er genoeg stroom op staat dan komt ze echt niet in de buurt :)

Miran0813

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:47

Mijn shetjes staan achter een houte omheining en daarvoor een stroom draadje. waar er geen hout is heb ik 3 stroomdraadjes 1 op 30cm de middelste op 60 en de laatste op 90 cm.

Mijn eigen 2 shetjes hebben heel veel respect voor het stroomdraadje. maar er staat een mini en een falabella bij die meester zijn in ontsnappen.
maar zolang ze denken dat er stroom op staat gaat het goed :j . "klopt het even af"

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:26

Bij ons staan de minishetten achter draad op 20, 40 en 60cm met daarop een flinke klap stroom. Ze testen regelmatig met hun snorharen maar gokken het zelfs als de stroom er kort af is niet, want we hebben het schrikdraad wel eens aangezet tussen testen en er doorheen proberen te gaan

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:56

Mijn shets zijn echte slopers en gaan door alles heen!
Nu staan ze in een wei met van dat groen triangel gaas en daarvoor nog 3 stroomdraden.
Helaas zijn ze ook hieruit al een keer uitgebroken. En geloof me, je hebt echt een kwartier de tijd nodig om tot jezelf te komen als je de stroomdraad aanraakt.
Geen idee hoe ze het doen maar het lukt ze dus wel. Hout gaat ze ook echt niet tegen houden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:05

Je kan geluk hebben maar persoonlijk zou ik shetten voor de zekerheid altijd achter bijvoorbeeld schapengaas zetten. Ze zijn toch eerder geneigd om uit te breken.
Zelf ook wel eens een paddock gemaakt van 3 draden waar een goede klap op stond, en dan ook nog eens 2 keer beoband. Dat breekt niet zomaar.

Twilight2205

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 17:57

Ik heb gedeeltes afgezet met schapengaas en stroomdraad, 1 van mijn boefjes is een enkele keer uitgebroken dus heb ik nu het schapengaas vervangen door houten hekjes. En ja je zou zeker een combi van beide kunnen maken!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 06:59

Ik zou ook niet gokken op alleen stroom bij shetlanders. Onze gaat overal onderdoor/tussendoor.
Alleen gaas duwt ze net zolang tegen tot het stuk gaat.
Hout gaat wel goed, eet ze ook niet aan. Wij hebben nu deels alleen hout en deels hout met stroom erboven. Hier kan ze echt niet uit komen.

Afbeelding

Afbeelding

BalderJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:13

Mijn verzorgshetlanders stonden vroeger achter een houten omheining en daar zijn ze wel een aantal keer uit ontsnapt. Nu staan ze achter stroomdraad en ze zijn nog nooit ontsnapt.