St jacobskruid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babyyentje

St jacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 06:54

Ik heb st jacobskruid ondekt waar ons paard staat
Heb er al veel uitgehaald maar de eigenaar vd stal zegt dat het zn broertje is st janskruid
Maar ik zie duidelijk die vieze rupsen erop zitten
En ik zie nergens een schop om ze eruit te steken .want ik wil graag alles weg hebben
Paard eet t wel niet maar wil toch geen risico lopen
Hoe kan ik dit t beste aanpakken.?

Wicky

Re: St jacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 07:07

St Janskruid is ook giftig voor paarden. Er zijn verschillende planten die lijken op Jacobskruiskruid. Bij twijfel eruit halen lijkt me het beste advies

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 07:51

Inderdaad eruit halen. Je kan ze bij de onderkant goed vast pakken en dan rustig eruit trekken. Werkt makkelijk. Maar... doe handschoenen aan! Als het wel giftig is en je pakt er veel kan het in je eigen bloed komen en is slecht voor je nieren..

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 08:05

Ga straks gelijk aan de slag
Vertrouw het voor geen meter
Maar snap niet dat ze het er zelf niet uithalen immers staat hun paard er ook

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:07

Vers zullen ze het niet zo snel eten, maar het is beter om het er wel uit te steken voordat de plant bloemen gaat zetten en daarna zaadknoppen, want anders heb je binnen de kortste keren een geheel geel veld (wat je wel eens in natuurgebieden ziet).
Probeer zoveel mogelijk wortel eruit te krijgen want JKK heeft de eigenschap om op resterende worteltjes nieuwe (mini) rozetten te maken.

Ook belangrijk, voer het spul echt af of verbrand het!
Dus niet op de composthoop of ergens in een hoekje waar het verdroogt. Het is ook in gedroogde vorm even giftig.
En ook zal de plant eenmaal uit de grond getrokken, alsnog zaad gaan zetten. Beste is dus gewoon in de kliko bij restafval.

Hieronder een fotoalbum van mij dat ik ooit heb aangemaakt over JKK in weilanden en hooi, van rozet tot bloei, tot gedroogd.
https://myalbum.com/album/j7c0nveRFF3L

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 11:16

Isapaardje schreef:
Vers zullen ze het niet zo snel eten, maar het is beter om het er wel uit te steken voordat de plant bloemen gaat zetten en daarna zaadknoppen, want anders heb je binnen de kortste keren een geheel geel veld (wat je wel eens in natuurgebieden ziet).
Probeer zoveel mogelijk wortel eruit te krijgen want JKK heeft de eigenschap om op resterende worteltjes nieuwe (mini) rozetten te maken.

Dus niet op de composthoop of ergens in een hoekje waar het verdroogt. Het is ook in gedroogde vorm even giftig.
En ook zal de plant eenmaal uit de grond getrokken, alsnog zaad gaan zetten. Beste is dus gewoon in de kliko bij restafval.

Hieronder een fotoalbum van mij dat ik ooit heb aangemaakt over JKK in weilanden en hooi, van rozet tot bloei, tot gedroogd.
https://myalbum.com/album/j7c0nveRFF3L

Jeetje een wei vol
Zo heb ik t gelukkig niet .niet in de wei in elk geval maar langs de zijkanten
Gele bloemen zitten eral in
Wil het echt weg hebben maar vind dit eigenlijk wel de taak voor de stal eigenaar

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:06

Was niet mijn wei hoor, maar wel een weitje wat niet ver bij de onze vandaan lag en waar ik mij dus toch zorgen om maakte. Niet alleen om de pony's die er liepen, maar ook om het uitzaaien (via de wind en vogels) naar mijn wei.
En ja ik ben ook van mening dat het iets is voor de staleigenaar. Maar goed, als die niets doen (veel mensen denken nu eenmaal dat omdat de paarden het vers niet eten, het wel kan blijven staan), zul je helaas zelf aan de slag moeten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:27

Isapaardje schreef:

Dat is echt onzin: zelf verbranden of laten verbranden (kliko restafval).

Gooi het niet als compost voor het weiland. Dat is genoeg.

Het is gewoon 'tuin'afval en hoort dus in de GFT kliko. Daar krijgen de paarden echt geen last van en je voorkomt overbodige schade.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:29

Onzin of niet, veel mensen halen GFT compost voor hun tuin. Zaden van JKK kunnen ook grote hitte overleven en dus via die compost gaan ontkiemen. Ik wil het niet in mijn wei en wil het ook niet doorgeven aan anderen in hun tuin. Dus hier gaat het de grijze kliko in.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 00:52

Hier gaat het ook in de grijze kliko

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 07:28

Is idd best om het weg te halen, zeker als het bloeit, maar maak je niet te ongerust: paarden zullen hier niet van eten (zelfs niet in een kale wei), behalve als het in het hooi zit. Moet wel zeggen: is niet zo makkelijk uit te roeien, keert meestal terug. Ik denk dat ik al 10 jaar probeer het kwijt te raken, maar lukt toch niet helemaal.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:17

Ik trek het niet meer uit de grond maar knip het af zodat de zaden zich niet verspreiden, werkt tot nu toe beter dan het uit de grond trekken toen leek het juist meer te worden

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:18

Dat je het niet in de compost voor je eigen tuin wil hebben snap ik.

Maar dat is geen argument voor de grijze kliko. JKK komt alleen op op plekken die daar nadrukkelijk voor geschikt zijn: stevig door paarden begraasde weiden.

Een buurman heeft de strijd opgegeven. Hij hooit gewoon niet meer van dat landje, maar het is een prima land voor alle paarden in de buurt die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 21:32

Ik zou mijn pony toch niet graag willen plaatsen in een kale wei vol JKK, maar ieder zo zijn ding natuurlijk.
En ik vind het erg kort door de bocht om het niet op eigen composthoop te willen gooien, maar wel in de groenbak zodat het op de composthoop van een ander terecht komt.
Ik wil gewoon niet dat mijn JKK zich verder verspreid, dus zal blijven kiezen voor de grijze kliko ;)

Linde83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 23:57

Wat nog extra helpt is wat graszaad strooien op de plekken waar je het JKK eruit getrokken hebt en dan even aan te stampen. Mijn ervaring is dat er anders precies op dezelfde plek weer JKK opduikt, met name als de plant groot was.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:10

Het betere management: zorg dat er geen open plaatsen in het gras zijn/ komen en voorkom overbegrazing.

Pal na het uittrekken dus de lege plekken opvullen, anders komt het dubbel zo snel terug.

En bij die buurman die de strijd heeft opgegeven: de plant is inheems en de bijen hebben er plezier van.
Wij knippen de bloemen weg als de zaden er aan zitten te komen. (En die gaan gewoon bij het gft: het komt alleen op op overbegraasd paardenland. Why bother om het te verbranden, er zijn al problemen genoeg met kooldioxide.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:14

Die open plaatsen en overbegrazing zijn hier helaas wel van toepassing dit jaar. Dat stuk weiland is verdeeld in 2 stukken. Ik was op vakantie, en had aan de verzorging van dienst gemeld "de ene week nog op dit stuk, de week nadien op het andere".
Door een storm in de 1e week is op het reservestuk een tak in de omheining gevallen: draad tegen de vlakte en de paal ook. Nu heb ik altijd reserve palen liggen. In principe was het draad losmaken uit de isolatoren, oude paal losmaken uit de grond (geen beton ofzo), nieuwe paal er in, isolatoren overzetten, draad erin en klaar. Op een uurtje is dat gefikst.

Dat hebben ze echter niet gedaan, en de paarden die week extra op dat andere stuk gelaten. Het was toen al een hele tijd flink warm, geen regen, niks... en de boel is kaal gegraasd -O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:00

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:12

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:17

Ik knipte het vroeger gewoon af, aan de steel vlak boven de grond. Dan kan je het zo zacht mogelijk verwijderen en verklein je het risico op verspreiding. De kleine plantjes zijn wel makkelijk te verwijderen.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:40

Charaz schreef:
Ik trek het niet meer uit de grond maar knip het af zodat de zaden zich niet verspreiden, werkt tot nu toe beter dan het uit de grond trekken toen leek het juist meer te worden

En hoe zit het met de rest dan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:35

De grond waar JKK heeft gestaan is tijdenlang niet meer geschikt voor nieuwe JKK.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:39

Wij wonen nu een jaar met onze paarden op onze boerderij en de wei stond ook helemaal vol.

Ik heb vorig jaar 6 grote aanhangers afgevoerd. Allemaal met de hand en zo veel mogelijk met wortel en al verwijderd.

Dit jaar heb ik misschien nog een kruiwagen vol.

Dus al het ploeteren en zweten was het zeker waard.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:43

marengolike schreef:
Charaz schreef:

En hoe zit het met de rest dan?

Die sterft af, JKK is een 2-jarige plant en met de bloemen knippen probeer ik verdere verspreiding te voorkomen.