Zelf stallen zetten, tips gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Zelf stallen zetten, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 11:58

Hoihoi!

We gaan zelf stallen zetten thuis *\o/*
Ik zal eerst even de situatie schetsen.
Ik heb op het moment een quarter waar ik actief reining wedstrijden mee rijdt, die is +- 1.53m groot en ruin. Heeft vorig jaar in een stal gestaan van 3x3m maar rolde zich daar minstens 1x per week in vast, nu staat hij in een stal van 3,25x3,5m en dit gaat goed.

Daarnaast heb ik een Welshje staan van 14 jaar oud, die hoeft niet meer te werken (is insuline resistent en heeft artrose), ook een ruintje en +- 1.23m groot. Hem heb ik al 11 jaar en hij vind het geweldig als hij over de staldeur kan kijken, wat niet overal het geval is omdat het maar een kleine smurf is.

Op het moment staat de quarter ergens in pension, en de welsh staat thuis in een schuilstal van 3x4m samen met een jaarling haflingerruintje.

Nu willen we een soort binnenstallen gaan zetten, we willen een 'gebouw' of schuurtje zetten in hout en daar de stallen in maken.
Ik wil graag 3 stallen, 1tje van 3x4m voor mijn quarter, 1tje van 3x3m voor mijn Welsh en 1 back up stal van 3x3m of 3,5x3m. Daarnaast zou het fijn zijn als ik een plek heb waar ik de paarden vast kan binden tussen 2 touwen zonder dat de andere over de staldeur heen kan snuffelen. En ik wil graag een zadelkamer waar ik mijn rijspullen (westernspullen) en mijn hele voorraad dekens kwijt kan, een tafeltje met een senseo en wat ander drinken zou fijn zijn.

Ik heb zelf al enkele ontwerpjes maar kom er niet helemaal uit.
Het moet zo klein mogelijk blijven maar wel veilig en praktisch natuurlijk.

Wie van jullie heeft leuke ideeën??

belle_boef

Re: Zelf stallen zetten, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:02

Ik zou niet voor zo klein mogelijk gaan. Je komt al snel ruimte tekort.
Verder zou ik alle stallen even groot maken. Je weet nooit wat er in de toekomst veranderd, iets kleiner maken kan al snel maar groter niet.
Waar ga je je hooi ed. opslaan ook in die schuur?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:06

Je paardenbestand zal sneller wisselen dan de levensduur van je stallen, maak alle boxen 3x4 oid. Of kies voor verplaatsbare tussenwanden. Elke box een deur naar buiten en uitloop er aan is ook prettig. Altijd frisse lucht en bij bv gevoelig voor stof kan je makkelijk buiten voeren. Plan voor zo flexibel mogelijk gebruik van je boxen, stal en stuk er omheen.
Voorzie je stal van dakgoot en regenwateropvang, al is het enkel maar tegen modder en sneller rotten van hout door opspattend water tegen de onderste paar planken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:14

Ja ik ben het met de bovenstaande schrijvers eens. Ruimte tekort is meestal sneller dan teveel :j Ook idd met het oog op waar wil je je hooi en evt stro opslaan.
Ik zou ook gewoon standaard maten aanhouden, want als er wat veranderd in je paardenbestand zit je weer.
Een evt extra box, zou je de voorwand eruit kunnen laten en die gebruiken als poetsplaats. Als je dan ook nog afvoer in die stal hebt, zou je die zelfs kunnen gebruiken als wasplaats.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:25

Ik zou ze ook meteen ruim genoeg maken. En hou er rekening mee dat je niet zomaar alles overal mag bouwen (omdat je zegt een schuurtje of iets dergelijks, dat mag niet overal zomaar). Kijk goed na welke vergunningen je nodig hebt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 20:33

Ik zou ook eerst gaan navragen wat je mag bijbouwen. Misschien valt dit mee of enorm tegen en kun je daar je wensen aan aanpassen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 20:55

belle_boef: met zo klein mogelijk bedoel ik ook niet te klein of krap, gewoon ruimte genoeg voor alles maar niet overdreven groot. Qua grootte vind ik 3x4m als standaardmaat vrij groot, niet qua ruimte maar qua stalwanden is het vrij lastig aan te komen en de welsh zou dan rondjes kunnen draven in zijn stal en dat is ook niet helemaal de bedoeling :+
Hooi en stro hoeft niet bij de in schuur :)

Tamary: Onderste stuk wou mijn vader betonbandjes zetten zodat de planken/balken niet rechtstreeks op de grond komen. Dakgoot kwam er ook en die wou mijn vader aansluiten op zo'n groot IBC vat geloof ik. Wil de deuren aan de binnenkant van de stallen en 1 grote deur naar buiten, dit om de stallen volledig dicht te kunnen houden rond de schemer (Welshje heeft nl heftige zomerexeem)

Rina: Voorlopig heb ik nog geen 3de paard dus de 3de box zou ik indd voorlopig als poetsplaats/wasplaats/rotzooihok kunnen gebruiken.

Qua vergunningen is in orde, weet niet precies voor hoeveel m2 maar dat heeft mijn vader al geregeld.

Ik heb hieronder wat ontwerpjes gemaakt, maar kom er zelf niet uit wat nou het beste is.

Afbeelding

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:00

Wij hebben dit gezet

Afbeelding

Twee stallen aan de voorkant, eentje op zij. Er hangt ook telkens een paddock aan (in theorie), momenteel is 1 van de paarden pas thuis. Eventueel kan er nog een vierde stal bijgezet worden. De rest is poetsplaats.
Hooi, stro en "varia" zit op zolder, verder hebben we gewerkt met gaten in het plafond waardoor je ook geen geloop met bovengenoemde hebt. Hierdoor blijft alles proper :).

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:22

In jouw voorstellen vind ik nr 1 het mooiste

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:41

Ik zou de stallen ook liever groter maken, wat als je over tien jaar eens wilt fokken? Tis heerlijk als de bevalling thuis kan

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:16

Als je alles zelf maakt, kan je er voor kiezen om de binnenwanden verplaatsbaar te maken. Dat zou het beste passen bij plaatje 2. Heb je in dat plaatje een soort overkapping aan de voorkant zitten? Dat is fijn voor de paarden, als ze naar buiten willen kijken. Voor het welshje maak je gewoon een half deurtje, hebben wij ook voor de shetjes gedaan. Als er ooit een groter paard in komt, zet je er een andere deur in :-).
En als je er een hogere kap op zet, dan kan je op de zolder je hooi kwijt. Een poetsplaats zou ik zelf niet noodzakelijk vinden, je kan een paard prima in de box poetsen en opzadelen hoor.
Kortom, ik zou voor plaatje twee gaan. Ook praktisch als je ervoor een paddock maakt. Dan kunnen ze zo naar binnen/buiten lopen en hebben ze binnen de watervoorziening en bijv. hooi.
Misschien niet de mooiste keuze, maar ik denk wel de meest praktische (al ga ik mee met de anderen, hoe groter hoe beter).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:02

Over die deuren naar buiten: wij hebben halve deuren met tralies en glas er in. Dicht is dan ook echt dicht. Maar je kunt wel luchten en met andere paarden later ook als Luik gebruiken of er een paddock aan vast maken als uitloopstal.