Track of weiland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkeniet

Track of weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 23:06

Ik heb vanavond te horen gekregen dat ik volgend jaar de paarden op hetzelfde stuk land mag zetten.
Nu zit ik eraan te denken of ik er een track van kan maken.
Het is een stuk van ongeveer 40 meter bij 60meter.
Dan een rondom pad van 3 meter breed en in het midden 2 of 3 stukjes weiland.
Nu heb ik het land in de breedte doormidden gedeeld en pas ik strookbegrazing toe.
Ik zou het ook in 4en kunnen delen.
We zitten wel op kleigrond, dus bij hele natte periodes heb ik nu ook al een probleem dat de
paarden niet de wei op kunnen.
Maar ze gaan dan de paddock in en het pad op.
Paarden lopen van ongeveer 6.30uur tot 22.00uur buiten. En bij droog weer 24/7.

Maar ik vind dat ze nu te weinig kunnen/ moeten lopen.

Wat is jullie mening hierover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:34

Als weiland met kleibodem al niet begaanbaar is bij natte periodes, dan kun je erop rekenen dat je track in diezelfde natte periodes nog veel onbegaanbaarder wordt, stomweg omdat de paarden dan steeds hetzelfde pad belopen en die klei compleet omwoelen terwijl in een weiland de 'hoefdruk' over een groter oppervlakte verdeeld wordt. Stel dat je nu met veel regen al een zompig en onbegaanbaar stuk kleimodder bij de opening van je wei hebt, dan weet je vrijwel zeker dat straks bij diezelfde hoeveelheid regen je hele track er zo uit zal gaan zien.

Ik zou het dus gewoon op weiland met strookbegrazing houden zoals je nu doet. Ook omdat het toch echt al een postzegeltje is, en als je daar in de lengte en de breedte nog 6 meter pad vanaf haalt en dat wat je overhoudt ook nog eens in 2 (of zelfs 3) weilandjes verdeelt, dan heb dus 2 'weilanden' van 18 x 28 meter over. Dat is een halve rijbak...

Ik weet niet hoeveel paarden je dan tegelijk op zo'n postzegeltje wilt zetten, maar punt is dat hoe kleiner je een weilandje maakt, hoe meer hij kapotgelopen zal worden en hoe langer hij onbruikbaar is in de winter. Als je de track niet kunt draineren en voorzien van een zand/gravelbodem dan zou ik de boel dus gewoon zo laten zoals het is.

ikkeniet

Re: Track of weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 06:09

Even t aanvulling.
Ik heb een Shetlander van 24 jaar, een haflinger van 27jaar en een paard van 12 jaar.
Allen met de haflinger wordt nog gereden. De rest is met pensioen.
De track/ weiland is alleen bedoeld in het gras seizoen.
In de winter en als het nat is gaan ze op een paddock en een stuk betonpad met slowfeeders.
Mocht er gras te kort zijn, heb ik altijd nog de mogelijkheid om stukken weiland erbij maken.
Ik sta namelijk bij een boer met veel weiland. Maar dat is wel met koeiengras en flink bemest.
Ik kan geen pad met zand van maken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 06:32

Als je voor de natte periodes een goede oplossing hebt (en die heb je, zo te lezen), kun je prima een track maken. Ik zou 'm dan zo inrichten dat je een L-vorm of U-vorm rondom je wei krijgt. Aan het einde loopt het dus dood, maar maak je een 'rotonde' (dus wat breder stuk), zodat ze elkaar niet klem kunnen zetten.
Wil je ze goed laten lopen, dan maak je de ingang van track naar wei bij die rotonde en zet je het water zo ver mogelijk de andere kant op. Het is wel handig om op nog 1 of 2 punten toegang tot de wei te maken. In het middendeel zou ik met strookbegrazing blijven werken.
Heb je een plattegrondje? Dan wil ik wel wat voor je tekenen :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 07:09

Ik heb een zelfde stuk gehad met zandgrond. Geprobeert en ermee gestopt. Het werkt niet lekker en je stroom op de binnendraad gaat bijna niet. Ik heb uiteindelijk een brede strook/pad aan de brede kant gemaakt en de rest in vijf stukken gemaakt voor strookbegrazing. Daardoor heb ik jaarrond gras kunnen bieden. Als extra uitloop had ik een dwarsstuk als soort van paddock waar ze altijd op konden.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 20:59

Naar aanleiding van mijn vraag over een track te maken, heb ik deze topic gemaakt.

Ik wil kijken of het mogelijk is om op mijn kleine stukje weiland waar ik sta een track te maken.
Nu krijgen de paarden elke dag een stukje gras erbij dmv strookbegrazing, maar krijgen niet echt veel beweging.

Ik heb diverse tekeningen gemaakt vanavond, maar deze vind ik wel de beste. Maar kom maar op met andere ideeën.

Elk vakje is ongeveer 4 meter.
Zwart is hek/ schrikdraad
Groen is weiland
Rood is looppad
Blauw is sloot
Paars is betonpad
Oranje is paddock
Roze wordt de schuilstal
Zwarte stippellijn zijn hekken, waar ik er veel van wil hebben ivm vertrappen.

Paarden staan alleen op het weiland/ track bij droog of niet al te nat weer in het voorjaar/ zomer en de herfst ivm met de kleigrond.
Bij nat weer en in de winter staan ze op het betonpad, de schuilstal en de paddock. Daar heb ik ook slowfeeders staan, waar onbeperkt hooi in gaat.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 21:02

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 21:15

Kun je vanaf het linkerpuntje van het betonpad "omhoog" naar de track? Dan zou ik dat doen en dan de track door laten lopen tot in de rechterbovenhoek en daar een rotonde maken. Iets meer gras over en een flink stuk om even te scheuren. Op de rotonde kun je hooi voeren, bijvoorbeeld, of de toegang tot de wei maken. Das iig zoals ik het zou doen. Wij hebben twee weilanden; een is zo goed als vierkant en heeft een track rondom en nog wat extra opties in het midden. Het andere weiland sluit in één hoek aan op de track, maar die wei is veel langer en smaller. Daar kiezen we dus voor een pad langs de omheining naar achteren en daar ruimte om te draaien en toegang tot de wei. Gaan we ook nog een pad langs de andere lange zijde leggen, dan zijn we bijna de helft van de wei kwijt en dat vinden we zonde. Door nu met strookbegrazing te werken, moeten ze alsnog teruglopen naar de rotonde om via de track weer bij de paddock uit te komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:33

karuna schreef:
Ik heb een zelfde stuk gehad met zandgrond. Geprobeert en ermee gestopt. Het werkt niet lekker en je stroom op de binnendraad gaat bijna niet. Ik heb uiteindelijk een brede strook/pad aan de brede kant gemaakt en de rest in vijf stukken gemaakt voor strookbegrazing. Daardoor heb ik jaarrond gras kunnen bieden. Als extra uitloop had ik een dwarsstuk als soort van paddock waar ze altijd op konden.

Stroom op de binnen draad met een accu. Draad niet als een gesloten stroomkring dan werkt het niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:37

Ik vind het wel erg klein stuk om ook nog een track om heen te leggen. Zo te zien komen er 3 paarden op dan worden je weilandjes wel erg klein. Ik zie dan liever gewoon een open ruimte dan een al kleine ruimte opgedeeld in nog kleinere stukjes. Zou ik echt zonde vinden van de ruimte.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:50

Als elk vakje 4 meter is, dan is de paddock dus 8x8m voor drie paarden? Ik zou kijken of je daar niet wat winst kan behalen als ze daar de hele winter moeten bivakkeren

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 12:41

De paarden hebben van de winter, zowel het betonpad, de paddock en de schuilstal overdag tot hun beschikking.

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:36

Arabesk schreef:
karuna schreef:

Stroom op de binnen draad met een accu. Draad niet als een gesloten stroomkring dan werkt het niet.

Ik heb het probleem met de binnendraad opgelost door een electriciteitskabel ( geschikt voor buiten) deels te strippen en in te graven.
Zo heb ik toch een verbinding van mijn buitenomheining, onder de grond door, naar mijn binnenomheining. Mijn pad is drie meter breed en er staat op de binnenomheining evenveel stroom als op de buitenomheining.
Ik heb ook een track op zandgrond, werkt erg goed. Ik heb het pad kapot laten frezen.
Mijn wei en track liggen wel op afschot naar de rijbak waardoor de track droog blijft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:49