Wie heeft jullie eb en vloed bak aangelegd? Omg. Overijssel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lola96

Wie heeft jullie eb en vloed bak aangelegd? Omg. Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 14:58

Hallo,

Wij hebben een boerderij gekocht in Hardenberg waar we een kleinschalig pensionstalletje gaan starten.
We hebben geen binnenbak dus de buitenbak moet absoluut voorzien worden van een goede bodem.
Daarom willen we een eb en vloed bodem aan laten leggen met polyvlokken in de toplaag.
Vandaar mijn vraag, wie heeft jullie eb en vloed bodem aangelegd en zijn jullie tevreden met het resultaat?
Ook ben ik heel erg benieuwd op welke kosten jullie uit kwamen voor een 20 x 40 m bak.

kimmie261

Re: Wie heeft jullie eb en vloed bak aangelegd? Omg. Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:34

ik heb het jaren geleden in belgie laten doen door heritage,verwachtingen lagen hoog resultaat vond ik bedroefend...

een gewone bak kost minder en voldoet net zo goed..

kosten waren met kunststof omheining toen ( 2003) 25.000 euro

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:58

Onze eerste bodem is diep in de vorige eeuw aangelegd door de bedenker van het systeem Klaas de Bruin (Semper Equitare) uit Waverveen. Goede bodem, allang verdrongen wat dat kostte ;-)

Paar jaar geleden heeft http://paardensportbodems.nl/ uit Markelo de bodem volledig gerenoveerd. Ben daar zelf onwijs tevreden over: prima service, komt afspraken goed na, prettig werken. Aanrader dus! Ik vind zelf de gerenoveerde bodem fijner dan eerst. Weet niet zo goed waar dat in zit. Wij hebben overigens geen vlokken in de toplaag.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 16:11

Wat erg Kimmie! Voor zoveel geld had je (zonder omheining) bijna een Achterberg bodem gehad.
Dank je wel voor de waarschuwing!

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 16:14

Dank je wel Koeke, toevallig heb ik bij hen net een offerte op gevraagd!
Super om te horen dat je zo tevreden bent, is de bodem alle seizoenen door goed te rijden?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:44

Lola96 schreef:
Super om te horen dat je zo tevreden bent, is de bodem alle seizoenen door goed te rijden?
Hier bevriest de bodem wel, voor de rest is ie altijd prima te rijden. Bevriezen hangt hier o.a. samen met geen vlokken en fijn zand (erfenis van Klaas).

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 13:16

koeke schreef:
Lola96 schreef:
Hier bevriest de bodem wel, voor de rest is ie altijd prima te rijden. Bevriezen hangt hier o.a. samen met geen vlokken en fijn zand (erfenis van Klaas).

Is er met de renovatie van de bak dan geen nieuw zand in gelegd?
Zand slijt en wordt op den duur idd fijn en ook zwaar.
Heb jij de wateraanvoer vanuit een bron of vanuit de waterleiding?
De een zegt dat de drainage vervuilt raakt van water uit een bron en de volgende zegt weer dat dit makkelijk kan.
Ik heb zelf nog nooit in een buitenbak gereden die de winter niet bevriest, ben ook heel erg benieuwd hoe dat is met die polyvlokken, daar zijn de meningen nogal over verdeeld.
Is er hier iemand die een toplaag heeft met polyvlokken die niet bevriest?

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 13:47

Iemand ervaring met een bodem aangelegd door de HEM groep uit Radewijk?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:02

bij ons stond ie op de waterleiding,reken wel op fikse water rekeningen,en swinters bevroor die inderdaad,waarop ik toen een opmerking maakte dat ik nu net iets anders had verwacht van een "all weather "bak,maar toen was het antwoordt dat het door mij kwam,als ik snachts lui op mijn bed koos te liggen dan bevroor die zeker,wilde ik hem open houden dan moest ik elke 2 uur ( ook snachts ja ) de bodem open gaan trekken..

ja dahaaag...die zijn niet helemaal wijs...

daarnaast stond ie met fikse buien zeik en zeiknat,en was ie na 1,5 jaar half scheef gezakt waardoor 1 kant onder water stond...voor mij nooit meer zo'n type bak...echt zwaar zonde geld geweest.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 14:29

[quote="kimmie261"]bij ons stond ie op de waterleiding,reken wel op fikse water rekeningen,en swinters bevroor die inderdaad,waarop ik toen een opmerking maakte dat ik nu net iets anders had verwacht van een "all weather "bak,maar toen was het antwoordt dat het door mij kwam,als ik snachts lui op mijn bed koos te liggen dan bevroor die zeker,wilde ik hem open houden dan moest ik elke 2 uur ( ook snachts ja ) de bodem open gaan trekken..

ja dahaaag...die zijn niet helemaal wijs...

daarnaast stond ie met fikse buien zeik en zeiknat,en was ie na 1,5 jaar half scheef gezakt waardoor 1 kant onder water stond...voor mij nooit meer zo'n type bak...echt zwaar zonde geld geweest.[/quot

Dat meen je niet, als het niet diep triest zou zijn zou je het bijna komisch noemen dat ze verwachten dat je 's nachts je bed uit gaat om de bak te slepen!
Een bak die bevriest kan ik begrijpen maar dat het water er in blijft staan en hij maar aan 1 kant vol loopt zou echt niet mogen, voor het geld dat jij hebt betaald al zeker niet.
Ik denk niet dat het te maken heeft met het type bak maar meer met degene die deze heeft aangelegd.
Een goede(!) eb en vloed bodem is naar mijn idee echt de meest ideale bodem en het geld ook waard.
Heerlijk om de gesteldheid van de bodem zelf, met relatief weinig werk, in de hand te hebben, wanneer je deze regelmatig sleept en altijd de mest eruit haalt zou die toch 10 jaar mee moeten gaan bij normale belasting.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:44

Voor 25 000 euro een goeie eb en vloed verwachten is ook wat optimistisch denk ik, zeker met omheining bij...
Voor de bodem alleen moet je nu minimum aan €40 per m² tellen.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 15:11

s0173957 schreef:
Voor 25 000 euro een goeie eb en vloed verwachten is ook wat optimistisch denk ik, zeker met omheining bij...
Voor de bodem alleen moet je nu minimum aan €40 per m² tellen.

Voor 40 euro per m2 heb je het over Achterberg kwaliteit.
Ik ken mensen die voor de helft ook een hele goede bodem hebben, helaas alleen aan de andere kant van het land, dus voor mij niet praktisch aangezien ze met groot materieel moeten komen.
Ik heb heel wat offertes opgevraagd en de gemiddelde prijs ligt tussen de 20 en 30 euro per m2.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:49

Imo als je toch zo'n investering doet moet je voor die kwaliteit gaan ook.
€25 000 uitgeven voor iets waar je niet tevreden over bent, dan kan je even goed niks doen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:57

Ik zal wel even voor je kijken wie bij mij op de manege de eb- en vloed bak erin heeft gelegd. Hele jaar door goed te rijden, en hij bevriest niet. Is tijden heel intensief gebruikt voor de manegelessen etc. maar nu rijden er alleen nog pensionklanten in.
Al wel een oudere bodem, maar hij doet t prima nog. Met veel regen wel nat, maar niet dusdanig nat dat je er niet in kan rijden. Je paard word hooguit een beetje vies door de modder.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 16:27

prugelpiet schreef:
Ik zal wel even voor je kijken wie bij mij op de manege de eb- en vloed bak erin heeft gelegd. Hele jaar door goed te rijden, en hij bevriest niet. Is tijden heel intensief gebruikt voor de manegelessen etc. maar nu rijden er alleen nog pensionklanten in.
Al wel een oudere bodem, maar hij doet t prima nog. Met veel regen wel nat, maar niet dusdanig nat dat je er niet in kan rijden. Je paard word hooguit een beetje vies door de modder.

Dank je wel, ik ben wel benieuwd welke toplaag er in ligt dat deze niet bevriest!
En zou ook wel weten hoe lang de bodem er al in ligt, als dit een oudere bodem is met zo'n intensieve belasting, wel interessant!

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:31

Onze eerste bodem van Agterberg (zand met houtchips) is zonder problemen ruim 20 jaar meegegaan. Drie jaar geleden is de toplaag vervangen (zand met geopad) Door Equisport.Super tevreden over, hele fijne mensen en goede bodem. Hij bevriest wel, maar als je op tijd zout erdoor mengt schijn je dat te kunnen voorkomen. Een goede bodem is heel duur, maar je geniet er dagelijks van. Wel heel belangrijk is om de bodem op tijd te slepen, te beregenen en de mest te verwijderen. Ik hoop met deze bodem ook weer 20 jaar vooruit te kunnen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:34

Lola96 schreef:
prugelpiet schreef:

Dank je wel, ik ben wel benieuwd welke toplaag er in ligt dat deze niet bevriest!
En zou ook wel weten hoe lang de bodem er al in ligt, als dit een oudere bodem is met zo'n intensieve belasting, wel interessant!

Ik ga het voor je opzoeken/navragen. Hij is aangelegd door de oude manegehouder, dus kan zijn dat het even duurt of ik er niet achter kom. Ik ga mn best doen!

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:37

Nadeel van een eb en vloed bodem vind ik, als je bodem niet helemaal vlak is dat je alsnog natte plekken of plassen in je bak hebt.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 16:39

Niello schreef:
Onze eerste bodem van Agterberg (zand met houtchips) is zonder problemen ruim 20 jaar meegegaan. Drie jaar geleden is de toplaag vervangen (zand met geopad) Door Equisport.Super tevreden over, hele fijne mensen en goede bodem. Hij bevriest wel, maar als je op tijd zout erdoor mengt schijn je dat te kunnen voorkomen. Een goede bodem is heel duur, maar je geniet er dagelijks van. Wel heel belangrijk is om de bodem op tijd te slepen, te beregenen en de mest te verwijderen. Ik hoop met deze bodem ook weer 20 jaar vooruit te kunnen.

Dank je wel Niello, hier heb ik nog geen offerte op gevraagd, ik ga ze even googelen en dat alsnog doen!
Als de bodem 20 jaar mee gaat is dat erg lang, ik ga uit van 10 jaar.
Zout strooien ben ik geen voorstander van, dat krijgen de paarden ook op hun benen.
Maar uiteraard ga ik hem elke dag slepen en wordt de mest er direct uit gehaald.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:59

s0173957 schreef:
€25 000 uitgeven voor iets waar je niet tevreden over bent, dan kan je even goed niks doen.

nja,het vervelende is meestal dat je het geld al uitgegeven hebt + dat zo'n bak er al ligt,áls ik het had geweten had ik gewoon diep laten uitgraven,kiezels/drainage/kiezels en een dikke laag goed zand gedaan,had een berg geld gescheeld en waarschijnlijk een even natte en bevroren bak als wat er nu was met eb en vloed bak hadden,overigens is het een 2003 prijs,wij zijn er 2006 weggegaan en wat ik weten zit er nu weer een stal in en werken ze nog steeds met die bak,ach een laag zand werkt altijd wel..

dat ie zo scheef was was natuurlijk ook onze schuld en toen werd er eigenlijk een soort contract voorgesteld dat er jaarlijks onderhoud gedaan zou worden a een fijn prijsje van zo'n 1500 euro excl reiskosten en btw....

fijn zo'n dure bak... :Y)

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:03

HVL bodem (Hans van Lange)

zijn top bodems!!! qua kosten geen idee maar ik heb al meerdere ruiters er erg enthousiast over horen praten en rij er zelf ook soms op, ideaal en simpel het waternivo aan te passen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:04

Hier ligt sinds kort een 25/60 eb en vloed. Kan zeiknat zijn, maar even open zetten en met een klein uur weer perfect. Winter nog niet meegemaakt, maar dat is een kwestie van de bak helemaal leeg laten lopen en dan los houden. Wij hebben ook geen vlokken, enkel toplaag zand.

Afbeelding
Afbeelding

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:06

MEQS / Klaas Meijer Paardensport bodems. Legt ook aan op grote evenementen en stallen/maneges.
Aanrader !

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:23

Klaas Meijer doet hier veel zaken, maar je zou Gerrit Netjes ook eens kunnen benaderen. Die verkoopt rijbaan snippers etc.

Wij hebben onze eb en vloed rijbaan overigens zelf aangelegd..

Charlotte124

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:58

Wij hebben zelf een eb en vloed bodem aangelegd, 20x60, totale kosten ongeveer 15000 euro.
veel meters drainage erin, de drainage ligt in sleuven die vooraf in de bodem gemaakt zijn, daarop hebben we dik landbouwfolie gelegd en dan de buizen in de sleuven gedrukt. bodem ligt er nu 5 jaar en werkt perfect. bij verwachte vorst waterniveau verlagen. het water komt uit een diepe bron en is ook geschikt als drinkwater voor de paarden, dus geen vervuiling. was best even werk, zeker de betonranden plaatsen, maar al met al goed te doen