geen weide maar wel genoeg hooi.. of wel weide gang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lnvdh

geen weide maar wel genoeg hooi.. of wel weide gang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 12:51

Ik ben me aan het oriënteren naar een geschikte stal bij ons in de omgeving voor als er in de toekomst een eigen paardje komt. We doen het rustig aan. Bij ons in het dorp is er een mooie stal met 2 goede binnen rijhallen ( een van 60x30 en een van 40x20) en een gedraineerde buiten rijbak. ook is er een longeer ring en een track. De paarden komen zomers en winters buiten ( van 9 tot 17 uur) maar daardoor staat er geen gras op het land. wel staan er op diverse plekken ruiven met hooi. s avonds en s nachts gaan ze op stal. De stallen en de paarden zien er goed verzorgd uit en het is op fietsafstand van ons huis. vlakbij strand. en er is lesmogelijkheid voor mij en mijn dochter.( ook groepsles, maar ook instructie van buitenaf mag) 2x p dag ruwvoer en 2x kracht. het ziet er modern uit en netjes onderhouden maar is wel wat prijzig.

Dan hebben we een tweede stal hier 10 km vandaan. Deze is wat ouder maar heeft een goede buitenbak ( eb en vloed regeling) en een binnenbak (40x20). de paarden komen zomers op een stuk weiland te staan maar ik moet zeggen... heel veel gras staat er ook niet op maar er is gras.. avonds en nachts staan ze op stal en ze krijgen 2x p dag hooi en 2x krachtvoer. ook hier hebben ze een longeer ring en lesmogelijkheden. de sfeer is hier prima. er worden Groepslessen gegeven en binnen een zucht en een scheet zit ik op het strand of in de duinen. de locatie is echt ideaal. qua prijs bijna gelijk aan no 1

dan hebben we 10 km de andere kant op een stal met weidegang. De paarden kunnen hier zomers 24/7 buiten als je wilt en het land ziet er redelijk goed uit. Er is wel een buitenbak aanwezig( gedraineerd en in de winter soms te nat), geen binnenbak. Rijles kan gegeven worden met eigen instructie. geen groepslessen oid. De paarden staan zomers van morgens 8 tot avonds buiten 21 en nachts op stal ( of blijven buiten indien je dit wilt) winters staan ze op stal en staan ze overdag op droge paddock ( 8 tot 17 uur) waar ze dan bijgevoerd worden met ruwvoer. ook hier 2x dus krachtvoer. qua prijs scheelt het me ongeveer 50 euro p mnd maar dat vind ik niet belangrijk

Ikzelf neig naar optie 3 omdat hier weidegang is. echter is er geen binnenbak en weinig les mogelijkheden en de ligging is minder geschikt voor buitenritten waardoor ik vast kom te zitten aan een trailer. hierna vind ik optie 1 geschikt ook ivm de afstand ( toch beetje eigen belang, mijn dochter kan zelf ernaartoe) maar die heeft dus geen gras.

Zelf vind ik het een gekke gedachte dat er geen gras is maar anderzijds,,, niet alle paarden kunnen lang op gras gezet worden ivm problematiek... dus misschien dat ik de keuze van de stalling moet laten afhangen vh paard wat er komt...

wat vinden jullie?

Waar kies je voor...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:53

Wauw, als er hier in de buurt een pensionstal zou zijn waar de paarden fatsoenlijk hooi op een track kregen en GEEN weidegang, en ook nog dicht bij het strand, zou ik geen seconde twijfelen.

Als je paard wel goed tegen gras kan is het een ander verhaal natuurlijk. Maar voor mij zou de keuze heel snel gemaakt zijn.

ClauH

Re: geen weide maar wel genoeg hooi.. of wel weide gang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:57

Ik zou ook voor optie 1 gaan. De paarden komen het hele jaar rond buiten en hebben onbeperkt hooi.
Voor jullie allebei leuk ivm fietsafstand en lessen.
Dat gras zou ik laten voor wat het is en een scheutje olie over het voer gooien.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:59

Mijn paard thuis staat ook op een kale wei met inloopstal. Onbeperkt hooi, wel moet ik erbij zeggen dat wij nog een groot stuk land hebben liggen waar ze op mag grazen af en toe.

Als ik jou was zou ik vooral ook naar het belang van je dochter kijken, nummer 1 is voor haar fijn. Bij de andere mogelijkheden ben jij misschien wel verplicht om steeds mee te gaan.

Optie 3 is natuurlijk fijn qua weide maar kijk ook even naar de dingen eromheen. Geen binnenbak, weinig uitrij mogelijkheden.

Ook zoals hierboven aangegeven is, mijn keus zal ook snel gemaakt zijn dan

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:00

Onbeperkt hooi, 's nachts op stal, goede faciliteiten en fijne uitrijmogelijkheden. Ik teken ervoor.

Gras is leuk, maar niet meer dan dat.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:03

Optie 1 kilo klinkt echt erg fijn

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 13:06

De track is puur om erop te rijden..je kan als het ware een klein buitenritje maken op eigen terrein. De paarden zelf staan in grote zandpaddocks

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:10

Als het paardje nog aangeschaft moet worden kun je wellicht juist kijken naar een paardje dat minder goed tegen gras kan en waarvoor optie 1 juist heel geschikt zou kunnen zijn.
Ik heb ook een kudde koudbloeden bij elkaar verzameld die allemaal niet tegen teveel gras kunnen. Onze plek is hier dus ook op ingericht en ik heb nu een gelukkige en gezonde kudde staan op vrij minimaal gras.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:13

Ik zou uit jouw beschrijving ook voor optie 1 gaan, hoewel ik het jammer zou vinden in de zomermaanden als ze alweer om 17.00 op stal moeten.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:17

nr.1 is het leukst voor de mensen, maar niet zo fijn voor de paarden omdat er geen weidegang is. Enkel paddock, dat zou voor mij een nogo zijn.
nr.3 is het leukst voor de paarden, maar altijd de trailer moeten nemen om te wandelen, da's ook vervelend.
Ik zou voor nr.2 gaan, een mooi compromis tussen de beiden. Weide is blijkbaar niet zo geweldig, maar hopelijk toch net genoeg om de paarden te motiveren om in beweging te blijven.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:18

Gras is leuk - maar eerder een bonus zeg maar.

Die van mij staan zomer en winter op gras, maar de maand Mei is de enige maand dat er stevig kan gegeten worden.

Ik denk dat je vooral moet kijken naar:
1. Hoelang ze buiten staan
2. Groote van de paddocks
3. Drainage van de paddocks
3. Onderling contact tussen de paarden.
4. Voldoende ruwvoer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:23

Sclimpre schreef:
nr.1 is het leukst voor de mensen, maar niet zo fijn voor de paarden omdat er geen weidegang is. Enkel paddock, dat zou voor mij een nogo zijn.
nr.3 is het leukst voor de paarden

Nou inderdaad. Hoefbevangenheid en insulineresistentie zijn echt gewéldig.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:26

OPTIE 3 :D

Ik verkies ALTIJD rust voor mijzelf en de paarden.
Nu ik heb makkelijk praten want heb al jaren eigen stallen en weiden in beheer.
Voorheen wel op stallingen gestaan.

Accomodactie is zoals eerder vermeld leuk voor jezelf maar je paard loop evengoed in een minder sjieke rijbak.

Ik denk ik eerste plaats waar is het paard het gelukkigst?

Mijn paarden staan in het zomerseizoen zoveel mogelijk in kleine kudde buiten op grasweides!
Ik zou ze dit nooit kunnen afnemen!!!
Winterseizoen overdag met hooi op paddock.

Ik merkt echt dat mijn paarden genieten op de weide en gras eten. Vrnl als ze op een nieuw stuk gaan met vers gras zijn ze allemaal super enthousiast! Zalig op te zien!
Ook het sociale vind ik belangrijk. Paarden zijn nu eenmaal kudde dieren.

Uiteraard moet je wel rekening houden met hoe het weidebeheer is.
Altijd op vette weiden is niet ideaal tenzij je 'toekomstig' paard hiertegen kan. Ik laat ze de weide rustig 'kaal' eten en verzet ze ook niet onmiddellijk naar een verse.
Momenteel is het strookbegrazing zodat ze elke dag gras hebben. Het gras staat momenteel te lang en anders lopen ze alles plat en hebben ze er ook niets aan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:35

Koper schreef:
Sclimpre schreef:
nr.3 is het leukst voor de paarden

Euh? Ik heb het over gewone, gezonde paarden :) Hopelijk gaat het paard dat TS zal kopen ook gewoon en gezond zijn.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:39

Mijne zijn ook gewone gezonde paarden, maar omdat het koudbloeden zijn, zou ik die twee op optie 1 neerzetten en ik denk dat TS er ook baat bij heeft als haar dochter ook lekker alleen of met vriendinnen even het paard kan gaan knuffelen zonder dat TS weer mee moet. Wel zou mijn eis dan zijn dat het hooi echt onbeperkt is, ook 's nachts. En ik maak niet op uit het verhaal hoeveel hooi er gevoerd wordt en hoeveel er 's nachts gevoerd wordt.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:50

De 1e 2 stallen komen me erg bekend voor Lindam75, misschien denk ik helemaal verkeerd... maar omdat je het over 10 km hebt en op steenworp afstand van strand... Als ik het bij het juiste eind heb kan ik je misschien helpen met advies omdat ik ervaring heb? Ben benieuwd over welke locatie je het hebt.
Als je het niet openbaar wilt plaatsen mag je me pb sturen hoor.

Over het algemeen word ik altijd een beetje kriebelig van 2 x daags hooi. Want hoe hard iedereen ook roept dat er naar behoefte wordt gevoerd, in de meeste gevallen is het gewoon te weinig... Daar zou ik dus wel echt goed naar informeren.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:59

Ik zou altijd voor de stal gaan waar ze het meest buiten komen. Het liefst 24/7 met onbeperkt ruwvoer. Als ze claimen twee keer per dag te geven zou ik toch echt even checken hoeveel het is. Want vaak voeren ze gewoon te weinig. Die van mij staan 24/7 op een kale wei, maar met onbeperkt hooi en ze hebben een schuilstal. Ik ben van mening dat mijn paarden eerst aan hun drie basisbehoeften (sociaal contact, genoeg beweging en onbeperkt ruwvoer) moeten voldoen voordat ik aan rijden mag denken. Maar het is maar net hoe zwaar je jouw belangen laat wegen en die van de paarden. Het hele jaar rond op de paddock lijkt me niet fijn, want een paard moet af en toe toch wel een sprintje kunnen trekken.

Twee en drie lijken me prima, al zou het wel fijn zijn als je van te voren weet hoeveel er wordt gevoerd. En komen ze bij twee in de winter ook buiten?

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:03

Als je toch nog gaat wachten met aanschaf, zou ik eens wachten tot het winter wordt en dan een keer langsgaan. Mijn ervaring is dat weiland dat teveel belast wordt in de winter een grote blubberzooi wordt. Veel buiten staan is natuurlijk super, maar kijk ook hoe ze er bij staan in de winter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:05

Sclimpre schreef:
Koper schreef:

Euh? Ik heb het over gewone, gezonde paarden :) Hopelijk gaat het paard dat TS zal kopen ook gewoon en gezond zijn.

Mijn paard was ook prima gezond toen ik 'm kocht. En daarna in pension waar hij op verkeerd gras terecht kwam is hij kapot gegaan.

Dus ja. Als ik van meet af aan iets had gevonden als optie 1 in de OP had hij daar wellicht nog steeds gestaan. En was hij nog gezond geweest.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:11

Ik sta zelf op een stal als jouw nummer 1. Paarden in groepen overdag op zandpaddocks met hooi. Vlak bij het strand en 2 mooie binnenbakken.

Ik ben super tevreden en paardlief ook. Liever zo dan in de winter verzuipen of zandkoliek doordat ze die 2 grassprieten toch willen eten.

Ik vind sociaal contact en ruwvoer voor mijn paard het belangrijkste en dat krijgt ze in ruime mate. 24/7 buiten maak ik mijn diva niet blij mee. Zeker niet hier vlak aan de duinen met weinig beschutting en een verbod op schuilstallen. Een stal met veel weiland waar ze het hele jaar op kunnen is hier niet echt. Het is dan of kaalgevreten of je verzuipt in de wintermaanden.

Ik vind mijn eigen comfort op stal ook fijn, alhoewel paardliefs comfort wel het belangrijkste is, maar met dit weer zoals vandaag ga ik straks lekker binnen rijden :D. Ook de sociale interactie op een gezellige stal vind ik fijn, ondanks dat ik op een manege/pensionstal sta en een vrij grote ook nog, mankeert daar heel weinig aan bij ons.
Ga gewoon bij alle 3 de stallen kijken en als je mensen kent op de stallen, maak daar dan ook een praatje mee hoe het ze bevalt en waar ze wel of niet tegen aan lopen. 1 binnenbak klinkt prima, maar als er altijd lessen zijn en je er niet bij in mag rijden, heb je er nog niks aan om maar een voorbeeld te noemen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:13

optie 1 idd

hier ook land en twee gezonde koudbloeden!! ik wil ze graag gezond houden dus staan ze veelal niet opt land 3 uur per dag ongv rest in de bak met hooi

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:17

Ik zou voor optie 1 gaan. Ook gezien je dochter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:19

Ik zou ook zonder twijfel voor optie 1 gaan, klinkt als een droom!

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 14:25

nou droom?? haha geen idee ik moet idd alles eens goed overdenken en bezoeken\stal no 2 ken ik goed daar kom ik dagelijks. en heeft goede voorzieningen. alleen in de winter is de grote paddock nog wel eens erg nat en dat vind ik niet prettig. er is dan een optie om je pony of paard in een kleine paddock neer te zetten met een maatje maar nadat is dan maar voor 3 uurtjes in een kleine paddock ( maar wel droog)
bij optie 2 doen ze ook niet moeilijk over extra kuil en vullen veel mensen zelf een hooinet zodat ze zeker weten dat hun paard genoeg krijgt.. maar mijn ervaring is als je zegt dat ze meer moeten krijgen dat ze het ook krijgen en anders kan je zo zelf pakken.
ik weet dat optie 1 wat moeilijker doet over extra kuil.. dat mag je niet zomaar pakken en moet je anders extra voor betalen. hoe de paddock in de winter is moet ik ook nog achterhalen evenals hoeveel uur ze hier precies opstaan in de winter...
optie drie ken ik alleen via kennissen die er al jaren staan en nog een stel bekenden die er jaren staan. ze hebben een wachtlijst en je staat daar echt 7 dan all in.. bij de andere 5.. maar dit vind ik niet zo erg... er valt altijd wel wat te regelen.

ik heb zeker geen haast met het kopen van een paardje cq pony we zitten nog volledig in de orientatiefase... dus kan vd winter goed de andere twee stallen eens bezoeken.

bedankt voor de reacties tot dusver.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:28

Ik vind vooral de ruimte om te kunnen lopen belangrijk. Ze moeten een keer een sprintje kunnen trekken zonder gelijk in het draad te hangen. Of ze gras hebben of niet vind ik niet zo boeiend. Mijn fjord wordt er toch veel te dik van en m'n paard wat makkelijk mager wordt voer ik wel wat bij.