De huidige stenen schuur wordt slecht en heeft een asbest dak wat eraf moet, de aangrenzende stal met 2 binnenboxen is van hout en wordt ook slecht. Ik wil 1 grote (kap?)schuur laten bouwen waarin 2 boxen met uitlopen, zodat ook bij minder weer de paarden zelf in en uit kunnen, met toegang tot hun eigen hooi in eigen box. Mijn plan is om deze uitlopen op de bak te laten uitkomen, waar de 2 paarden vanuit box via uitloop de bak in kunnen lopen. Let wel: ik heb wat weiland wat ik intensief gebruik. De boxen, uitloop en bak (ook in gebruik om te rijden) zijn dus voor buiten het weideseizoen en om het weiland wat te sparen. Bak gebruik ik nu ook veel als paddock. Het is niet helder wat qua bestemmingsplan wel en niet mag, er zijn nl. intenties om bijbebouwing in het buitengebied -waar ik zit- te verruimen. Daarom heb ik besloten om eerst een plan te maken wat ik zou willen, en dat voor te leggen. Liefst maak ik de totale schuur wat kleiner dan nu, zeker qua diepte, omdat ik op mijn achtererf ook met mijn auto zou willen kunnen keren. Hoe minder diep de schuur, hoe meer ruimte ik daarvoor heb. Huidige totale bijgebouw is betonplaat, hopelijk hoef ik geen beton te storten voor versteviging -dat moeten we gaan bekijken) en ik wil ook niet buiten de huidige betonplaat gaan.
Hieronder de situatie qua ligging van stal, bak, huis met tuin, en pad van openbare weg naar het achtererf.
Ik wil ook ruimte in de nieuwe schuur voor een evt. nieuwe trailer. Die wil ik liefst recht in het verlengde met mijn (smalle) pad. Ook ruimte voor de trekker, poetsplaats overdekt (heb ik nu en is echt heerlijk). Stro heb ik nu ook in grote balen, hooi in kleine baaltjes koop ik in de buurt door het jaar heen, of er komt regelmatig een baal droog kuil. Langs de achterwand heb ik ruimte gereserveerd voor stalkasten, dekenrekken, ijzeren kasten en werkbank. Wat ruimte voor enkele fietsen en wat tuinspul. De boxen wil ik ook binnendoor vanaf de poetsplaats bereikbaar hebben, vandaar de ruimte boven de boxen zeg maar (schuifdeuren vergeten in te tekenen).
Het blijft wat puzzelen/woekeren met de ruimte, gezien de ligging en mijn wensen.
Waar ik met name mee zit is:
1) hoe diep moet de schuur worden, dus op tekening gezien van boven naar beneden. Mijn twijfel heb ik ingetekend met de 2 pijlen links, de oranje is minimaal gezien de afmeting van de boxen (3 meter), ik neem aan dat de buitenlijn van de schuur (zal kapschuur worden met schuifdeuren) gelijk moet lopen met de grens tussen box en uitloop. Zodat ik de boxen aan de buitenkant ook winddicht kan afsluiten in de winter indien nodig). Maar qua diepte heb ik, gezien de lengte van een trailer, meer diepte nodig, dat is oranje+bruine pijl. Dubdubdub... Ook een punt om met de bouwer te bespreken.
2) Ik heb nu enkel mijn eigen paard staan, maar voorheen stond er een paardje bij die veel sneller at dan de mijne (oudje). Bedoeling is dat er weer een nieuwe stalgenoot komt. Dat betekent dat als ik beide paarden overdag met uitloop open in de bak laat, ze wel bij hun hooi kunnen, maar de stalgenoot het meeste eten wegkaapt. Ik ben voor onbeperkt hooi -daar staat de mijne ook op- maar mijn ervaring is dat dat niet altijd kan. In dat geval zou ik een draadje moeten spannen in de bak zodat beide paarden vanuit hun uitloop een eigen stuk hebben. Ik hoop op een nieuwe stalgenoot die een vergelijkbaar etenspatroon heeft.
3) Is mijn plan met complete indeling, ook van kasten e.d. het beste plan, gezien ligging en ruimte?
Alle tips en ideeën zijn heel erg welkom! En bedankt voor het lezen van dit hele relaas

Nieuwe schuur met stal plan:

Totale erf, huidige situatie: