Maar momenteel lijkt dat niet mogelijk. De 3 merries zijn dikke vriendinnen, zij zijn het probleem niet.
Maar de ruinen...
1 is een iets oudere ruin (17). De andere is een 5 jarige die in mei gecastreerd is. De 2 mannen hebben altijd samen gelopen zolang de jongste nog hengst was. De ruin was de baas. In het voorjaar heb ik ze uit elkaar moeten halen omdat de jongste opeens interesse kreeg in de merries en de leiding overnam.
Ik heb dan de oudere ruin bij de merries gezet en de jongste laten castreren.
Sinds enkele weken loopt nu de hele boel samen. En de jongste heeft zich de merrie-kudde toegeëigend.
De oudere ruin moet 10-tallen meters uit de buurt blijven. En wordt ook weggejaagd als hij mogelijk iets te dicht in de buurt staat. Dus er is hier continu een soort stoelendans aan de gang. (Gelukkig wel plek genoeg, ze lopen op meerdere hectaren)
De 3 merries met de jongste ruin gaat goed samen. De bazin van de merrie-kudde is drachtig en die houdt de boel aardig onder controle. (Er wordt dus ook niet gedekt ofzo, dat staat deze merrie niet toe. Ze komt er ook tussen als het iets te vriendelijk wordt tussen de jonge ruin en één van de andere merries.)
De oudere ruin moet nu al weken alleen lopen. Wat natuurlijk heel erg zielig is. Hij houdt het wel goed in de gaten en zorgt er zelf voor dat hij weg is, als de rest passeert. Echt tot confrontaties komt het dus niet meer.
Vanochtend heb ik hem op een ander weiland gezet. En één van de merries erbij gelaten.
Gevolg is nu dat hij nog steeds alleen staat aan de andere kant van het weiland en de merries en jonge ruin druk zijn om te zoeken hoe ze weer bij elkaar kunnen geraken.

Hoe zou ik dit nu aanpakken? Gewoon de situatie laten hoe ze is en wachten tot het afzwakt. (Gaat dat wel gebeuren?) Of toch opsplitsen en de merries onderling beginnen wisselen?
Iemand goede ideeën?