En dan bedoel ik dus gft- of groen-compost, geen verteerde mest. Wie heeft er ervaring mee en weet iemand toevallig hoe het zit met de bemestingsnormen?
Wij hebben een PP van 4000m2, daarvan is 2800m2 grasland en de rest track (zand/snipper/bestrating = 300m2). Vorig jaar heeft de loonwerker het ingezaaid (na draineren, kilveren, ploegen en spitten) en er compost met kunstmest overheen gedaan omdat het een te klein stuk is voor drijfmest, wat in onze buurt alleen per tank aangeleverd kan worden (= voor enkele hectares). Dat is op zich heel goed bevallen, alleen heb ik geen idee hoeveel erop gegaan is.
Dit jaar wil ik me er beter in inlezen, maar ik ben een beetje de draad kwijtgeraakt wat nu wel en niet als weiland meegerekend wordt voor de stikstofnormen en het is me niet duidelijk hoe kritisch het is. Ook weet ik niet goed hoeveel nuttig is. Qua kostenplaatje is het meeste goed te doen omdat het toch maar over een "postzegel" gaat.
Dus, wat is wijsheid? En wat hebben jullie gedaan?
jaime_andrea
Geplaatst: 14-07-17 17:45
Ik zeg... Niet doen! Pb maar even
Loonwerker
Geplaatst: 15-07-17 10:23
Als ik het zo lees moet je een mestregistratie bijhouden omdat je bedrijfsmatig paarden houdt? In dat geval telt alleen het grasland mee, in de categorie grasland met beweiden. De hoeveelheid stikstof hangt daarna nog af van je grondsoort.
Compost heeft een werking coëfficiënt van 10. 10% van de stikstof in de compost telt dus mee. Om te bepalen hoeveel stikstof en fosfaat er in de compost zitten moet deze geanalyseerd worden.
Naast de stikstofnorm geld er ook nog een maximum van 80kg fosfaat per hectare. Echter voor compost geldt een uitzondering waardoor fosfaat maar voor 50% meetelt, met een bovengrens van 3,5 gram per kilo droge stof.
Vergeet bij het berekenen ook niet dat paarden die je eventueel hebt ook meegerekend moeten worden, tenzij je die mest op papier afvoert.
Wij zitten qua situatie een beetje tussen hobbymatig en bedrijfsmatig in. Wij verhuren het stallencomplex (dat aan huis staat), daar staat ons paard in volpension, maar het grasland is alleen voor eigen paarden (die van ons en die van degene die het huren) en staat in ons onderhoud. Er staan 11 boxen in het stallencomplex. De mest wordt door een loonwerker opgehaald en wordt geregeld door de huurder. We zitten op kleigrond.
Als het weiland privé is en de paarden bedrijfsmatig zijn, dan kun je privé zoveel mest/compost aan laten voeren als er op het perceel mag. Van de andere kant moet de pensionstal alle mest op papier afvoeren. In dit geval aan de loonwerker, die waarschijnlijk het papierwerk regelt.