Wei aan spoorlijn, gevaarlijk met onweer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Wei aan spoorlijn, gevaarlijk met onweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 07:56

Hoi!

Wij hebben een mooie weide in bruikleen gekregen. We zijn er erg blij mee en willen onze paarden er deze zomer 24/7 neerzetten.
De weide ligt direct aan een spoorlijn en we vragen ons nu af of dit extra risico met zich mee brengt wanneer het onweert. Weet iemand hier iets over?

Groetjes :)

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wei aan spoorlijn, gevaarlijk met onweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 08:27

Ik denk dat dat wel meevalt, ik zou wel voor hele degelijke afrastering zorgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 08:30

Zelf heb ik 6 jaar 2 paarden aan een spoorlijn gehad en nooit problemen mee gehad. :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 08:57

mijn eerste ponys zijn zeker wel 10 jaar naast een spoor gestald geweest, nooit geen problemen mee gehad

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 09:00

De afrastering is zeker degelijk, dat is het probleem niet. Het is ook fijn om te horen dat jullie nooit problemen hebben gehad. Maar is het risico groter?
Mijn vriend doet nu bijvoorbeeld altijd het stroom van het draad als het onweert.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:16

Ik denk dat het juist positief als afleider werkt :j Mijn verzorgpaard stond lange tijd in een wei waar de elektriciteitskabels overheen lopen, alle bliksem sloeg daar in. Betere afleider kon je niet hebben :D Denk dat dat met het spoor zo ook wel zal werken?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:31

Nikass schreef:
Mijn vriend doet nu bijvoorbeeld altijd het stroom van het draad als het onweert.

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Wat is de motivatie hiervoor? Iets met stroom trekt stroom aan? Of ter beveiliging van de weideklok? Zoals je ook wel de stekker van de tv eruit haalt?
Als je met onweer de paarden in het land wil houden en niet op het spoor zou ik hier mee ophouden. En een overspanningsbeveiliging bij je klok gebruiken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 09:36

Floriske schreef:
Ik denk dat het juist positief als afleider werkt :j Mijn verzorgpaard stond lange tijd in een wei waar de elektriciteitskabels overheen lopen, alle bliksem sloeg daar in. Betere afleider kon je niet hebben :D Denk dat dat met het spoor zo ook wel zal werken?

Dat zou mooi zijn ;)

Roodvos: hij zegt dat de bliksem eerder inslaat in stroomdraad. Hij heeft dit in zijn loopbaan als paarden trainer geleerd.

De omheining bestaat uit stevige houten balken. Ook zonder stroom verwacht ik niet dat ze daar snel door of overheen zullen gaan. Maar dat weet je uiteraard nooit zeker.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 09-07-17 09:39, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:38

Ik heb vroeger paarden naast een spoorlijn gehad,nooit problemen mee.
Nu staan ze gewoon op een pensionstal en is er vorig jaar een blikseminslag geweest op een weidepaaltje...dus dat kan ook nog!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 09:40

Ja uiteraard, het kan overal gebeuren. Ik probeer alleen een indicatie van het risico te krijgen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:42

Bliksem is niet altijd het hoogste punt maar het snelste weg de aarde in dat kan dus van alles zijn.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:50

Nikass schreef:
De afrastering is zeker degelijk, dat is het probleem niet. Het is ook fijn om te horen dat jullie nooit problemen hebben gehad. Maar is het risico groter?

Dat deed ik vroeger ook altijd in de polder. Ooit meegemaakt op de grond naast mij dat de bliksem was ingeslagen in het draad en overgeslagen op het veulen ernaast. Dat heeft er echt ingehakt bij me.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 12:00

Wat erg! Arm veulen |(

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:08

Ik woon ook vlakbij een spoorweg en daar staan meerdere paarden naast, nooit iets gebeurd.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:11

Hier hadden ze ook keer de weide vergeten of niet goed dicht te doen zijn er paar paarden aangereden door de trein .. heel triest.

Een goeie omheining zeker belangrijk :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 15:09

Uiteraard. Maar het topic gaat niet over de omheining.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:18

Misschien kan je meer informatie via google vinden? Ik ben ook wel benieuwd. Hier is van de week de bliksem in een weide paaltje (met stroomdraad) geslagen (paard dat ernaast stond is overleden). Terwijl aan de andere kant van de wei elektriciteitsmasten staan....

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:29

Ik woon al 16 jaar naast een spoorlijn, mijn eigen stukje weide ligt er ook langs en 1 huurweide ook. Aan de spoorlijn zie ik om de zo veel meter hogere palen en daar helemaal bovenop iets wat volgens mij bliksemafleiders zijn dus :D

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:34

Balte schreef:
Ik woon al 16 jaar naast een spoorlijn, mijn eigen stukje weide ligt er ook langs en 1 huurweide ook. Aan de spoorlijn zie ik om de zo veel meter hogere palen en daar helemaal bovenop iets wat volgens mij bliksemafleiders zijn dus :D

klopt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:37

Er bestaat een soort bliksemafleider voor stroomdraad, een metalen paal o.i.d die diep in de grond (bij voorkeur zo diep als het grondwater) vlak naast de omheining in de grond geplaatst kan worden. Daar zit een koperen draadje aan waar de bliksem op overspringt, zodat deze van de omheining via de paal in de grond geleid wordt. Vergelijk het met een aardepin bij een mobiel stroomapparaat. Alleen mag het koperen draadje geen direct contact maken met de omheining omdat je dan je stroom kwijt bent. Het is wel belangrijk dat die paal ergens staat waar de paarden er niet direct in de buurt kunnen komen. Het is vooral ter beveiliging van je paarden, niet voor de omheining of het stroomapparaat.
Wij doen ook altijd de stroom van de omheining bij onweer. Het schijnt toch bliksem aan te trekken, en wij hebben (nog) niet zo'n bliksemafleider. Bij een inslag is je dure stroomapparaat in 1 keer total loss. Hebben wij ooit gehad. Zo'n ding kost algauw een paar honderd euro.
Laatst bijgewerkt door Askja op 09-07-17 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 15:39

Balte schreef:

Wil dat zeggen dat het dan juist eerder daarnaast inslaat, of heb je er dan zelf ook profijt van?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:48

Ik denk het laatste. Je leest toch dat de bliksem het hoogste punt kiest, dus ik denk dan altijd, vermits zowel mijn huis als de weides lager liggen dan die palen en al zeker dan die bliksemafleiders, dat de bliksem eerder naar daar zal gaan?
Ik vermoed dat die afleiders er staan om te vermijden dat de bliksem inslaat op de treinen of de stroomleidingen en vermits ik er vlakbij zit?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:48

Roodvos schreef:
Nikass schreef:

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Wat is de motivatie hiervoor? Iets met stroom trekt stroom aan? Of ter beveiliging van de weideklok? Zoals je ook wel de stekker van de tv eruit haalt?
Als je met onweer de paarden in het land wil houden en niet op het spoor zou ik hier mee ophouden. En een overspanningsbeveiliging bij je klok gebruiken.

Citaat:
Bliksem en elektrische afrastering
Bijzondere aandacht verdient de elektrische afrastering in geval van onweer. Vooral in het open veld loop je risico op een inslag. De bliksem zoekt altijd de gemakkelijkste weg naar de grond. Aangezien een schrikdraadapparaat altijd aan aardeverbonden is met een draad, werkt deze als een soort antenne in het veld. Een netstroom apparaat hangt vervolgens ook nog eens aan het electriciteitsnet, dat ook via een aardpen met aarde verbonden is.
Het beste is om een schrikdraadapparaat bij bliksem af te koppelen van het lichtnet.

https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... frastering

http://www.agrishop.nl/Information/Blik ... leider.htm
Citaat:
Zonder bliksembeveiliging loopt deze bliksem, die kan oplopen tot 10.000.000V, door de geleiders en over de omheiningsaansluiting in het schrikdraadapparaat en kan deze vernietigen. Als het apparaat met een stekker in een stal is aangesloten, kan de bliksem verder in de stroomleidingen binnendringen en dan kan het tot een brand komen. Om deze reden is het volgens de VDE-voorschriften verboden schrikdraadapparaten zonder bliksembeveiliging in gebouwen te gebruiken.

Heb je geen bliksemafleider op je omheining, dan wordt aangeraden je apparaat uit het stopcontact te trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:02

Nikass schreef:
Floriske schreef:

Dat zou mooi zijn ;)

Roodvos: hij zegt dat de bliksem eerder inslaat in stroomdraad. Hij heeft dit in zijn loopbaan als paarden trainer geleerd.

De omheining bestaat uit stevige houten balken. Ook zonder stroom verwacht ik niet dat ze daar snel door of overheen zullen gaan. Maar dat weet je uiteraard nooit zeker.

Nou, dan zet dat stukje opleiding maar bij het oud vuil: zwamverhaal.

Een omheining is een risicofactortje, maar de enige reden om stroom van het draad te halen is bescherming van het apparaat.

Je kunt overspanningsbeveiligingen op je draad zetten, dat helpt een beetje, maar zeggen dat een inslag door de draad en je apparaat verder in huis schade en brand kan veroorzaken is toch vooral een verkooppraatje voor die afleiders en bij deze: garantie tot de eerste inslag.
Die afleiders hebben namelijk een reactietijd die een veelvoud is van de tijd die de elektronica nodig heeft om te overlijden.......

Als je een direkte inslag op je draad hebt en je paarden lopen in die wei, ga er dan maar vanuit dat je dat een paard kost, wellicht zelfs al je paarden. De enige remedie die daartegen helpt is je paarden binnen zetten en hopen dat je geen inslag op je stal krijgt.

Onweer is een serieus risico waar weinig tegenin te brengen is.
Je kunt wel een bliksemafleider op je stal zetten, maar laat je 'm dan ook elke twee jaar controleren op de juiste weerstanden?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:47

Ik herinner me een naar verhaal over paarden en de stroom van overwegen.

Paarden, koeien en mensen pal naast het spoor lopen ook bij onweer geen (extra) gevaar.
(Ik heb jaren een meter of 5 van een spoorlijn gewoond.)