sinds kort heb ik een nieuwe bijrijdpony. Ik rijd hem 3 keer in de week en het is een lief en braaf beestje.
Alleen als ik met hem aan het rijden ben is hij heel snel buiten adem terwijl ik gewoon rustig aan met hem doe.Zijn eigenaren rijden niet veel met hem en er is dressuurmatig ook haast niks mee uitgevoerd, alleen wat hobbelen in de bak en buitenrijden.
Gisteren was een vriendin van mij mee en zij zei dat ze zelfs zijn slijmvliezen in zijn neus al kon zien na een paar minuutjes draven.En hij ademde heel gejacht.
Dus ik was ongerust, en op advies van mijn vriendin wilde ik hem nu veel aan de longe doen en zijn conditie langzaam opbouwen.
Dus s'avonds bel ik de eigenaren om het even te vertellen ( het is natuurlijk niet mijn pony) en wilde gelijk vragen of ze bijzetteugels en een longeersingel voor me neer wilden leggen.
Dat wilde ze wel doen alleen zij zei weer dat hij me gewoon in de maling nam?

Ze zei dat hij zich gewoon aanstelt en dat je in principe zelfs een halfuur met hem kon draven voor hij buiten adem is.
Nu ben ik wel zo'n 10 kilo zwaarder dan zijn eigenaresse maar ik weeg nog steeds maar 62/63 kilo. Wat voor een pony van zijn formaat ( +/- 1.50 m ) en niet echt slank gebouwd, echt niet te veel is lijkt mij.Dus mijn vraag, kan een pony je echt zo in de maling nemen? }> Of hebben mijn vriendin en ik het gewoon bij het goede eind en heeft hij echt geen conditie?
Alvast bedankt!
groetjes Relly