Hoelang aankijken? (nieuwe stal, onderdanige pony)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shanel

Hoelang aankijken? (nieuwe stal, onderdanige pony)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 12:03

Hoi bokkers,

Ik hoop dat iemand mij wat advies kan geven. Dit is de eerste keer dat ik mijn pony verhuis en ik ben nogal een stresskip :=

Sinds woensdagmiddag staat mijn pony op een nieuwe stal. 24/7 buiten met een stuk verhard en een grote inloopstal, onbeperkt hooi en vele hectares wei.
Toen ik in april ging kijken zag de weide er super mooi uit en de kudde (+/- 20) stond rustig en tevreden te eten. Perfect voor mijn onderdanige pony dacht ik, genoeg ruimte om weg te komen. Per juni was er plek dus zodoende zijn wij afgelopen woensdag verhuisd. Ik ben alleen nogal geschrokken van de wei, er staat amper gras en het is meer zand dan wei. Vannacht heeft het hier geregend met als gevolg dat de wei veranderd is in een modderpoel. Mijn pony mag nog niet bij het hooi dus hij staat nu wat overgebleven grassprietjes te eten. Hij wordt nog best opgejaagd dus ik ben bang dat hij een keer finaal onderuit gaat in de modder.
Ook is de kudde uitgebreid dus er staan meer paarden dan toen ik in april ging kijken.

Het is overigens totaal niet de bedoeling om de stal zwart te maken. Ik denk dat het een perfecte plek is voor paarden die wat dominanter zijn dan de mijne. Mijn gevoel was in eerste instantie goed vandaar dat ik mijn pony heb verhuisd maar ik ben nu veranderd in een stressende twijfelaar :')
Dat werkt natuurlijk ook niet mee voor mijn pony maar ik vind het zo moeilijk om hem daar achter te laten.
Wanneer beslis je of een stal wel of niet geschikt voor je is en hoelang geef je het een kans? Bij de meeste stallen in deze omgeving staan de paarden veel op stal dus dat maakt de keuze extra moeilijk.

GDG

Re: Hoelang aankijken? (nieuwe stal, onderdanige pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 12:08

Als jouw pony niet bij het eten kan dan zijn er niet genoeg voerplekken en dat vind ik toch wel heel belangrijk. Hoeveel plaatsen zijn er voor hoeveel paarden?

Dat die wei niet genoeg gras heeft zou me qua voer niet zo boeien zolang hij goed begaanbaar is en er dus voldoende ruwvoer voor ieder paard (beschikbaar) is.

Ik zou toch met de PH overleggen hierover. Meer voerplekken of anders misschien eerst een tijdje apart in een paddock naast de kudde, eventueel met een maatje waar het mee blijkt te klikken en dan na een tijdje samen de kudde weer in.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 12:10

Toen mijn pony net naar zijn nieuwe stal verhuisde, werd hij letterlijk achterna gerend door een kuddegenoot. Dit heeft echt wel 1,5 maand geduurd ongeveer. In deze tijd mocht hij dus ook niet bij het hooi want hij kon nog op geen 10 meter afstand staan en dat andere paard kwam al bijtend aangerend.
Nu, 2,5 maanden na de verhuizing, staat de kudde er rustig bij, kunnen mijn pony en het andere paard bijna van hetzelfde grassprietje staan eten. Geen vuiltje meer aan de lucht en mijn pony mag ook mij het hooi.
Ik zou het nog tijd geven maar misschien wel een plek in de wei maken waar jouw pony ook hooi kan eten, misschien dmv meerdere voederplaatsen oid?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 12:10

Hoe groot is de wei dan precies? 20 paarden in 1 groep is best veel. Als het gras nu al op is.... Er komt nog een hele zomer aan.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 12:24

Als het nu al een modderpoel is, dan zou ik me vooral zorgen maken over hoe het er in de winter uit ziet. 24/7 tot aan hun knieën in de modder lijkt me niet fantastisch voor het welzijn van je paard.

Maar even terug naar de situatie nu: een paar dagen wat gejaag is niet vreemd, maar ik kan me voorstellen dat het erger is vanwege een gebrek aan gras. Wordt er geen hooi bijgevoerd zodat ze voldoende eten hebben en iets beters te doen hebben dan jagen?

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 12:37

Bedankt voor de reacties!

Er is 1 grote voerplek die ruimte biedt voor 20 paarden (mits de paarden allemaal netjes naast elkaar kunnen eten zonder voernijd :P) en er staat nog 1 kleine hooibak. Uit de kleine hooibak eet mijn pony wel maar alleen als er geen ander paard staat. Vandaag heeft hij ongeveer 15 minuten bij die bak gestaan voordat hij werd weggejaagd. Er wordt onbeperkt ruwvoer gegeven in de inloopstal alleen daar wordt hij nog weggejaagd.
Dat hij wordt weggejaagd bij het hooi vind ik nog niet eens zo'n probleem. Het is immers een nieuwe kudde en hij moet z'n plekje nog vinden, maar op de wei staat weinig gras dus ik ben bang dat hij te weinig binnenkrijgt.
Er is meer dan voldoende weide maar omdat de paarden wat te dik werden zijn ze op een kleiner stuk gezet wat logischerwijs meer kapot wordt gelopen.

Maar nogmaals, ik ben echt een stresskip. Als ik logisch nadenk weet ik ook wel dat mijn pony meer tijd nodig heeft om tot rust te komen en z'n plekje te vinden binnen de kudde.

In de winter is de weide dicht en staan de paarden op een verhard stuk en een grote zandpaddock.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:22

Toen mijn verloofde Aike kocht kwam die ook in een groep van 10 paarden terecht. Paard is superonderdanig en wij hadden ook onze twijfels of dat wel goed zou gaan.

Toeval wilt dat mijn eigen merrie Zahire de dominante leidmerrie is. Daar hebben wij gebruik van gemaakt. Deze twee bij elkaar gezet naast de kudde en zodra ze maatjes waren weer bij de anderen gezet. Doordat Aike de bescherming genoot van Zahire is dat probleemloos verlopen.

Kijk, Zahire is erg dominant en ze straalt dat ook uit. Bij nieuwe paarden geeft ze iedereen eens een klap en ze weten meteen wie baas is. Maar doorgaans moeten ze een nieuwe rangorde bepalen en wordt de nieuwe een tijdje uitgesloten. Geef het een paar dagen, dat trekt wel weer bij.

Ik vind er wel erg weinig voerplekken, idealiter is minimum 1 per paard maar 2 op 20 paarden vind ik echt te weinig...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:38

het is droog geweest met daarbij in de afgelopen dagen extreem veel regen dus begrijpelijk dat het momenteel modderig kan zijn met zo'n grote groep paarden. Wat ik wel een minpunt is is dat er wel voldoende ruwvoer aangeboden moet worden. Zodat elk paard rustig kan eten en dat er voldoende is. Dit kan zijn op meer aanbiedplaatsen dan het aantal paarden of over de gehele dag beschikbaar zodat ook de paarden die laag in rang zijn voldoende kunnen eten.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:47

Of jouw pony even met de dominante achter een draadje zetten met de kleine hooibak....Zoals hierboven gezegd zal de dominante er dan als het goed is voor zorgen dat je pony ook in de kudde mag eten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:01

Shanel schreef:
Er is 1 grote voerplek die ruimte biedt voor 20 paarden (mits de paarden allemaal netjes naast elkaar kunnen eten zonder voernijd :P) en er staat nog 1 kleine hooibak. Uit de kleine hooibak eet mijn pony wel maar alleen als er geen ander paard staat. Vandaag heeft hij ongeveer 15 minuten bij die bak gestaan voordat hij werd weggejaagd. Er wordt onbeperkt ruwvoer gegeven in de inloopstal alleen daar wordt hij nog weggejaagd.
Dat hij wordt weggejaagd bij het hooi vind ik nog niet eens zo'n probleem. Het is immers een nieuwe kudde en hij moet z'n plekje nog vinden, maar op de wei staat weinig gras dus ik ben bang dat hij te weinig binnenkrijgt.
Er is meer dan voldoende weide maar omdat de paarden wat te dik werden zijn ze op een kleiner stuk gezet wat logischerwijs meer kapot wordt gelopen.

Dat zijn dus veel te weinig voerplekken want er zijn meer dan 20 paarden. Ik zou echt pleiten voor extra voerplekken en anders wat ik eerder al zei: jouw pony apart zetten met een geschikt maatje zodat ze later samen weer de kudde in kunnen.

Shanel schreef:
Maar nogmaals, ik ben echt een stresskip. Als ik logisch nadenk weet ik ook wel dat mijn pony meer tijd nodig heeft om tot rust te komen en z'n plekje te vinden binnen de kudde.

Tsja, stresskip of niet: je pony moet gewoon afdoende kunnen beschikken over ruwvoer.

Shanel schreef:
In de winter is de weide dicht en staan de paarden op een verhard stuk en een grote zandpaddock.

Ai. Een groep van ruim 20 paarden?! Dat mag dan wel heel ruim zijn allemaal. Hoe groot is dat verharde stuk en hoe groot is die zandpaddock?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:12

Ik zou zeggen, kijk het nog even aan. Over een week weten de paarden niet anders en is het normaal dat jouw pony er bij staat.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:19

24/7 buiten is misschien wel mooi, maar je pony moet wel normaal kunnen eten en kunnen schuilen.

Wordt een nieuweling er dan zonder pardon bij gezet en maar zien hoe het schip strandt?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:54

Als er onbeperkt ruwvoer is, dan moet het wel goed komen, maar wat zeker een rol speelt is of de voerplaatsen voldoende ver uit elkaar zijn geplaatst. Meestal komt het wel goed, maar als introductie een tijdje een draadje ertussen doen en hem apart zetten met een andere pony (als dat kan en mag) gaat vaak soepeler.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:16

Het jagen zal minder worden als de rangorde weer duidelijk is.
Dominantie verandert niet, dus bij te weinig voerplekken zal jouw pony niet doende ruwvoer kunnen eten en stress houden waarschijnlijk.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:17

Nouvel schreef:
Het jagen zal minder worden als de rangorde weer duidelijk is.
Dominantie verandert niet, dus bij te weinig voerplekken zal jouw pony niet doende ruwvoer kunnen eten en stress houden waarschijnlijk.

Niet mee eens.

Toen mijn paard bij ons kwam stond hij helemaal onderaan in de rang, zelfs zo erg dat er tot twee keer toe een DA heeft moeten komen. Nu een jaar later is hij de baas van de groep.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:22

Oké dat zal dan een uitzondering zijn, ik zie bij ons toch dat de paarden die echt dominant zijn met voer dat meestal wel blijven en dat de echte angstige paarden te weinig aan bod komen bij onvoldoende voerplaatsen.

Te weinig voerplaatsen is sowieso een probleem, er zullen altijd paarden het onderspit delven en te weinig ruwvoer binnen krijgen...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:24

Ook ik denk dat het wel weinig voerplekken zijn. In onze groep hebben we veeeeeeeel meer staan (vergelijkbare groep).

Dat jagen kan wel even duren, maar zelf zou ik toch ook vragen of er meer voerplekken kunnen komen

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:25

Mijn paard staat in een groep van 25 paarden. Al er een nieuwe bijkomt, moet die eerst een hele tijd apart staan met een sociaal paard erbij. Dan met een draadje ertussen en dan overdag op de wei erbij en in de nacht op de paddock apart. Dat kost dus een hele tijd. En nu zijn onze IJslanders opgegroeid in een kudde in een natuurgebied als begrazing dus dit zijn al mega sociale paarden.

En dat het gras op is, hier ook ivm de hitte en droogte ook geen gras meer over.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:31

Ik denk dat het gras op dit moment overal een probleem is met de droogte, maar dan moet er wel voor alle paarden voldoende ruwvoer beschikbaar zijn.

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:31

Ik zou het nog even aanzien want ook jou paard zal niet van vandaag op morgen omvallen als hij wat minder voer krijgt. Verder begrijp ik je onrust wel niemand ziet graag dat hun paard weggejaagd word bij het eten. Geef het een kans en als het over een week of 2 niet beter is kun je het altijd voorleggen aan de eigenaar. Wel vind ik de groep groot.