De IDEALE zadelkast!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anais96

De IDEALE zadelkast!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 13:33

De perfecte zadelkast! Hoe ziet deze er uit? Wat is cruciaal en wat maakt de kast nog net even wat luxer?

Op dit moment zijn wij een nieuw stallencomplex aan het bouwen. Vanaf aankomende winter zullen wij trainingsweken organiseren voor de wedstrijdruiter op elk niveau. Inclusief overnachting voor ruiter & paard.
De zadelkasten worden op dit moment gebouwd en de indeling maak ik zelf! Ik zou daarom jullie ervaringen en tips willen gebruiken om de perfecte zadelkast te maken!

Acht zadelkasten zijn 2.25m en de andere acht 2.45m hoog. Ze zijn ongeveer 90cm diep en ook ongeveer zo breed. Genoeg ruimte dus!

Wat ik van jullie graag zou willen weten:
- Wat mag er niet missen? Wat mis je in je huidige zadelkast?
- Wat vind je handig? Wat vind je onhandig?
- Op welke hoogte het zadel/hoofdstellen
- Hoofdstelhaakjes in de deur wel of niet?
etc, etc, etc...

Ik zou het erg leuk vinden als jullie me hierbij zouden willen helpen!
Alvast bedankt!

Capriootje

Re: De IDEALE zadelkast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:37

In dit topic staan misschien wat leuke tips/indelingen voor je!

[VSW] Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Zelf heb ongeveer dezelfde maat, ga even foto voor je zoeken. 2 planken bovenin. 2 zadel steunen naast elkaar en aan de zijkanten (planken lopen niet tot de deur) hoofdstel hangers. Aan de deur heb ik nog een rekje met extra haken, want die extra haken miste ik wel voor halsters etc.

Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:22

Als je ook westernruiters wilt faciliteren dan moet je rekening houden met het grotere formaat van westernzadels. 80x80 voor 1 zadel werkt dan goed en nog ruimte van een slagje groter voor de westernpads.

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:49

Geen idee of het nog relevant is maar ik denk dat ventilatie ook belangrijk is en iets dat ik niet vaak zie bij gewone zadelkasten.

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:12

Wat ik het belangrijkste vind is ruimte! Veel pensionstallen die kasten bieden, geven wel een erg kleine kast. Nu ben ik pas verhuisd en heb nu een heerlijke kast van1.20 meter breed bij 1.80 hoog bij 80 diep.
Voor het eerst kun ik nu zonder problemen al mijn spullen inclusief mijn voerton kwijt!
Op de foto zie je links een open ruimte, hierin hangen nu 2 zadelsteunen en mijn enorme voerton past er nog met gemak onder met nog een emmer eop zelfs. En omdat de kast zo diep is, heb ik aan allebei de deuren aan de binnenkant hoofdstelsteunen (4 per deur) en nog 2 caphouders hangen. De plank linksboven gebruik ik voor dekjes, en rechts de rest van de bende.
Deze kast is gemaakt door de vriend van een vriendin van me, en ik ben er nog elke dag superblij mee. Hij is antreciet grijs geverfd. Moet nog even een foto zoeken waarbij hij is gevuld.

Afbeelding

Afbeelding

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:51

Ik zelf zou het fijn vinden om het als volgt hebben:

- zadel op borst hoogte en dan aan de zijkant van de kast.
- een deken hanger aan de binnenkant van de deur
- hoofdstel hanger erboven
- bovenin een plank voor je dekjes en eventueel dekens
- aan de zijkant wat kleine planken voor klein spul
- en onder die planken genoeg ruimte voor mijn 2 voertonnen en emmer.

Denk dat dit best haalbaar is in de afmeting van de kasten die jij wil maken. Echt heel ideaal zou willen dat wij deze hadden op stal.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:54

De fijnste zadelkast die ik heb gehad op een stal was een kast ter breedte van een deur van een woonkamer/slaapkamer. De kast was zo'n 80cm diep en ook zo hoog als de deur. Omdat erboven nog ruimte was kon je erboven nog een kist kwijt met dekens. Fijnste vind ik als je twee zadelsteunen hebt en aan de deur meerdere haken voor hoofdstellen enz. verder nog 2 a 3 planken voor dekjes poetsspullen ed. Laarzen kan je dan op de grond bij je zadel kwijt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:00

Ventilatie (schimmel), muisproof en makkelijk overal bij kunnen. Te diep is lastig, te hoog ook, krukjes/opstapjes aanwezig?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:05

tamary schreef:
Ventilatie (schimmel), muisproof en makkelijk overal bij kunnen. Te diep is lastig, te hoog ook, krukjes/opstapjes aanwezig?

Ik vind het wel fijn als hij een beetje diep is. Heb standaard een krukje in mijn kast. Helaas nu niet meer mijn kast is heel klein.
Maar inderdaad een ventilatierooster is wel fijn muisproof gaat denk ik nooit lukken.

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:05

Hoe ik het zou doen:

Afbeelding

Haha waar paint wel niet goed voor is :D

Zo kun je echt veel spullen kwijt en kun je onder het zadel nog spullen of een doos neerzetten.
De hoofdstel haken kun je ook in het vak van het zadel maken of aan de deur.

Eventueel kun je dat plankje links onderin nog weglaten en daar een voerton of laarzen in zetten, maar persoonlijk vind ik het fijn als je genoeg plek hebt om spullen neer te zetten.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:11

Lobke1998 schreef:
Hoe ik het zou doen:

[ [url=m/iJMbhp.png]Afbeelding[/url] ]

Haha waar paint wel niet goed voor is :D

Zo kun je echt veel spullen kwijt en kun je onder het zadel nog spullen of een doos neerzetten.
De hoofdstel haken kun je ook in het vak van het zadel maken of aan de deur.

Eventueel kun je dat plankje links onderin nog weglaten en daar een voerton of laarzen in zetten, maar persoonlijk vind ik het fijn als je genoeg plek hebt om spullen neer te zetten.

Ik steel hem even maar ik zou het zo doen:

Afbeelding

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:14

@Lau dan heb je inderdaad wel veel ruimte om spullen neer te zetten!

Dit kan ik echt aanraden:
Afbeelding

Daar kun je best veel in kwijt en het kijkt ook nog opgeruimd.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:19

Lobke1998 schreef:
@Lau dan heb je inderdaad wel veel ruimte om spullen neer te zetten!

Dit kan ik echt aanraden:
[ [url=m/N2S7BQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar kun je best veel in kwijt en het kijkt ook nog opgeruimd.

Die kunnen best aan de deur als optie. Ik heb graag ruimte op de grond voor mijn voertonnen en laarzen en krukjes enz.

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:20

Hoe wil je die aan de deur maken?
Er zitten van die haken aan zodat je ze onder een schap kan schuiven en het dus geen extra ruimte in neemt. Als je dingen op de grond zet komen die vaak niet helemaal tot de plank.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:22

Wij hebben kasten waar je een zadelkar in kan zetten. Zo heb je alles makkelijk bij de hand en zeer handig te vervoeren naar poetsplaats of stal. Bovenin nog twee boorden om anadere spullen kwijt te kunnen. Ik vind het ideaal.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:24

Lobke1998 schreef:
Hoe wil je die aan de deur maken?
Er zitten van die haken aan zodat je ze onder een schap kan schuiven en het dus geen extra ruimte in neemt. Als je dingen op de grond zet komen die vaak niet helemaal tot de plank.

Ohja ik zie het, ik heb zulke hier thuis maar die moet je schroeven vandaar

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:26

Ahh okee, dat kan ook inderdaad!

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:27

Dit is een tekening van mijn zadelkast. Vind het vooral erg handig dat de (op de bovenste 2 na) vakjes en plankjes iets terugspringen, dat als je een hoofdstel aan de deur hebt hangen, die niet geplet wordt :)
Afbeelding

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:30

Iets om je zweep aan te hangen is ook wel handig. Zeker wanneer je een superlange hebt zonder lusje.
Vroeger propte ik de mijne altijd half geplooid ergens in de hoek en bleef die wel overeind staan door wat dekens maar dat was het ook niet echt.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:36

Wat ik zelf heel fijn vindt, is als mijn zadel ter hoogte van mijn borst valt. Dan hoef ik niet telkens mijn rug te breken om het zadel ergens onder vandaan te halen

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:47

Ruimte is voor mij gemiddeld het antwoord. Gemiddeld heb ik 2 zadels, 2 hoofdstellen 1 borsttuig 2 halsters met touw, meerdere dekjes en dekens(seizoensafhankelijk) plek voor poetsspullen, medicijnen, beschermers, zwepen, voer, emmers, cap en laarzen bij als ik weg ga. Dat wil ik bij zo'n training week wel allemaal kwijt kunnen.

Wat ik dan zou willen zien. 2 zadelsteunen. Ongeveer 4 haken voor spullen op te hangen. Ruimte bij de zadels om mijn laarzentas, tonnen met voer en emmers kwijt te kunnen. Dan nog een minimaal 3legplanken voor de overige spullen minimaal dekjes breedte, maar heb liever wat meer ruimte. Zou graag een stuk of 5 dekjes op willen kunnen stapelen. Dan bij een legplank wat meer ruimte voor de overige spulletjes.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:54

Ik vind mijn zadelkast de ideale zadelkast. Vooral de dekjes hanger.

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:56

De kast der kasten; kost wel een paar centen maar dan heb je ook hufterproof wat: https://www.rittal.com/nl-nl/product/li ... ID=PRO0033

Afbeelding

Even in de lijst zoeken naar de juiste maat, de juiste accesoires erbij en je hebt een ongeëvenaard stevige en gebruiksvriendelijke kast.
Voor hulp, stuur gerust een PB

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:23

hier nog even mijn binnenkant

Afbeelding

xbambix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:39

Broekenrek van de Ikea , ideaal voor dekjes :)