Oorlog in de kudde...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Oorlog in de kudde...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 10:56

Wij hebben 2 ruinen en 3 merries en ik zou heel graag hebben dat alles samen op de wei kan.
Maar momenteel lijkt dat niet mogelijk. De 3 merries zijn dikke vriendinnen, zij zijn het probleem niet.
Maar de ruinen...
1 is een iets oudere ruin (17). De andere is een 5 jarige die in mei gecastreerd is. De 2 mannen hebben altijd samen gelopen zolang de jongste nog hengst was. De ruin was de baas. In het voorjaar heb ik ze uit elkaar moeten halen omdat de jongste opeens interesse kreeg in de merries en de leiding overnam.
Ik heb dan de oudere ruin bij de merries gezet en de jongste laten castreren.
Sinds enkele weken loopt nu de hele boel samen. En de jongste heeft zich de merrie-kudde toegeëigend.
De oudere ruin moet 10-tallen meters uit de buurt blijven. En wordt ook weggejaagd als hij mogelijk iets te dicht in de buurt staat. Dus er is hier continu een soort stoelendans aan de gang. (Gelukkig wel plek genoeg, ze lopen op meerdere hectaren)
De 3 merries met de jongste ruin gaat goed samen. De bazin van de merrie-kudde is drachtig en die houdt de boel aardig onder controle. (Er wordt dus ook niet gedekt ofzo, dat staat deze merrie niet toe. Ze komt er ook tussen als het iets te vriendelijk wordt tussen de jonge ruin en één van de andere merries.)
De oudere ruin moet nu al weken alleen lopen. Wat natuurlijk heel erg zielig is. Hij houdt het wel goed in de gaten en zorgt er zelf voor dat hij weg is, als de rest passeert. Echt tot confrontaties komt het dus niet meer.
Vanochtend heb ik hem op een ander weiland gezet. En één van de merries erbij gelaten.
Gevolg is nu dat hij nog steeds alleen staat aan de andere kant van het weiland en de merries en jonge ruin druk zijn om te zoeken hoe ze weer bij elkaar kunnen geraken. :roll:

Hoe zou ik dit nu aanpakken? Gewoon de situatie laten hoe ze is en wachten tot het afzwakt. (Gaat dat wel gebeuren?) Of toch opsplitsen en de merries onderling beginnen wisselen?
Iemand goede ideeën?

GDG

Re: Oorlog in de kudde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 11:59

Ik zou de twee ruinen een tijd bij elkaar zetten, apart van de merries. Maar eens kijken of ze het weer kunnen gaan vinden met elkaar en hopelijk gaat het goed als je ze na een tijd samen bij de merries zet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 12:03

Inderdaad óf ruinen en merries scheiden óf de merries verdelen tussen de ruinen en ook dan twee groepen maken. Als je kiest voor twee gemengde clubjes zul je moeten afwachten tot de boel wat rustiger wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 12:07

Als 1 ruin vind dat het zijn kudde is dan zal hij de andere ruin nooit toelaten, dat is nou eenmaal hoe dat werkt in de natuur.
Je oudere ruin is tot een bachelor verworden.
Een goede gemengde kudde werkt alleen als er geen bezitterige ruinen bij zijn of zo groot is dat ze zich in kleinere groepjes kunnen opdelen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 12:21

De 2 ruinen samen apart, was absoluut geen optie meer. De jongste viel de oudere enorm lastig.

De jongste is natuurlijk nog niet lang ruin. Zou het nog kunnen veranderen als hij langer ruin is? Of gaat hij altijd de kudde zo blijven opeisen?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 12:23

Ik verwacht dat het wel zo blijft...
Ik zou er ook voor kiezen om de ruinen op te splitsen en hier merries bij te zetten

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 12:33

Misschien een lapje grond open laten tussen de verschillende weides, dubbele draad dus? Dan is er ook geen snuffelcontact mogelijk tussen de merrie met de oudere ruin en de andere kudde. Misschien dat dan de rust terugkeert?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 12:37

Luckystory schreef:
De 2 ruinen samen apart, was absoluut geen optie meer. De jongste viel de oudere enorm lastig.

De jongste is natuurlijk nog niet lang ruin. Zou het nog kunnen veranderen als hij langer ruin is? Of gaat hij altijd de kudde zo blijven opeisen?

Tsja, als je dat nu nog steeds geen optie lijkt dan zie ik niet hoe die twee nog samen in één kudde kunnen dus dan zul je definitief twee kuddes moeten maken helaas.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 12:56

Luckystory schreef:
De 2 ruinen samen apart, was absoluut geen optie meer.

Wat je dan nog kunt doen is ze samen op een (voor heb beide) totaal onbekende weide zetten, weg van huis en weg van de merries. Belangrijk is dan dat je ze er tegelijkertijd op los laat, dat niet de één al wat 'thuis' is als de ander komt. Zelf zou ik het de poging zeker waard vinden voordat ik definitief twee kuddes maak.