hoi! mijn haflinger die nu ongeveer een halfjaar op een andere stal staat laat heel veel winden! op de vorige stal deed ze dat niet, en toen ik vorige week op vakantie was met haar en ze het hooi van daar at liet ze ook veel minder winden. hoe kan dit komen? ze eet graszaad hooi of kuil als ze op de paddock staat. en krijgt weidegang met kunst bemest gras. de voeding was op de vorige stal niet al te best (schimmel, zand, muffig, stoffig, goor) en hier is dat helemaal niet! ze eet het ook graag. en op de vakantie was het hooi ook goed. heeft iemand enig idee? de craniosecraal die haar wel is behandeld zei dat als ze het gewoon naar buiten laat (dat doet ze) het niet zo erg is. Ik zal dit nog eens met haar bespreken want misschien ging ze er vanuit dat het maar een korte periode was. iemand nog meer ideeën? of tips wat het zou kunnen zijn of waarvan?
Een paard kan niet boeren, dus laten ze scheten... Voer zal er wel invloed op hebben, maar misschien heb jij nu het geluk om er meer te horen. Ik hoor mijn paard vrijwel nooit scheten laten, betekent niet dat ze het niet doet
nee klopt! maar het is toch wel echt opvallend veel! en het was niet dat ze op vakantie of bij de oude stal nooit deed maar wel een stuk minder!
_kajo_
Geplaatst: 10-08-17 09:53
Wanneer laat je paard scheten? Het kan ook een teken van ontspanning zijn namelijk.
Suzanne F.
Geplaatst: 10-08-17 10:16
Het verschilt inderdaad enorm per paard. Ik kende echt paarden die het enorm veel deden, ook tijdens het rijden maar ook gewoon tijdens het lopen. Veel darmgassen denk ik. Was soms heel komisch. Andere paarden doen het bijna niet.
spatter
Geplaatst: 10-08-17 10:57
Als je werkelijk kuil voert inplaats van voordroog, moet je het daar zoeken. Beetje hetzelfde idee als wij kool , prei of bonen eten.
xwildhorse
Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 11:05
Jaa zeker soms wat ongemakkelijk als je op buitenrit mensen passeert en ze lekker er op los knalt op dat moment! Haha, jaa kan best ontspanning zijn. haar mest ziet er altijd goed uit & het lijkt niet dat ze buikpijn heeft of iets.
Chapeau2002
Geplaatst: 10-08-17 11:13
spatter schreef:
Als je werkelijk kuil voert inplaats van voordroog, moet je het daar zoeken. Beetje hetzelfde idee als wij kool , prei of bonen eten.
Ik denk ook dat je het in het kuilgras moet zoeken.
Kan teken van ontspanning zijn. Maar ook voeding kan gas vormen in de darmen. Ook luchthappen. Paarden kunnen niet boeren dus de lucht moet er ergens uit. Mijne tinker doet het ook wel eens tijdens het poetsen uit pure ontspanning.
joyce B
Door te rijk voer kunnen ze winden gaan laten of natte mest krijgen. Ik heb wel een pony gereden die zelfs ging boeren. Dacht ook dat dat niet kon. Maar ze deed het wel na een dag op volle wei als ze erg opgeblazen was.
Veraaaaah
Geplaatst: 15-08-17 18:29
Denk niet dat je er teveel achter moet zoeken of zorgen over moet maken. Ik zou me wel zorgen maken als ze geen windjes meer laat...