Rijbak aanleggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mazza2008

Rijbak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 16:30

Hallo allemaal

Ik heb een vraagje wij rijden met een paar koudbloeden puur voor de lol (dat ze een beetje beweging krijgen) nu rijden wij nog altijd in een wei. We zijn van plan een rijbak aan te gaan leggen. Maar omdat wij dus puur een beetje voor de lol rijden hoeft dit geen perfecte all weather bak te zijn. Nu zitten we er aan te denken om een bak te realiseren op zwart zand. Nu is mijn vraag dus zijn er mensen met ervaringen hierover of is dit een super slecht idee waar we spijt van gaan krijgen.

Groetjes

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:38

Je schrijft zand dus geen klei of veengrond?
Zit er gele onder?
Zo ja dan is laten keren en de zwarte met de gele mengen vaak een fijn idee om een redelijk goede bak te krijgen.
Bijna altijd droog in de winter.
In de zomer moet je wel sproeien.

mazza2008

Re: Rijbak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 16:45

veengrond? :? sorry ben echt tottaal niet thuis in dit soort dingen. het gaat ons er gwn vooral om waar we lekker op kunnen rijden (paar xtjes per week) en wat een relatief goedkope manier is. dus ook eigen ideen en suggesties zijn van harte welkom O:)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:47

Het belangrijkste lijkt mij eerst informeren bij de gemeente, vaak staan ze niet om bakken te springen. Grote kans dat de gemeente niet akkoord gaat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:50

Ik begrijp je doel wel.
Maar dat gaat niet op elke grondsoort even gemakkelijk.
Bij zandgrond een stuk beter dan bij andere soorten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:14

Ik verplaats dit topic naar Verzorging, stalling en weide.

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:01

Misschien heb je hier iets aan;
Ik heb hier als voorlopige oplossing gewoon de grasvod weg laten halen zodat er aarde in de bak ligt en het mooi egaal is. Dit frees ik ongeveer 1x per week met mijn mini tractor. De maanden maart tot oktober is dit praktisch steeds te berijden, vanaf november tot februari ligt het te nat en is het dus modder. Tijdens deze maanden moet ik dus op verplaatsing gaan rijden, gelukkig wel genoeg rijbakken hier in de buurt.

Wij zitten hier op zandgrond met stukjes klei in, dus omkeren is geen optie, maar voorlopig lukt het wel zo.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:07

mazza2008 schreef:
veengrond? :? sorry ben echt tottaal niet thuis in dit soort dingen. het gaat ons er gwn vooral om waar we lekker op kunnen rijden (paar xtjes per week) en wat een relatief goedkope manier is. dus ook eigen ideen en suggesties zijn van harte welkom O:)

De grondsoort van het perceel waarop je de bak wil aanleggen, bepaalt hoe goedkoop je het kan doen. Als je in Nederland woont kun je op boerenbunder.nl je perceel opzoeken en aflezen op wat voor grond je zit.

Veen- en kleigrond: drainage nodig.
Zandgrond: bovenste laag zwart zand afgraven en gele zand naar boven halen. Dan zwarte zand in het gat en geel zand weer bovenop.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:13

Voor een rijbak aanleg is er een vergunning nodig, zelfs als je er geen zand aanbrengt.

Ook moet je vergunningen aanvragen voor verandering omheining.

Echter praktijk wijst uit dat bijna niemand dit doet, alleen bestaat de kans zodra er controle komt, dat je alles moet verwijderen en naar de oude staat moet terug brengen.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:15

Ik lees ook even mee. Lynn, hoe heb je die grasvod weg laten halen?

Ik ben ook op zoek naar een low budget oplossing voor een bak.