Ouders begrijpen niet dat 24/7 stal slecht is...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fluttershy

Ouders begrijpen niet dat 24/7 stal slecht is...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 23:56

Aangezien ik nu echt niet meer weet wat te doen.
Al sinds ik ben verhuisd is er veel tramalant omtrend mijn pony, Tiska. De verhuizing kwam heel plots en ook heel snel, waardoor ik niet echt een mening had in het verhuizen en wat er met Tiska zou gaan gebeuren. Enkele weken na de koop van ons nieuwe huis werd mij verteld door mijn ouders dat Tiska op een goed plekje zou komen en zij zou daar sowieso 24/7 buiten komen te staan. Ze moet echt dag en nacht buiten staan, op stal gaat haar gezondheid soms binnen enkele weken al zichtbaar achteruit. :(

Helaas is van deze afspraak nooit wat gekomen. Ze staat nu bij een boer voor de zomer 24/7 in de wei, maar zodra het winter word zal mijn pony 24/7 op stal komen te staan. Ik ben nu al enkele maanden in discussie met mijn moeder omdat zij niet begrijpt hoe enorm onnatuurlijk het is voor een paard en met name Tiska om binnen te staan. Het is nu zelfs zover gekomen dat ik er een maand lang niet over mag praten en het moet laten "rusten". Naast het feit dat ik mijn anti-paarden moeder de verantwoordelijkheid moet nalaten van het welzijn van Tiska, dreigt ze ook dat Tiska dan maar verkocht moet worden. Als argument hiervoor geeft ze dat ik er "teveel over nadenk". Mijn moeder begrijpt dus niet dat het slecht is voor Tiska dat ze deze winter naar binnen moet, en dat ik me daar zorgen om maak en een oplossing aan het zoeken ben. Als het echt beter is voor mijn pony verkoop ik haar liever aan mensen die haar wel een mooie weide kunnen bieden. Inmiddels heb ik alle stallen in een straal van 30 km vanaf huis gemaild maar deze zitten allemaal boven het budget van mijn ouders. Één stal is eruit gekomen wat betaald kan worden met dat ik zelf 100 meebetaal per maand (ik werk en heb dit er met liefde voor over) maar mijn moeder weigert Tiska daarheen te verplaatsen.

Ik ben dus opzoek naar beetje tactvolle argumenten om mijn moeder eat wijzer te maken dat dit gewoon echt niet kan. Of andere ideeën hoe ik dit zou moeten oplossen. Het licht overgins bij mij behoorlijk gevoelig dus nare reacties etc. graag achterwege laten. :j

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 00:01

Jeetje hoezo struisvogel-politiek van je ouders..

Ga eens met je moeder om tafel (letterlijk). Ga zitten en zeg dat je er 1x duidelijk over wil praten en of ze gewoon wil luisteren wat je wil zeggen. Na dat gesprek kan ze altijd bijdraaien en anders weet jij waar je aan toe bent..
Print artikelen uit waarin duidelijk wordt hoe belangrijk weidegang is en leg de deal van die andere stal uit met je 100euro bijdrage.
Je ouders hebben niks te maken met de pony verder behalve stalgeld? Leg ze dan uit dat er voor hen níks veranderd maar voor de pony érg belangrijke dingen.
Hoe oud ben je? Succes, lastig hoor..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 00:03

Wat een super lastige situatie.

Misschien kan je het proberen met zeggen iets zeggen dat je er veel over hebt gelezen en opgezocht en dat daar allemaal naar voren komt dat 24/7 op stal echt ongezond is voor een paard, en dat je jezelf verantwoordelijk (altijd een mooi woord voor ouders) acht voor je pony, en dat je er daarom zoveel over denkt. Want het is een levend dier, en geen stuk speelgoed, dus daar moet je verantwoordelijk mee omgaan.

Misschien neemt je moeder je iets serieuzer als je dat soort termen erin gooit. Lijkt me een vreselijke situatie. Misschien de vergelijking maken met het 24/7 opsluiten van een hond ofzo? (Dat is misschien een beetje appels met peren vergelijken, maar misschien doet het haar meer inzien dat een pony net zo goed een dier is dat vrij moet kunnen bewegen).

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 00:05

Jeetje wat vervelend zeg :( kan me je vorige topic nog wel herinneren volgde die toen ook, vind het echt heel goed dat je zo aan het welzijn van je paard denkt! Tips hierboven lijkt me goed, op een of andere manier moet je toch echt goed met je ouders om tafel, maar snap ook niet waarom je je pony niet mag verplaatsen als je de rest er zelf bij legt..

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 00:11

_Zoe schreef:
Jeetje wat vervelend zeg :( kan me je vorige topic nog wel herinneren volgde die toen ook, vind het echt heel goed dat je zo aan het welzijn van je paard denkt! Tips hierboven lijkt me goed, op een of andere manier moet je toch echt goed met je ouders om tafel, maar snap ook niet waarom je je pony niet mag verplaatsen als je de rest er zelf bij legt..

Waarschijnlijk omdat het niet reëel is :) 100,- is een best bedrag voor TS haar leeftijd, en stel ze verliest haar baan om wat voor reden dan ook, zitten de ouders alsnog met de kosten.
Ik weet toevallig in welke regio ze zit dus heb haar al een PB met wat suggesties gestuurd. Ik hoop dat daar iets voor haar bij zit :)

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 00:12

MerleSimone schreef:
Jeetje hoezo struisvogel-politiek van je ouders..

Ga eens met je moeder om tafel (letterlijk). Ga zitten en zeg dat je er 1x duidelijk over wil praten en of ze gewoon wil luisteren wat je wil zeggen. Na dat gesprek kan ze altijd bijdraaien en anders weet jij waar je aan toe bent..
Print artikelen uit waarin duidelijk wordt hoe belangrijk weidegang is en leg de deal van die andere stal uit met je 100euro bijdrage.

Je ouders hebben niks te maken met de pony verder behalve stalgeld? Leg ze dan uit dat er voor hen níks veranderd maar voor de pony érg belangrijke dingen.
Hoe oud ben je? Succes, lastig hoor..

Ik ben 14 :j Inmiddels is dit al een dikke twer jaar gaande over Tiska en diverse stallingen, en iedere keer zodra ik er over wil praten heeft mijn moeder of geen zin of "geen tijd". Ik moet dat ook zelf eerlijk toegeven dat ik nu in de piek van mijb puberteit zit en ik gewoon enorm fel ben en dat misschien met name mijn moeder wat afstoot.
Mijn moeder wil ook niet veel met Tiska te maken hebben, als ik bijvoorbeeld voor publiek rijd dan bind ze het wel leuk om mee te gaan. Maar echt een emotienele band heeft ze d'r niet mee.

Ilse_123 schreef:
Wat een super lastige situatie.

Misschien kan je het proberen met zeggen iets zeggen dat je er veel over hebt gelezen en opgezocht en dat daar allemaal naar voren komt dat 24/7 op stal echt ongezond is voor een paard, en dat je jezelf verantwoordelijk (altijd een mooi woord voor ouders) acht voor je pony, en dat je er daarom zoveel over denkt. Want het is een levend dier, en geen stuk speelgoed, dus daar moet je verantwoordelijk mee omgaan.

Misschien neemt je moeder je iets serieuzer als je dat soort termen erin gooit. Lijkt me een vreselijke situatie. Misschien de vergelijking maken met het 24/7 opsluiten van een hond ofzo? (Dat is misschien een beetje appels met peren vergelijken, maar misschien doet het haar meer inzien dat een pony net zo goed een dier is dat vrij moet kunnen bewegen).

Ik heb al eerder het tegenover mijn moeder vergeleken met een hond... Toen begon ze over onze oude hond die ze heeft weggedaan aan mensen met een boerderij zodat hij daar neer vrijheid had, en dan moet ik dat uiteraard ook met Tiska doen wil ik haar gelukkig maken.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 00:16

Ik vind dat je er enorm goed over nadenkt. Als ik je een tip mag geven; wacht een paar dagen totdat dit topic vol staat met goede argumenten en laat dit je moeder lezen. Ik vind het supertof dat je dit zo nuchter bekijkt en ook durft toe te geven dat je in de top van de puberteit zit.

Dus, moeder van Shutterfly; zij doet dit niet om de puber uit te hangen. Puur in het kader van het welzijn van het paard is het van groot belang dat deze geruime tijd op een dag buiten komt. Dat uw dochter zelfs overweegt om een ander huisje te zoeken voor het paard zegt mijn inziens voldoende over hoe gek zij is op het paard. Ze zet het belang van het paard boven dat van haarzelf.

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 00:20

Eline_S_S schreef:
_Zoe schreef:

Waarschijnlijk omdat het niet reëel is :) 100,- is een best bedrag voor TS haar leeftijd, en stel ze verliest haar baan om wat voor reden dan ook, zitten de ouders alsnog met de kosten.
Ik weet toevallig in welke regio ze zit dus heb haar al een PB met wat suggesties gestuurd. Ik hoop dat daar iets voor haar bij zit :)

Ben ook heel erg dankbaar voor je hulp! Heb ook je pb's met mijn moeder besproken maar dat wil ze absoluut niet. Ze geeft er ook geen reden bij? :? Lekker duidelijk in ieder geval.
100 is voor mij zeker veel, daar zit ook wel echt mijn kledinggeld en loon+zakgeld in. Gelukkig is mijn baan nu vast en is mijn baas erg aardig, ze wil me sowieso houden tot ik 20 ben :D

_Zoe schreef:

Echt aan de tafel met mekaar gaan durf ik simpelweg niet, dan word het drie tegen een en gezien mijn noeder al bij het kleinste dingetje dreigt met dat Tiska verkocht moet worden doe ik dat heel voorzichtig nu. Morgen gaan we een paar dagen naar een "relax-hotel" dus misschien kan ik dan in wat ontspannen sfeer wat gaan praten *D

Roosch, Dat is inderdaad een goeie! En je bericht voor mijn moeder vind ik heel bijzonder, die gaat mijn moeder zeker te zien krijgen :D

Eline_S_S

Re: Ouders begrijpen niet dat 24/7 stal slecht is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 00:27

Wat gek.. misschien eens vragen naar de reden? Als ik me niet vergis is het maar 25,- in de maand duurder.. Dat zou je denk ik wel makkelijk zelf kunnen bijbetalen en dan zit je ook nog eens midden in het bos! :D

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 00:39

Misschien even een aantal goede artikelen hierover googlen waar de gevolgen zoals stal benen enzovoort ook in vernoemd worden. Of 25 per maand meer voor een goede stalling met voldoende weidegang of hogere dierenarts kosten, wat je ouders dan liever hebben

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 00:44

Als je paard 24/7 op stal komt te staan is de kans groot dat het allerlei gezondheidsklachten gaat krijgen. Heb je straks een abonnement op de dierenarts. Zit je moeder vast ook niet op te wachten...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 01:04

Wil je moeder wel betalen voor de dierenarts kosten die hieruit gaan volgen?

Of heeft ze liever een gelukkige dochter, omdat diens paard gezond is?

Is er ook geen overlegemet de boer mogelijk, om toch in ieder geval een aantal uur per dag buiten te zetten?

24/7 binnen is wat mij betreft dierenmishandeling.

Hopelijk wil je moeder (over een paar dagen) dit topic laten lezen.

Misschien zijn er bokkers die samen met jou, met je ouders om tafel willen zitten?

En wat vindt je moeder van het idee het eens zelf uit te proberen? Als ze zelf een week lang op haar slaapkamer moet zitten (er wordt 1 keer per dag uitgemest), en ze mag er een uurtje per dag uit. Als zij dat een week lang volhoudt, draag ik graag bij aan een stalling waar Tiska dit niet hoeft

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 04:52

Je zou je moeder ook eens 24 uur op het toilet kunnen opsluiten :+ :+ ;)

Maar serieus: vraag aan je moeder wat haar belangrijkste bezwaren zijn. Ik zie dat je 14 bent. Ik neem aan dat je niet elke dag gebracht/gehaald wordt? Dat betekent dat de stal veilig bereikbaar moet zijn per fiets. Ook in het donker en ook door weer en wind.

Zo kom je er in elk geval achter wat je moeder acceptabel vindt. Dan kun je daarna afspreken dat je binnen die grens zoekt naar een paardvriendelijker plekje voor Tiska. Succes!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 06:46

Kan die daar ook niet overdag naar buiten?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:35

Wat is het dat je paard dan krijgt? zoek uit wat dat kost om te genezen?....als het om de centen gaat is voorkomen altijd beter toch?

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 08:43

khirshanta schreef:
Wil je moeder wel betalen voor de dierenarts kosten die hieruit gaan volgen?

Of heeft ze liever een gelukkige dochter, omdat diens paard gezond is?

Is er ook geen overlegemet de boer mogelijk, om toch in ieder geval een aantal uur per dag buiten te zetten?

24/7 binnen is wat mij betreft dierenmishandeling.

Hopelijk wil je moeder (over een paar dagen) dit topic laten lezen.

Misschien zijn er bokkers die samen met jou, met je ouders om tafel willen zitten?

En wat vindt je moeder van het idee het eens zelf uit te proberen? Als ze zelf een week lang op haar slaapkamer moet zitten (er wordt 1 keer per dag uitgemest), en ze mag er een uurtje per dag uit. Als zij dat een week lang volhoudt, draag ik graag bij aan een stalling waar Tiska dit niet hoeft

Ik woon in het Noorden en hier is kleigrond, dat word echt een groot modderfeest zet je daar een paard in. We hebben wel een hele kleine "bak" van 15x10 maar die is ongedraineerd en bij de eerste regenbui een zwembad.

Voorderest ben ik het helemaal met jullie eens over de dierenarts kosten. Ik heb dit al eens tegen mijn stiefvader gezecht maar hij deed er vrij weinig mee.
Hilli schreef:
Je zou je moeder ook eens 24 uur op het toilet kunnen opsluiten :+ :+ ;)

Maar serieus: vraag aan je moeder wat haar belangrijkste bezwaren zijn. Ik zie dat je 14 bent. Ik neem aan dat je niet elke dag gebracht/gehaald wordt? Dat betekent dat de stal veilig bereikbaar moet zijn per fiets. Ook in het donker en ook door weer en wind.

Zo kom je er in elk geval achter wat je moeder acceptabel vindt. Dan kun je daarna afspreken dat je binnen die grens zoekt naar een paardvriendelijker plekje voor Tiska. Succes!

Ik fiets naar stal. Het is op zo'n 2 km van huis, ideaal natuurlijk maar ik mag ook niet te ver fietsen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:51

Stad Groningen woon je?

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:52

Is het mogelijk met de boer iets te regelen? Dat er een stukje wei als paddock ingericht wordt waar je pony enkele uren per dag in kan? Of een verhard stukje van het erf ofzo?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:59

Wat goed van je dat je er zo verstandig mee om gaat.
Helaas heeft je moeder geen benul van het wezen paard dat echt beweging nodig heeft om gezond te zijn en te blijven.
Ze kan beter wat meer betalen voor de stal dan dadelijk elke maand de dierenarts te hebben omdat hij weer eens koliek heeft of dat soort dingen.
Of dat de pony vervelend en heet word en jij er daardoor afvalt.

Jammer ouders die niets aannemen van hun dochter die in dit geval duidelijk wel beter weet.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:59

Fluttershy schreef:
Ik fiets naar stal. Het is op zo'n 2 km van huis, ideaal natuurlijk maar ik mag ook niet te ver fietsen.

Waar sta je nu en tot waar wil je gaan? Er zijn nog wel wat opties in de buurt van de stad die niet te duur zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:06

Maar waarom laat je je pony 24/7 binnen staan? Hoe vaak ga je er naartoe? Het is strakjes echt aan jou om te zorgen dat je beestje meer buiten komt, werk aan de winkel dus voor je.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:09

Pipodipo schreef:
Maar waarom laat je je pony 24/7 binnen staan? Hoe vaak ga je er naartoe? Het is strakjes echt aan jou om te zorgen dat je beestje meer buiten komt, werk aan de winkel dus voor je.

Alsof je 8 uur weidegang of ruime paddock kan vervangen door er heen te gaan.
Of heb jij meer dan 24 uur in een dag zitten?
2 uurtjes is niet voldoende voor een paard. Zowel lichamelijk als geestelijk niet.
Gelukkig ziet ts dat wel in.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:09

Hoe zie je dat voor je? Dat ze elke dag een uur gaat wandelen met hem?

Dat valt compleet in het niet tegen wat de behoefte is van het paard: pootjes strekken en contact met andere paarden.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:11

Pipodipo schreef:

Hoe je het ook wend of keert, je kan niet 8 uren gaan poetsen, wandelen, trainen met het paard terwijl je ook nog school hebt, moet werken, je eigen rust moet pakken etc.
Oftewel, de weidegang/benen strekken in de paddock kan er nooit mee vervangen worden. Hoe hard ze ook aan het werk gaat daarvoor.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:18

Nou, ik zie dat meer als: 's morgens naar stal om de pony buiten te zetten en dan smiddags weer heen om stalletje te doen, te rijden, te verzorgen en klaar maken voor de nacht. Elke dag.

Dus hoe bruintje123 bij 2 uur komt, weet ik ook niet en dat stond ook niet in mijn vraag.