Stroomapparaat voor korte afstand, voor superontsnappers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Stroomapparaat voor korte afstand, voor superontsnappers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 18:01

Ik huur een weide zonder stroom met een afmeting van zo'n 8000/8500m2. Lang, smal stuk. Omheind met Heras herkwerk en voorzien van schuilstal.
Ik deel de wei op door er dwars prikpaaltjes en lint te spannen, maar ik heb superontsnappers die zich zelfs niet door 4 rijen lint onder elkaar, en elke meter een paaltje laten tegenhouden.
Ik heb een klein, draagbaar stroomapparaatje op D-batterijen, wat je direct op het lint aansluit. Deze gaat een maand mee ongeveer. Maar de stroom hiervan is duidelijk niet voldoende om de pony's tegen te houden. Nu zoek ik een andere oplossing (de eigenaar van het land heeft nu over de hele breedte dranghekken neergezet, die hij in de bouwvak kan lenen. Maar dit is geen structurele oplossing want die hekken moeten dus binnenkort weer terug)
Ik moet zo'n 40m overbruggen, dus zeg voor 't gemak max 100m lint met dubbele draad. Dat is dus niet zo veel. Ik lees over accu's en deze thuis opladen (hoe dan?) maar dat heeft mijn voorkeur niet, liefst een batterij of zonnepaneel? En stel dat ik ze op een strook met aan beide kanten schriklint wil hebben, hoe bevestig ik dat dan aan één stroomapparaat?

CarinaR

Re: Stroomapparaat voor korte afstand, voor superontsnappers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:48

Van welk merk heb je t apparaat.
Gaat t zeker weten niet de grond in, dat ie ergens contact maakt.
Ik kan echt langer met mn stroomapparaatbatterij doen. (Gallanger, of hoe je t ook schrijft.)En ik heb er 1 die ook ontsnapt. Die blijft er gewoon achter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:55

Die van mij blijven ook achter twee draadjes, heb ook een apparaat van Gallagher. En ik heb er eentje die voor de lol ontsnapt, gewoon als statement.

Wat ik zou doen is langs een lange zijde over de hele lengte koord. Daar je apparaat op (zo hoef je ook niet op verschillende plekken aardpennen in de grond te slaan) en dan kun je waar je maar wil in de breedte een stukje afzetten door het koord voor de korte stukjes aan te sluiten op het koord langs de lange zijde.

Edit: hee, ben jij niet die met de sooty pony?

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 20:19

Koper, hee ja, dat klopt :) Dat is één van de twee draken :+
Deze foto stuurde de vriendin die tijdens onze vakantie aan het ponysitten was :roll:
Afbeelding

En dit apparaatje heb ik:
https://www.agradi.nl/patura-p10-schrik ... -joule.htm
Afbeelding
Hij doet het wel (met aardpen en alleen als je een circuit hebt), er zit een controlelampje op en je voelt ook wel een tik. Maar daar zijn de dames dus totaal niet van onder de indruk.

Schimmeltje ontsnapt ook als statement. Achterin de wei heb ik een longeerbakje gemaakt (ook te zien op de foto) en als ze aan die kant grazen dan staat ze ook om de haverklap in het bakje, gewoon omdat het kan (enkel lintje, zonder stroom). Ze hebben ook echt meer dan genoeg te eten, staan 24/7 met de kop in het gras, dus daar hoeven ze het niet voor te doen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:34

Dit is wel een vrij licht apparaat, maar als je de specificatie leest moet het kunnen. Ik vind dat je wel erg veel draad en paaltjes hebt staan. Dat geeft allemaal verlies, 1 draad op de hoogste en 1 op de helft moet voldoende zijn. Om de 6a 7 meter een paaltje en de draad strak. Ik heb 1 lint met om de 7 a 8 meter een prikpaaltje, daar is nog nooit wat doorgegaan, wel een apparaat op lichtnet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:43

En als je een ijzerdraad in de voorpluk vlecht?

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 21:44

Dit had m'n vriendin gedaan in mijn afwezigheid ivm vakantie, omdat ze al 2x waren ontsnapt. De schimmel wipt met haar nek het onderste draad omhoog en schiet er onder door. Hoe dichter de paaltjes bij elkaar staan, hoe minder goed ze dat kan. Om de 6-7m is echt niet genoeg, ook niet als het strak gespannen is. Ze trekt de paaltjes uit de grond en heeft er al eens een doormidden gebroken.
Voorheen had ik om de 3m ongeveer, bovenste en onderste lint op stroom, en dan nog een lint er tussen om te voorkomen dat ze gewoon over de onderste heen stapt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:48

Ik heb er een op zonne energie. Werkt prima, geeft genoeg prik af.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:08

Da's wel een lichtgewicht apparaatje hoor. Mijne is geloof ik 12 volt. Daar heeft mijn draak genoeg ontzag voor.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 00:05

Klijntje schreef:
Dit had m'n vriendin gedaan in mijn afwezigheid ivm vakantie, omdat ze al 2x waren ontsnapt. De schimmel wipt met haar nek het onderste draad omhoog en schiet er onder door. Hoe dichter de paaltjes bij elkaar staan, hoe minder goed ze dat kan. Om de 6-7m is echt niet genoeg, ook niet als het strak gespannen is. Ze trekt de paaltjes uit de grond en heeft er al eens een doormidden gebroken.
Voorheen had ik om de 3m ongeveer, bovenste en onderste lint op stroom, en dan nog een lint er tussen om te voorkomen dat ze gewoon over de onderste heen stapt.

Dan zal er toch echt een zwaardere klap stroom op moeten. Staat er niks bij het weiland waar je elektriciteit hebt en een apparaat kunt ophangen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 00:14

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 00:19

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 00:28

Dacht dat naast batterij ook zonnepaneel OK was. := Gallagher heeft een hele serie met zonnepaneel en dit is de lichtste versie.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 00:39

Hoeveel stroom staat er op? Je moet minstens 3000 V hebben voor paarden.
Als je beesten vaak uitbreken, wordt de kwaliteit van je lint ook minder, de draden die erin zitten breken. Dus even op meer plekken meten....
Heb je goede grondpennen? Scheelt ook!

Anders zul je toch een nieuwe klok moeten kopen, een gewone weideklok is 12 V, dus deze lijkt me echt te llicht! Maar misschien kan er een zwaardere batterij in?
Als je 4 draden spant heb je minder stroom..... Ik zou nooit meer dan 2 draden doen en een flinke klap stroom. Veel effectiever. Als je 1 draad door laat lopen langs de zijkant kun je verderop nog een draadje spannen, dat is niet zo ingewikkeld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 00:43

@TS, is dat geen katten apparaat? 0,04J is echt weinig, hier staat er 1,2J op en ik heb ong. 1/2ha maar aardig wat draden. Hang er maar een 12v klok aan met zeker 1J klap (wel goede aardpen er bij). en zeker weten dat ze er achter blijven.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 09:04

Iris, ijzerdraad in voorpluk of manen vertrouw ik niet. Ze hebben ook geen halster om, ik kom maar 1x per dag naar de wei, ik zou bang zijn dat ze zichzelf of elkaar verwonden.

Tamary, ja het is ook geschikt voor kleinere dieren. Ik kon er erg weinig info over vinden en al helemaal geen reviews. Maar omdat ik immers niet een heel weiland hoef te omheinen, maar slechts zo'n 100m aan lint op stroom moet hebben dacht ik dat het wel kon. Niet dus, ze hebben geen respect voor de tik.

In dit apparaatje gaan 2 D-batterijen, van die grote cilinders die vroeger in zaklampen en draagbare radio's moesten. Je kunt ze nog kopen bij de supermarkt. Ik denk niet dat ik er zomaar een andere stroombron aan kan hangen, zou ook niet weten hoe.

Kendra, op niet alle linten staat stroom. Alleen de onderste en de bovenste. De rest is een poging om visueel indruk te maken :') Anders steekt ze haar hoofd er tussendoor en trekt alles los. Nouja, dat doet ze nu dus ook gewoon... Op naar grover geschut dus }:)

Pillow, nee ik heb daar geen stroom.

Bagheera, dank voor je link! Ziet er wel goed uit. Er staat alleen 'advies zonder begroeiing (km): 0,5' Als ik een koord langs de hele lengte van de wei moet spannen (en dat aan beide kanten neem ik aan) om de linten mee te verbinden kom ik natuurlijk al op heel wat meer afstand uit.

Bedankt allemaal voor het meedenken alvast :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:32

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 14:09

Om het land in de breedte af te zetten heb ik max 100m nodig ja, maar ik krijg hier het advies om langs de lange zijden een koord te spannen waar ik het apparaat op aansluit. In dat geval kom ik natuurlijk op veel meer uit in totaal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 14:22

Bagheera_206 schreef:
Dan heb ik je verkeerd gegrepen. Ik dacht dat je max 100m lint nodig had. :=

Gallagher heeft een hele zonnepaneel serie van 500m tot 20km:
https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... 2#isPage=1

Een modelletje zwaarder is de S16 voor max 1,5km.

Ik zou hier geen uitbreek shet/geit/koe, wat volgens de specs wel kan achter durven houden.
Zoveel klap staat er niet op.
Garage lief aankijken voor 2 nog redelijke flinke capaciteit 12V auto/vrachtwagen accu's (Ah is waar je op let, 75 is aardig in de richting, dat verteld je nl hoe lang de accu zonder opladen stroom kan leveren, zijn verder ook formules voor, maar die zijn minder relevant) om gratis mee te nemen, lidl oid acculader kopen (15 euro), dikke stroomklok van 1J of hoger er op en klaar. elke 2-4 weken even accu's wisselen om thuis te laden (er zijn ook meters om te kijken hoeveel er nog in je accu zit, ook lidl).
Voor jouw uitbrekers zit je veel meer richting zo'n klok :
https://www.agradi.nl/patura-p200-schri ... paraat.htm
Wil je er een zonnepaneel aan hangen, ga dan niet bij de schrikapparaat fabrikanten kijken, die zijn 5+ keer zo duur.
Hier heb ik mijn paneel + laadregelaar vandaan :
https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... 19&lang=nl
Poly vergeeft meer qua schaduw etc. en 80W paneel is wel aan te raden, zeker met beperkt zon (waar kan paneel uit het zicht liggen ivm diefstal!) en als je in de winter ook stroom wil, reken maar op ergens tussen 4 en 13! x minder opbrengst. Mijn 80W trekt het net in de winter maanden, zomer zit accu constant vol.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 18:59

Afbeelding

Eerder deze week een apparaat aangeschaft en vandaag geïnstalleerd. Deze is met batterij. Die metalen staaf is de aardpen van 1m lang, die kan nog wat verder de grond in, maar het systeem werkt, kwam zoonlief niet geheel vrijwillig achter :=
Heb een emmer over het apparaat gezet, staat ie niet zo bloot in de weersomstandigheden.
Er werd mij van meerdere kanten geadviseerd om koord ipv lint te gebruiken, maar omdat ik nog zoveel honderd meter aan lint had, probeer ik het eerst daarmee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 19:02

Ik heb ook zo'n paard die de nek eronder duwt.
Ik heb de onderste draad daarom ook lager zitten.
Dan kan hij niet meteen zijn manen er onder duwen die geen stroom geleiden maar moet hij eerst met zijn neus dat doen.
Dat is met genoeg stroom eens en nooit meer }>

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 19:16

Koord of lint geleidt allebei :)

Waarom de aardpen maar zo'n eindje de grond in? Heb je hoog grondwater?

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 19:55

Koord is minder gevoelig voor breuken begreep ik. Dit lint is al sinds begin dit jaar in gebruik dus mogelijk hier en daar wat beschadigd.
Het lijkt op de foto of de pen er maar half in zit maar dat is niet zo hoor. De grond is erg compact, kreeg hem even niet verder. Morgen nog eens timmeren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 21:12

Koper schreef:
Koord of lint geleidt allebei :)

Waarom de aardpen maar zo'n eindje de grond in? Heb je hoog grondwater?

Als je zulk hoog grondwater hebt, dan sta je midden in een moeras, dat je tot het grondwater moet is echt een rare mythe waarvan ik de oorsprong niet ken anders dan bokt.
Grondwater oude wei zat op 12m, echt niet dat de pen zover kwam of hoefde te komen om te werken. Nu gelukkig na wat vragen aarde via pen + schapengaas, scheelt nogal wat water er bij gooien in de zomer (zandgrond hier, dus snel te droog om goed te geleiden).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 08:29

Lint of koord,
ik vind lint dus veel fijner. Al helemaal in gebruik met prikpaaltjes.
Koop wel goede die elke 15 cm een dwars verbinding heeft, dan blijft de stroom er goed op.

Een foto met wat ik bedoel met dwars verbinding
Afbeelding