Mest uit de wei halen... Pijn infra spinatus grrrrrrrrrr

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Mest uit de wei halen... Pijn infra spinatus grrrrrrrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 23:29

Ik hoef echt niet zielig gevonden worden of aandacht te krijgen, maar dit moet je ff weten voordat je verder leest }:0

Ik loop al 10 jaar met enorme spierpijnen in rug/nek/schouder. Nu de paarden eindelijk op hun mooie eigen plekkie staan, wil ik natuurlijk de weides netjes bijhouden en de mest regelmatig verwijderen. En dan doe ik dan ook, zonder te zeuren aan de buitenkant, maar aan de binnenkant... |(

Misschien doe ik het niet goed (en/of mijn lijf zit enorm krakkemikkelig in elkaar), maar ik heb zo'n ongelooflijke pijn in mijn schouder/infra spinatus spier. Wordt er gek van, ik ga bijna op mijn kop staan -O-

Doordat de zaagselriek blijft hangen in het gras, moet je repeterende bewegingen maken en dat is echt funest voor mij helaas. Ik heb nu zo'n ding:

Afbeelding

Zijn metalen vorken/zaagselrieken misschien beter en makkelijker door het gras te trekken? Of moet ik meer richting zo'n mestboy denken? Schep ook al geprobeerd maar dat is ook niet alles.

Stallen mesten/paddock mesten gaat goed, het is echt dat gras waar je in blijft hangen...

nine1987

Re: Mest uit de wei halen... Pijn infra spinatus grrrrrrrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:31

Dat is zuur, maar als je lang gras hebt, dan zal je dit probleem blijven houden.. Is strookbegrazing geen optie? Dan blijft het gras korter..

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:34

Heb je wel eens aanvullend magnesium geprobeerd voor je spieren? Ik weet verder helaas geen oplossing voor het mestprobleem, wij gebruiken zo'n zelfde vork

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:35

Ik doe het met een mestboy en een kinderharkje. Dat gaat tot nu toe nog het beste, maar erg fijn is dat inderdaad niet voor je rug.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:37

De mestkever is een ideale uitvinding ooit bedacht door een lieve papa van een bokker. Groter in opvangbak dan de standaard mestweghaal bak. En een ander soort mestschep/schuif. Afhankelijk van gras zand of hard waren er diverse soorten schuiven te krijgen. Ik heb de middelste variant.

Er passen 4 grote tinkerdrollen en meer in de bak. Twee handvaten waardoor hij gemakkelijk leeg te gooien is, mijn gammele lijf met slechte schouder en brakke handen was er altijd erg blij mee.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 23:38

@ Nine; Ja het is jammer dat ze die lange grassen niet echt eten, maar er wel in gaan mesten. Ik ben juist dankbaar dat ik ze na al die jaren nu eindelijk de ruimte kan geven die ze verdienen. We hebben de weides ook al door de helft gedeeld. Maar ik wil ze niet kleiner maken dan dat ze nu zijn. En als ik ze langer op een bepaald stuk laat staan.. dan eten ze de korte grasjes NOG korter ipv aan de lange grassen te beginnen.

@ Eight; Ja slik ik in combinatie met Vitamine D. Eet extra veel bananen ;)

@ Anoeska; Hmmm das dan ook niet de oplossing helaas.

@ Karuna; Is dat dat hele dure ding :o ?
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 02-07-17 23:43, in het totaal 2 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:41

[VVDD] Eindelijk pijnloos weide mesten dankzij paps!

Weet niet meer wat ik ervoor betaald heb. Heb hem jaren gebruikt voor veel poepscheppen. Ook stal mee gedaan bij de losse drollen en wat beperkt natte plekken. Scheelde een hoop arm nek en schouder pijn vooral omdat er zoveel inkan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:42

Ik weet niet hoeveel paarden er staan. Maar wij deden eerder ook wel uitmesten met de hand. Emmertje van 10liter, keukenhandschoenen en gooien maar met de ballen. Stuk minder zwaar maar kost wel meer tijd.
Maar maaien is wel handiger. Of anders het hoge stuk gras afzetten (vaak zijn dat hoge pollen waar ze elke keer weer mesten, dus is meer een korte termijn oplossing), zodat ze daar niet mesten..

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:44

En een kunststof mestvork? Ik heb er zelf een van kunststof, stalgenoten hebben een metalen en ik vind het sowieso in gewicht al behoorlijk schelen. Ook geeft die van kunststof meer mee. (gaat ook makkelijker kapot maar dat neem ik voor lief)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 23:45

Oja ik zie het al, ooit wel eens tegengekomen, maar in lange grassen weet ik niet of dit het is. Kun je het handig in de kruiwagen gooien? Want met 4 hoopjes mest kom ik niet ver. Voordat ik dan bij de mesthoop ben en weer terug aan de andere kant van het land :D Ze mesten zeker 1 x per uur? x 3 paarden?

@ Sanet; Bedankt voor de tip maar dat is met drie paarden ook geen doen.

@ Dusja; Ja ik heb er juist 1 van kunststof. Echt super lichtgewicht ding, en my best friend tijdens de stallen mesten!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:47

de ijzeren variant van jouw poepschep werkt echt veel beter. De kunststof variant veert nl mee door de druk, maar de ijzeren variant niet. Dus je kunt meer druk zetten
Ik vind de ijzeren echt veel fijner werken. Hij is wel iets zwaarder dan de kunststof, maar ik ben echt veel sneller klaar. Bij lang gras blijft het vervelend, maar ook dat gaat beter met de ijzeren variant.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:50

Geen probleem met lang gras. Omdat ik zowel zand steen als gras en lang gras moest weghalen heb ik middelste harkje gekocht. Soms iets vaker moeten peuteren voor alle drollen eruit zijn maar over het algemen soepel. Ik deed op een gegeven moment afwisselend eerst stukken bij elkaar harken met deze hark. Daarna met de hark op de mestkever schuiven?grotere stukken per keer wegwerken dus. Eenmaal propvol handvaten pakken en omkiepen in de kruiwagen. Scheelde een hoop heen en weer lopen.

Eeh vier hoopjes waren het niet, vier hopen van grote tinker kwam overeen met meer dan 6 hopen van kleine tinker, :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:55

Sanet schreef:
Ik weet niet hoeveel paarden er staan. Maar wij deden eerder ook wel uitmesten met de hand. Emmertje van 10liter, keukenhandschoenen en gooien maar met de ballen. Stuk minder zwaar maar kost wel meer tijd.
Maar maaien is wel handiger. Of anders het hoge stuk gras afzetten (vaak zijn dat hoge pollen waar ze elke keer weer mesten, dus is meer een korte termijn oplossing), zodat ze daar niet mesten..

Hier idem, alle mogelijke vorken ten spijt, maar setje action tuin/werk handschoenen (keukenhandschoenen zijn zo zweterig) en 12L bouwemmer werkt nog steeds het beste. Wil je iets meer snelheid, dan neem je ook de kruiwagen mee om je emmertje in te legen en door te gaan naar de volgende lading hoopjes.

Setteli schreef:
de ijzeren variant van jouw poepschep werkt echt veel beter. De kunststof variant veert nl mee door de druk, maar de ijzeren variant niet. Dus je kunt meer druk zetten
Ik vind de ijzeren echt veel fijner werken. Hij is wel iets zwaarder dan de kunststof, maar ik ben echt veel sneller klaar. Bij lang gras blijft het vervelend, maar ook dat gaat beter met de ijzeren variant.

Kunststof breekt, ijzer vervormt (heb hier een oude staan waarvan 2-3 tanden verkeerde afstand hebben tot de buren) en in hoog gras is het wrikken en klooien. Op kort mm gras/aangelopen paddock zijn beide heel makkelijk, maar verder is het altijd prutsen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 00:02

Ik heb ook een tijdje een wei gemest waar een onbreekbare (supel flexibele) plastic en een metalen variant stonden van jou mestvork. De plastic is heerlijk om mest mee uit de paddock te halen of van de stenen. Maar ik vond in het gras en de blubber de metalen wel fijner. Die plastic vork was te wiebelig en flexibel, je kon m vaak niet gewoon omhoog trekken want dan kwam de ene kant wel mee en de andere kant niet en dan sta je vervolgens scheef te trekken enzo ik kreeg daar wel last van. Een keer hard trekken met de metalen vork die gewoon niet mee geeft is dan imo minder zwaar.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 00:11

Hier werken we ook met een mestboy en kinderharkje (kost 6,- bij de boerenbond) werkt voor ons het beste op de weiden met het lange gras.
Door de geringe kosten zeker de moeite waard om te proberen toch.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 00:16

Een vraagje.. wat voor mest hebbem je paarden? Als ze enigszins mest hebben dat aan elkaar blijft steken is een gewone riek ideaal! Ik schep om de dag alle drollen uit de paddock wei en longeercirkel. En dat gaat heel prima.. hier en daar blijft een kleine mestbal achter. Maar dat zijn er hooguit 10 kleine balletjes op 40 drollen :)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 00:22

Misschien toch maar een metalen proberen dan..

Wat vinden jullie van de mestboy want daar hoor ik haast niemand over.. Ik kwam deze tegen van Kerbl, schijnt ook iets langer te zijn dus wat fijner voor rug misschien.. https://www.agradi.nl/kerbl-mestboy-com ... e-90cm.htm

Patt; waarom niet het harkje van de mestboy zelf? gewoon een vraag hoor, ik hoor iedereen over het kinderharkje.

Keshia; Sorry dat is niet te doen, alles valt er tussen uit. Ik heb hem wel gekocht (een viertandsriek), maar gebruik hem alleen voor het hooi.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 00:29

Ik gebruik de mestboy van Kerbl en ben daar erg tevreden over. Vooral het harkje vind ik erg fijn in vergelijking met harkjes van andere mestboys. In het hoge gras werkt het ook niet optimaal, maar het is prima te doen met wat meer geduld.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:35

Ik gebruik ook een mestboy, gaat heel makkelijk. Ik heb ook jaren staan stoeien met zo'n vork maar dit werkt veel beter

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:04

Hoe groot is je wei?
Moet de mest er persè uit?
Wij hebben het vroeger ook wel gedaan,maar dan gewoon met een schep,dan blijf je niet hangen in het gras.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:09

Zelf vind ik het nadeel van een mestboy dat je nogal ongelijke belasting hebt voor jezelf, meestal 1 hand voor harken, 1 voor tillen, en je staat wat scheef met harken, het kan zeker wel, maar je moet goed op je houding letten.
Nou denk ik dat ik voor een grasland nog snel voor de mestboy zou kiezen, omdat je verder kan lopen met je "boy" dan met je mestvork.
(heb jaren voor ca. 10 paarden dagelijks de mest weggehaald met een mestboy, in de zomer met trekker en aanhanger, in de winter met kruiwagen)

DPost

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:13

Tuinhandschoenen aan, door je knieën en met je handschoenen mest oprapen en in kruiwagen naast je doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:13

Is het een optie om alleen de mestplekken te maaien? Ik ga met enige regelmaat even met de zitmaaier (bosmaaier/kantenmaaier kan ook) door de wei om de mestplekken kort te houden. De wei mest ik dan dagelijks uit met een ijzeren mestvork, dan is het goed te doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:16

Mestboy met kinderharkje of gewone hark.
Van de harkjes van Mestboy zelf krijg ik blaren en kreeg ik lang niet alle mest fijn mee, met een gewone hark ging dat vele malen beter, maar omdat die te breed is voor het opvangbakje, toen bij de lokale ijzerhandel een ijzeren kinderharkje gekocht.
Dat werkt mi veel beter dan met zo'n vork. Die vork heb ik ook, maar daar mest ik de box mee in de winter, in de wei vind ik het drama.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:16

Ik ben nog altijd erg tevreden over mijn rozen handschoenen en een emmertje. Het is misschien wat meer beenspieren. Steeds hurken/knielen. Maar zelf vind ik het in het gras sneller en beter gaan.