Mijn dilemma: neem ik ze mee of moet ik ze laten gaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

violente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 14:13

We zijn onlangs verhuisd. Na een moeilijke tijd was het voor ons gezin belangrijk om elders een nieuwe start te maken. We werden verliefd op ons nieuwe huis dat echt super past bij wat mijn kindjes nodig hebben. Maar we wisten ook dat de keuze voor deze woning een dilemma met zich meebracht... Voor ons is het een droomplek, maar is het dat ook voor onze pony's? Bij onze oude woning hadden we in de straat weide gehuurd. Natuurlijk heb je ze het liefst aan huis, maar dit was erg luxe voor mensen die geen eigen grond hebben. In de straat is immers nog te overzien.
Bij ons nieuwe huis hebben we wel meer grond, maar daarop staan allemaal bomen. Nou hoor ik jullie denken, dan kap je die toch gewoon... Maar we mogen niet zomaar alles kappen en dat willen we ook niet. De bomen zijn voor onze kids namelijk fantastisch. Bovendien staan op naastgelegen grond ook allerlei bomen. Veelal giftig. Daarnaast wonen we aan een moerassig natuurgebied, wat betekent dat er veel dazen en muggen zijn.
Mijn dilemma waar ik inmiddels wakker van lig is dus.... waar doe ik mijn dieren het meeste plezier mee? Wat is voor hun het beste?

Dat wij zielsveel van ze houden en ze het liefst meenemen is een feit. Maar is dat eerlijk? Ik heb hier geen wei en in de omgeving hebben we alles en iedereen gevraagd of ze een stukje grond beschikbaar hebben. Dat is niet het geval. We zouden een paddock paradise kunnen maken, maar dat is met groot risico, omdat er overal op en rondom het perceel giftige bomen staan. En mijn shetjes eten nogal graag... ook al hebben ze onbeperkt hooi... Blaadjes, eikels... je kent het wel...

Mijn post is denk ik vooral bedoeld om te spiegelen met andere liefhebbers die begrijpen hoe vreselijk moeilijk ik deze keuze vind....want eigenlijk weet ik het antwoord op mijn vraag wel...
Maar wat zal ik ze vreselijk missen....
Laatst bijgewerkt door violente op 11-07-17 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Re: Mijn dilemma: neem ik ze mee of moet ik ze laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:18

kwestie van proberen dan toch. Maar hoe nat is jullie stuk en wat is veel bomen. Kunnen ze er grazen en rennen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:18

Hoe ver heb je gezocht en heb je ook pensionstal overwogen? Wat zijn de bomen die er staan? En hoeveel grond heb je nu?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:19

Naast de Peel wonen is goed te doen. Met jou doen dat vele andere.
Eczeem deken op en het gaat wel. Of je moet nu al eczemers hebben.

Maar betreft de bomen.
Hoe groot is je perceel?
Rondom bomen is goed af te maken dat ze er niet bij kunnen.
Maar betekend het dat je dan bijna niets meer overhoud, ja dan houd het wel een keer op en kun je ze beter gunstiger op pension zetten.

Ik zie dat je ter plekke je woonplaats hebt veranderd en het geen deurne meer is :D
Ik dacht je gaat wonen langs de Deurnese Peel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:23

Waarom kap je dan niet alleen de giftige bomen? Mijn ex schoonouders hebben ook een ontzettend groot stuk land bij het huis, allemaal vol met bomen ook maar hadden een speciaal stuk helemaal voor de paarden gemaakt incl een aantal bomen kappen.
Ik weet alleen niet hoe groot het bij jullie is.
Ik mis ook een beetje waarom je paarden perse dicht in de buurt moeten staan, ik ging na m'n verhuizing nog steeds elke dag op m'n fietsje naar m'n paard wat van 4 km ineens 12 was geworden..

violente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 14:24

Bij de oude woning hadden we nog wel wat gras. Op die manier genieten we er ook echt van. Ze liepen bij ons doorgaans aan huis en zijn dus echt onderdeel van ons gezin. Een pensionstal is voor ons dus geen optie. Wat betreft ons terrein: er staat van alles. Van eikenboom tot esdoorn. Het is een bos. We hebben geen wei, dus grazen en rennen kan niet :-(
We hebben zover gezocht dat het haalbaar is om ze nog te verzorgen en de aandacht te geven die we ze willen geven.
We woonden hier eerst een kilometer of 10 vandaan en daar was het af en toe al echt afzien, maar hier zijn nog veel meer dazen en muggen. Exceemdeken vindt ze vreselijk dus dat is geen optie. Al die dingen hebben we inderdaad wel de revue laten passeren...

Wij willen onze dieren het liefst dichtbij hebben omdat we er dan het meest van genieten. Dat is zoals wij onze dieren graag houden. En ook praktisch gezien is dat voor ons haalbaar. Pension hebben we met onze rijpony's wel eens gedaan, maar is ons nooit goed bevallen.
Laatst bijgewerkt door violente op 11-07-17 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:29

Dan is het toch duidelijk en zul je ze weg moeten doen.

Want het kan dit en dat niet en je wilt dit en dat niet...........dan blijft er weinig meer over.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 11-07-17 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:29

Tja als grazen en rennen geen optie is vind ik het geen paardgeschikte plek. Dan zou ik een doe het zelf stal opzoeken oud, of een grotere afstand reizen. Hebben jullie dit huis gekocht met het idee van paarden aan huis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:34

Ik vind het een beetje dubbel, je zegt ze zijn onderdeel van het gezin omdat ze altijd zo dichtbij stonden, een pensionstal wil je absoluut niet, dan is het dus je pony's weg doen.
Wat ik dan niet snap is de pony's zijn deel van je gezin, maar hoe het op mij over komt doe je ze eerder weg dan dat je ze op een pensionstalling stalt?
Bedoel het niet banketstaaf maar als mijn paard echt deel van mijn gezin zou zijn zou ik koste wat het kost een plekje zoeken, al is dat dan een pensionstal, er bestaan ook echt genoeg leuke pensionstallingen.

Als je dat perse niet wil heb je
denk ik jezelf al antwoord gegeven op de vraag wat je wil/moet doen..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:37

Annet_Dottie schreef:
Ik vind het een beetje dubbel, je zegt ze zijn onderdeel van het gezin omdat ze altijd zo dichtbij stonden, een pensionstal wil je absoluut niet, dan is het dus je pony's weg doen.
Wat ik dan niet snap is de pony's zijn deel van je gezin, maar hoe het op mij over komt doe je ze eerder weg dan dat je ze op een pensionstalling stalt?
Bedoel het niet banketstaaf maar als mijn paard echt deel van mijn gezin zou zijn zou ik koste wat het kost een plekje zoeken, al is dat dan een pensionstal, er bestaan ook echt genoeg leuke pensionstallingen.

Als je dat perse niet wil heb je
denk ik jezelf al antwoord gegeven op de vraag wat je wil/moet doen..

Ik dacht hetzelfde!

Daarom zei ik ook dat het duidelijk is, want die wil dit en dat niet en of kan dit en dat niet, dan blijft er maar 1 ding over en dat is ze wegdoen.

violente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 14:38

Eens Belle_Boef. Bedankt iedereen voor alle reacties en alle PB's. Ik had dit zetje nog even nodig om mijn beslissing te nemen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:45

Laten gaan wil niet zeggen dat ze het beter gaan hebben. Zijn er echt geen alternatieven? Met een beetje creativiteit is veel mogelijk :-)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:06

Heb je een foto van de tuin? Ik ben erg benieuwd naar hoe het eruit ziet.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:15

Bij het lezen van de titel dacht ik je verhuisd naar Amerika ofzo en wilt ze het transport niet aandoen en het wennen aan een compleet ander klimaat.
Maar een verhuizing 10 km verder snap ik niet hoe je er überhaupt over na kunt denken om ze weg te doen.
Maar afijn dat ben ik, ik heb jaren gewacht met verhuizen tot ik een geschikt plekje voor de paarden vond. De paarden voor alles..

Hoe ik het lees wil je idd geen enkele moeite voor je dieren doen en zijn ze zeker geen onderdeel van het gezin. Dan kun je ze idd maar beter weg doen.

Genoeg creatieve bokkers hier. Als je een street view plaatje met afmetingen plaatst weet ik zeker dat iedereen met je mee wilt denken met oplossingen.
En ieder paard kan aan een deken wennen. Ze hebben snel zat door dat het ze alleen maar helpt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:20

Mijn pony's (fjord en shet) staan 17 km verderop. Zijn nog steeds deel van mijn eenmansgezin en ik geniet met volle teugen van ze.

Dus 10 km? Waar hebben we het over.
Ik snap je dilemma niet zo.

Sterker nog, heb 2 paddockgenootjes die ruim 40 km verderop wonen.
Laatst bijgewerkt door Onali op 11-07-17 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:24

Ik snap het ook niet... Als je dieren je zo lief zijn en deel van het gezin enzo dan bedenk je toch een goede optie om ze te houden? Zeker als ik nu lees dat die afstand verwaarloosbaar is. Maar je keus is gemaakt geloof ik.

Ik hoop dat je een mooi plekje voor ze vindt en wie weet kun je ze daar ook nog eens opzoeken.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:00

Dagmar80 schreef:
Ik snap het ook niet... Als je dieren je zo lief zijn en deel van het gezin enzo dan bedenk je toch een goede optie om ze te houden? Zeker als ik nu lees dat die afstand verwaarloosbaar is. Maar je keus is gemaakt geloof ik.

Ik hoop dat je een mooi plekje voor ze vindt en wie weet kun je ze daar ook nog eens opzoeken.

+1

Misschien had je hierover na moeten denken vóór je een ander huis kocht. Je paarden hebben het helaas niet zelf voor het kiezen, vind het dan ook raar dat je nu een keuze hebt gemaakt zonder dit punt eens goed in overweging te nemen, zeker als je aangeeft dat ze zo ontzettend bij het gezin horen. Je keuze voor dit huis klinkt nu meer spontaan dan weloverwogen.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:04

Als mijn dieren niet mee konden, dan was het ook niet mijn droomhuis...dan had ik nog wel even verder gezocht, zodat alle leden van het gezin mee konden!
En 10 km vind ik nog wel te overzien. Dan nog gingen mijn dieren niet weg. Dieren hebben niet voor mij gekozen, maar ik wel heel bewust voor hun. En als dat inhoud dat ik 10 km verderop lekker in de wei kan tutten, had ik dat geen probleem gevonden. De onzekerheid niet te weten waar ze terecht gaan komen als ze ik "weg doe" wil ik niet op mijn geweten hebben.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:16

Waar een wil is, is een weg toch?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:28

Het gaat om shetlanders toch?
Die zijn niet zo veeleisend en daar moet zeker in Limburg wel een oplossing voor te vinden zijn.
Het zijn geen rijpaarden die je elke dag moet trainen.

Je stelt geen vraag, maar zoekt bevestiging voor een keuze die je in je hart al gemaakt hebt.
Ik hoop dat je een leuk plekje voor ze vindt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:40

10 kilometer is echt prima te doen. 25km vind ik persoonlijk een max qua afstand. Als je kan laten staan zou ik dat doen als je geen ander plekje kunt regelen. Weg doen om zou ik dus niet doen. Tuurlijk is het even schakelen maar het went snel genoeg.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:44

Jord schreef:
Waar een wil is, is een weg toch?

Maar de wil ontbreekt heb ik het gevoel...

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:53

Als je je pony's al vanwege 10km extra rijden weg wil doen kun je dit denk ik ook maar beter doen. :)

Als een dier echt belangrijk is voor je zou dit nog geen eens een dilemma zijn lijkt mij, dan doe je er alles aan om het wél te laten werken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:59

Wat ik niet begrijp is, dat als je dieren je zo dierbaar zijn je daar geen rekening mee hebt gehouden bij het uitzoekem van een nieuw huis.
Alsof je een huis koopt en dan bedenkt 'poedersuiker, ik had nog pony's, wat moet ik daar nou weer mee'.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:03

Waar een wil is is inderdaad een weg, maar soms is de wil er niet en dat is ook prima.
Maar ben dan wel eerlijk, vooral tegenover jezelf. Ik snap namelijk heel goed dat dit een reden is om ze te verkopen.

Dat die wil er niet is lees ik terug in je berichten.
Succes met je keuze!