Renovatie rijbak: Wat is de beste methode?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Renovatie rijbak: Wat is de beste methode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 18:46

We zitten hier op zandgrond en 18 jaar geleden is de rijbak gekeerd en het witte zand boven gehaald. Op droge of licht regenachtige dagen is onze rijbak uitstekend te rijden, maar na een bui zoals vorig week met 50mm regenval in een paar uur tijd blijft de bak nog gerust 10 dagen nat. En met nat bedoelen we dan echt tot aan je enkels, ondanks de dompelpomp die zijn best doet.

We hebben de bodem in november '16 een keertje met een tuinfrees los gefreesd en dat bracht een enorme verbetering in de afwatering tot mei '17.

De bak is, ondanks 3x wekelijks slepen, na verloop van jaren heel ongelijkmatig verdeeld, tijdens de training merk je niets van de hoogteverschillen maar op sommige plaatsen ligt het zand toch echt 15 - 20cm lager.

We overwegen al langere tijd om het terrein volledig te renoveren maar mijn zwangerschap gooide roet in de planning. Natuurlijk zou ik kunnen overwegen om een volledig nieuwe rijbaan te realiseren, tegen een fijne agterberg zou ik immers geen nee zeggen maar we zoeken naar een goedkopere, effectieve oplossing.

Nu dachten we zelf aan het volgende:
Toplaag afgraven
De bak ophogen met drainage/cycloonzand á 20cm
Toplaag egaliserend aanbrengen en laten mengen met polyvlokken, kokos of tapijtsnippers

De bak is nu 60% van de tijd (zeer) goed begaanbaar, het zou fijn zijn als dit 90% van de tijd kan worden.

Drainage proberen we om vergunningstechnische reden en een onderliggende rioolaansluiting op 60cm diepte zo lang mogelijk te omzeilen.

Wie heeft een idee?

fokfanaat

Re: Renovatie rijbak: Wat is de beste methode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:48

ik denk dat je met lostrekken, egaliseren (op hoogte maken) en vlokken erin al een heel eind bent en dat kost je niet de kop

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:50

Lostrekken en hopelijk mengen met zeer grof zand (heb je nu te fijn zand, zal je dat eerst moeten afvoeren, dan heb je een hele nieuwe laag zand nodig) en daarna weer laten uitvlakken zal veel verschil maken in de afwatering. Zou het een beetje bol laten leggen, dan loopt het water er ook meteen aan de bovenkant al iets makkelijker af.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 16:07

Ik lees mee. Mijn bak is ook gekeerd zand en wordt nu ook minder water doorlatend na 10 jaar.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 16:26

Ik volg. Bij ons is de waterafvoer juist zeer goed maar loop ik er wel tegenaan dat de bak steeds meer ongelijk word en dat de toplaag wat vaster zou mogen zijn.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 01:55

fokfanaat schreef:
ik denk dat je met lostrekken, egaliseren (op hoogte maken) en vlokken erin al een heel eind bent en dat kost je niet de kop

Enig idee trouwens waar je bij ons in de regio aan m3c zand kunt komen? Krijg van velen te horen dat het buiten hun rayon valt. We hopen wel woensdag wel meer te horen over een adresje in vaassen via de groothandel.

Er komt maandag even een loonwerker kijken of we de huidige toplaag nog kunnen (her)gebruiken en hoeveel cm aanvulling in totaal wenselijk is. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 08:23

Als je hem weer waterdoorlatend wilt hebben is het goed om hem los te laten maken door een diepwoeler. Die maakt het zand op 2/3 meter weer los, daar waar het vaak dichtgeslipt is en dan is hij voor 1 a 2 jaar weer goed.

Daarna kun je de bak laten egaliseren en/ of er een toplaag in leggen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 17:58

Zo'n diepwoeler lijkt mij erg gewaagd ivm de riolering die schuin onder de bak door ligt op slechts 60-80cm diepte. Het frezen was vorig jaar ook echt heel effectief maar zeer arbeidsintensief, als we nu een gedeelte van het hek demonteren zouden we het echter gewoon machinaal kunnen laten doen door de loonwerker oid en de bodem daarna kunnen laten laseren en dan ophogen.

Na nog wat gelezen te hebben denken we er nu over om ongeveer 30 kuub te laten mengen met de huidige toplaag om de structuur iets waterdoorlatender te maken en dan een laagje van 10 - 12cm M3c aan te brengen als nieuwe toplaag. De vlokken kan ik dan altijd nog doen om meer stabiliteit te krijgen.

Nu nog een leverancier vinden..