Na jaren aanzien en behelpen wordt het toch eens tijd om een dazenval aan te schaffen. Ik kom er op google zo veel tegen, dat ik niet weet welke nu goed is of welke helpt?
Ik kom er tegen met een prijsklasse van 70 euro tot een prijsklasse van 150 euro, er wordt niet echt beschreven wat nu exact het verschil is tussen beide vallen.
Op Agrishop.nl ben ik eentje tegen gekomen die me wel aanspreekt, maar wie heeft er ervaring met deze vallen? Namelijk de Tabanus Trap model 2017.
Dus bokt, welke dazenval hebben jullie en hoe bevalt deze?
Groetjes! Sara
bruintje123
Geplaatst: 09-07-17 10:58
Ze werken allemaal. Daar zit naar mijn idee geen verschil in. Wel heb ik bemerkt dat de levensduur nogal verschilt. De fuik die kapot gaat door beweging of UV licht. De duurste, de echte loer is, hier nog altijd degene die uiteindelijk de goedkoopste is. En ik heb 3 merken geprobeerd.
1 tip, pak in ieder geval een val die vrij hangt aan elastieken. Die kan meedeinen in de wind. Waar dat niet kan scheurt de fuik binnen 2 maanden af bij de ijzeren ring.
_mexx_lady_
Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 11:04
Dank je! Even opgezocht maar de LOER gaat me toch boven mijn budget uit.
En vooral kijken hoeveel oppervlakte hij volgens de fabriek ongeveer geeft qua dekking
joyce B
Geplaatst: 10-07-17 15:15
Die kletsen maar wat... Reclame praat!
Hier ook 3 soorten geprobeerd. Loer is nu voor het tiende! seizoen in gebruik en alle! onderdelen zijn nog origineel. De goedkoopste per jaar dus. Die met ijzeren ring die alleen heen en weer kan zwaaien is inderdaad afgescheurd bij de ring en dat zowel aan de boven en onderkant. Verder ging de opvangbak scheuren door een val na harde wind en broos kunststof. Ook nog de val van paardnatuurlijk gehad. zwarte skippybal in tentstok frame en net er omheen gespannen. Ballen lopen steeds leeg, stokken van het frame kwetsbaar voor verbuigen en de opvangbak ook gevoelig voor UV licht waardoor hij broos wordt en stuk valt bij harde wind.
Goedkoopste is zwarte bal of omgekeerde emmer vrij schommelend in volle zon hangen met vliegenlijm/insectenlijm er op, eventueel aangevuld met iets wat CO2? afgeeft. dat lokt de dazen en door de lijm zitten ze vast. Kost weinig en vergelijkbaar resultaat.
Verwacht geen daasvrije omgeving dankzij een dazenval. Geen 95% minder dazen wat een fabrikant durft te beweren., ook geen 50%... En zeker niet binnen een stuk van 7000m2, zelfs niet in een straal van 20 meter... Het helpt om te voorkomen dat vrouwtjes die gevangen worden eitjes leggen maar je vangt echt niet genoeg vrouwtjes weg om die dazen uit te roeien. Ik zet nu in op ht koesteren van de aangevlogen en logerende broedparen (boeren)zwaluwtjes. Die vangen duizenden vliegende insecten per vogeltje per dag... Heb nu 4 nestjes dit jaar en hoop dat ze volgend jaar met hun jongen weer terugkomen.
het wisselt hier van jaar tot jaar hoeveel last we hebben. Ik had er op zijn hoogtepunt 3 vallen staan verspreid in een stuk van 7000m2 en nog steeds wilden de paarden het liefst de hele dag in de stal staan en vluchtten ze elke keer de wei weer uit omdat ze zo vervelend waren. Ik woon hier nu bijna 11 jaar en de vallen staan er vanaf 2007 en ik heb nog steeds veel overlast en ellende van die beesten. Als ze 95% van de dazen weg zouden vangen had ik er al lang vanaf moeten zijn! Maar zoveel vang ik er niet meer. Misschien zijn ze slimmer geworden
bruintje123
Geplaatst: 11-07-17 17:05
Heb ook niet te hoge verwachtingen van de zwaluwen. Ik heb het idee dat die vooral vliegjes en muggen vangen, niet de dikke taaie dazen. Want ondertussen nestje of 15 op stal zitten, maar dit jaar extreem veel dazen en vliegen. Ik vraag me af of er wel een vogel is die dat een lekker hapje vind.
Andere jaren zou ik gezworen hebben dat de dazenvangers de populatie terug dringen, maar dit jaar lijkt het daar niet op. Net als jij heb ik ze al een jaar of 10. En ik zou inderdaad willen dat ze 95% wegnamen, of 50.