Informatief topic weideonderhoud

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Informatief topic weideonderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 14:26

Hoi bokkers,

Momenteel huur ik een weide, waar ik zelf het onderhoud voor doe. Ik probeer om zo weinig mogelijk met herbiciden te werken.
Het probleem waar ik tegen aanloop is dat er op mijn wei wel meer dan alleen gras groeit en mijn plantenkennis helemaal niet zo uitgebreid is.
Het leek me interessant een topic te starten – kon er niet meteen een vinden – waarin kennis gedeeld kan worden over weideonderhoud. (Vanuit het idee: ik kan toch niet de enige zijn die niet goed was in biologie :+ )
Want tja, plant x is dan wel heel erg aanwezig, maar is dit een probleem? Ik ben twee uur bezig met het handmatig verwijderen, maar is dit wel de beste aanpak? En hoe komt het toch dat plant x bij mij wel aanwezig is, maar bij de buren niet?

Het zou leuk zijn om in de topic planten te identificeren, de kenmerken te verzamelen en ervaringen uit te wisselen over hoe er mee om te gaan!

Welke plant is dit?
Giftig/niet giftig?
Eenjarig/tweejarig/…?
Maaien, uittrekken of toch spuiten?
Kalken of niet?

Hopelijk vinden meer mensen dit interessant!

Ik start alvast met deze:

Afbeelding
Welke plant is dit? Krulzuring
Giftig/niet giftig? Vergiftigingsverschijnselen bij het eten van grote hoeveelheden
Eenjarig/tweejarig/overblijvend? Overblijvend
Maaien, uittrekken of toch spuiten? ?
Kalken of niet? Groeit op zure grond, dus ik denk van wel?

tamary

Re: Informatief topic weideonderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 00:08

Uittrekken/aan de grond afknippen (en afvoeren ivm zaden) en kalken. Op zandgrond trouwens zeker met schelpenkalk, de gewone spoelt uit voordat het opgenomen wordt, omdat het te snel vrij komt.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 12:20

Afbeelding
Oryani schreef:
Welke plant is dit? Krulzuring
Giftig/niet giftig? Vergiftigingsverschijnselen bij het eten van grote hoeveelheden
Eenjarig/tweejarig/overblijvend? Overblijvend
Maaien, uittrekken of toch spuiten? Trekken of tegen de grond afknippen.
Kalken of niet? Kalken, op zandgrond met schelpenkalk

Bedankt voor je aanvulling! Niet maaien dus?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 20:56

Maaien kan, maar voordat het zaad zet, want het bewegen kan de zaden verspreiden. Weghalen na het maaien is wel aan te raden ivm grote bladeren (verstikken gras, tenzij je alles meteen hakseld, dus afhankelijk van je machine) en bij hooien ook ivm verschil droogtijd.

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:11

Handig topic!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 15:38

Bedankt, voeg gerust zelf toe!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:41

Interessant topic. Ik trek veel onkruid eruit. JJK steek ik met de mestvork er ruim uit en verbrand ik dan

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:44

Ik heb last van ridderzuring, kruipende en scherpe boterbloem. Maar ik zet mijn paarden pas op de wei als het gras al in bloei staat ivm zomereczeem van de oudste dus ze eten er niet van. Ik denk dat het enige wat ik kan doen is voorkomen dat de boterbloem zich verder verspreid door de bloemen te plukken en te kalken.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:46

Ga ook meelezen! Wij hebben geen zuring, maar wel veel bramen en brem, en daisies( geen idee wat dat in het NL is?!) en paardenbloemen... Varens heb ik er al met de hand uitgetrokken.

Hebben nu 1 stuk gekalkt, binnenkort de rest en dan vlak voor de winter weer... Wij gaan wel gif spuiten, heb net een nieuwe sproeier daarvoor gekocht. Gaan dit jaar denk ik niet bemesten, misschien volgend voorjaar.

In de herfst gaan we Sainfoin en Alfalfa planten (overzaaien in het bestaande gras) voor extra nitrogen in de grond, en hoge voedingswaarde voor de paarden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:48

Wij knippen of steken veel uit. Afhankelijk van wat het is, bepalen we of we het voeren of afvoeren en hoe dan.
Brandnetel, distel, kleefkruid voeren we (sterker nog, dit plukken / knippen we buiten de wei ook om dan te voeren). Zuring gaat in de groenbak, jkk in de grijze container (in een vuilniszak). Spuiten doen we niet.

We huren het weiland, dus heel veel investeren doen we niet. Zou het in eigendom zijn, dan zou ik kalken om van de zuring en boterbloemen af te komen.

Libera, daisies (madeliefjes) en paardenbloemen kunnen ze gewoon eten, bramen ook (maar doen ze niet altijd, want 't prikt). Onze bramen snoeien we kort en af en toe steken we een kluit uit.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:55

Ja dat weet ik, maar heb liever meer gras dan bloemetjes :D

De bramen worden echteen oerwoud, ons stekje heeft zo'n 30 jaar achterstallig onderhoud ;)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:11

Weet iemand ook wat dit is? Staat niet op de wei, maar bij de paddock waar ik een aantal jaar terug last had van nachtschade achtige planten. Afbeelding

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:17

Brandnetel en distel trek ik uit en laat ik liggen, hebben ze binnen een dag opgegeten.
Zuring heb ik dit jaar gespoten (het is het eerste jaar dat we het huren) omdat echt de hele wei er vol mee stond. In het najaar gaan we kalken, er staan ook wat boterbloemen namelijk.
Kleefkruid heb ik buiten de wei, wist niet dat het lekker was, is het ook gezond?
En alfalfa, groeit dat ook in Nederland? Ik moet in het najaar ook bijzaaien, er komen zowiezo wat kruiden bij.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:48

Alfalfa, lucerne dus eigenlijk, dat groeit ook gewoon in Nederland.

Bramen, brem en andere rommel ga ik gewoon met de trekker en bloter overheen. Het komt dan wel weer terug maar dan maai ik het gewoon weer. De eerste keer is het meeste werk maar daarna vlieg ik er zo overheen.
Giftig onkruid trek ik er wel zo veel mogelijk uit maar als het geen zin meer heeft dan laat ik de hele boel spuiten en opnieuw zaaien.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:55

O, alfalfa is lucerne? Weer wat geleerd!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:10

Kleefkruid heeft een zuiverende werking, net als brandnetel en distels :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 05:53

Alfalfa is inderdaad Lucerne, en word in NL vooral aan koeien gevoerd :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 23:23

Handig topic :D

Wat doen jullie met jonge eikenplantjes? Helaas staan er heeeeeeeel veeeeeeeel in onze wei... en ook andere hele lange sprieten. De ene wei valt mee maar de andere is echt heel veel...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 23:24

Fennadev schreef:
Weet iemand ook wat dit is? Staat niet op de wei, maar bij de paddock waar ik een aantal jaar terug last had van nachtschade achtige planten. [ [url=m/LErvOK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vermoed 7 blad.
Een kruipend onkruid. Voor mensen ongevaarlijk en eetbaar.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 23:32

Eikenplantjes gewoon eruit trekken

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 00:08

Of uit laten groeien tot grote eiken ;)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 06:57

Eikenplantjes trek ik eruit of gaat de bosmaaier overheen. Uit laten groeien tot echte bomen vind ik niet zo'n goed idee bij ons; zowel het blad als de eikeltjes zijn (matig) giftig.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 07:13

kalken mag nu niet, moet in de winter (buiten het groeiseizoen).
Zuring proberen we ook bij te houden door te maaien voordat het in het zaad komt.
Helaas nu weer te laat, dat wordt bosmaaier + afvoeren.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 07:46

No_No schreef:
Fennadev schreef:
Weet iemand ook wat dit is? Staat niet op de wei, maar bij de paddock waar ik een aantal jaar terug last had van nachtschade achtige planten. [ [url=m/LErvOK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vermoed 7 blad.
Een kruipend onkruid. Voor mensen ongevaarlijk en eetbaar.

Zeker geen Zevenblad (en ook geen andere schermbloem) en ook geen nachtschadesoort. Lijkt volgens mij nog het meest op een Vlier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:21

Ik volg :)

Ik heb 1ha weiland, wat verdeeld is in 3 stukken: 20 are en 40 are liggen pal naast elkaar met enkel een kleine voeten tussen, en dan nog 43 are een goeie 5km verderop.

Op de eerste 2 stukjes staan 2 kleine, metalen schuilhokjes. De 20 are is omzoomd met een aantal wilgen.
Deze stukjes zijn voor ik het kocht nooit onderhouden. Ik ga nu al 6 jaar de strijd aan met kalkcyanide en lokaal spuiten en maaien, maar het is hopeloos. Jkk blijft komen, zuring blijft komen en gras groeit amper nog.
Dit najaar gaat dan ook de spuit van de boer er overheen en wordt de boel herzaaid of bijgezaaid.