Weide heeft een verkeerde mineralen balans.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Weide heeft een verkeerde mineralen balans.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 15:26

Wij hebben nu ons hooi laten analyseren en daar kwamen wat dingen in naar voren.
Het meest belangrijke was dat ons hooi een omgekeerde calcium fosfor verhouding heeft.
We hebben dus calcium te kort.
Dit schijnt niet vaak voor te komen, heeft iemand enig idee waardoor dit ontstaat.

troi

Re: Weide heeft een verkeerde mineralen balans.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:32

Calcium is kalk. Het kan simpel zo zijn dat het gras al lang geen kalk heeft gehad. Dat hoort wel met enige regelmaat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:34

Als er veel NPK kunstmest op is gegaan in het verleden en nooit gekalkt, zou dat zoiets moeten kunnen veroorzaken.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:40

Calcium is makkelijk aan klei deeltjes te vinden en kan ook sneller uitspoelen (regen in combinatie met kunstmest, wat vrijwel altijd de bodem een beetje verzuurt).
Fosfor spoelt heel slecht uit en als je dat eenmaal veel hebt is het moeilijk dat omlaag te krijgen. Veel hooien dus (dan neem je voor een deel fosfor weg). Krijgt jullie wei grondwateraanvoer van een landbouwgebied ofzo? Daar wordt vaak overbemest en zit er dus ook veel fosfor in het water.
Ik begrijp niet goed waarom dit niet vaak voor zou komen, volgens mij komt het zelfs heel vaak voor met de kunstmest die we hier op landbouwgebieden gooien.
Reken je trouwens niet rijk; als je uit gaat rekenen wat je aan kalk moet strooien om de zuurgaad van je bodem goed op te krikken dan ga je flauwvallen wat je erop moet gooien. Je moet dat wat je erop gooit zien als een soort onderhoudsbeurt, maar het gaat niet je zuurdere bodem ineens 'ontzuren' ofzo.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 16:12

Zunzuncito schreef:
Calcium is makkelijk aan klei deeltjes te vinden en kan ook sneller uitspoelen (regen in combinatie met kunstmest, wat vrijwel altijd de bodem een beetje verzuurt).
Fosfor spoelt heel slecht uit en als je dat eenmaal veel hebt is het moeilijk dat omlaag te krijgen. Veel hooien dus (dan neem je voor een deel fosfor weg). Krijgt jullie wei grondwateraanvoer van een landbouwgebied ofzo? Daar wordt vaak overbemest en zit er dus ook veel fosfor in het water.
Ik begrijp niet goed waarom dit niet vaak voor zou komen, volgens mij komt het zelfs heel vaak voor met de kunstmest die we hier op landbouwgebieden gooien.
Reken je trouwens niet rijk; als je uit gaat rekenen wat je aan kalk moet strooien om de zuurgaad van je bodem goed op te krikken dan ga je flauwvallen wat je erop moet gooien. Je moet dat wat je erop gooit zien als een soort onderhoudsbeurt, maar het gaat niet je zuurdere bodem ineens 'ontzuren' ofzo.

bedoel je of onze weide word gesproeid. Nee eigenlijk nooit.
we doen er nu 2 x per jaar een kleine hoeveelheid drijfmest op.
verder eigenlijk niet.
dus dat zal de reden dan zijn.
ik wil nu minder gaan bemesten het hooi bleek tevens heel suiker en eiwitrijk te zijn.