Is dit haalbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Is dit haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 11:11

Hallo allemaal,

Ik de laatste maanden zit ik al met dit idee in mijn hoofd maar steeds durf ik geen knopen door te hakken. Nu zit ik met een pony die eventueel hoefbevangen is en een shetlandertje dat 3 jr geleden hoefbevangen geweest is (gaat nu erg goed). Dit brengt me toch weer echt aan het denken..

Op mijn huidige stalling ben ik vaak ontevreden. Er zijn weinig opties (op uitloopstal of op wei met erg rijk gras of juist erg gestressed gras). Het hooi is van slechte kwaliteit (hierdoor heeft mijn merrie, die nu eventueel hoefbevangen is, een stofallergie ontwikkeld). Het is erg stoffig en soms zelfs beschimmeld. Ik moet dus selecteren en weken en dit is erg veel werk. De eigenaar zeurt dat er te veel hooi gegeven wordt en geeft de paarden geen hooi als ze op stal staan (waar ik het absoluut niet mee eens ben ivm maagzweren). Er zijn geen mogelijkheden om stukken af te zetten of aan strookbegrazing te doen ("gaat het gras kapot van"), de paarden worden ingezet als grasmaaiers waar ik me aan erger, nu helemaal. Er wordt vanalles bijgevoerd waar ik het niet mee eens ben, ik moet meerdere keren vragen of dit niet gedaan kan worden en toch iedere keer is het weer zover (o.a. Vers brood, Bietenpulp, appels, wortelen noem maar op, 1 x zelfs aardappelschillen!!). De stallen zijn soms erg vies waardoor ik zelf uitmest (het is incl.) en ik geef de paarden elke avond zelf hooi (omdat dit niet gedaan wordt). Kortom ik ben er sowieso 1 x per dag als het niet meer is (nu zelf 3 x per dag omdat ik mijn merrie van het gras heb afgehaald en ik gedurende de dag kleine porties hooi wil geven). Elke keer is er weet iets en voel ik de drang om weg te gaan en hiermee te stoppen. Toch zet ik steeds niet door... De enige voordelen die ik op dit moment nog zie is dat er meer controle is en dat het erg dicht bij mijn huis is (ong 5 min met de scooter). Het is gewoon praktisch en zeker in de winter is het fijn (vroeg donker). Mijn Shetlander kan niet lang op de wei dus die zet ik zelf binnen (ik kan er niet van op aan dat als er gezegd wordt dat hij om 5u naar binnen gaat dit ook daadwerkelijk gebeurt soms is het 7 uur maar nu soms pas 9 uur, ex hoefbevangen.. dat kan ik dus niet permitteren). Nu zal ik waarschijnlijk ook mijn merrie eerder binnen moeten halen.

Mijn optie zou het huren van een eigen weiland zijn met stal en verharding. Ik mag hier afzetten. Maar het is verder weg van mijn huis en ben er alleen, dus minder controle. Het is ongeveer 15 a 20 min rijden, niet heel ver, maarja het trekt natuurlijk meer tijd. Ik heb gekeken of iemand dit met mij wilt huren maar helaas nog niemand gevonden. Ik zou graag eventueel de verharding wat willen uitbreiden en een track willen maken. Zodat ze lekker bewegen maar weinig gras tot zich nemen. Hooi zal ik zelf moeten inkopen. Water wordt gebracht, maar ik zou ook een 1000 l vat willen neerzetten om het hooi te weken. Er is geen stroom (ook niet op de huidige plek, maar als ik er alleen in het donker ben zou ik wel licht willen, daar moet ik nog iets op verzinnen). Ik heb wel al spullen om af te zetten (schrikdraadapp, draad, paaltjes, accu etc). Waarschijnlijk zal ik ook meer gaan betalen.

Lijkt het jullie haalbaar om dit in je eentje te doen? Ik zal waarschijnlijk 1 x per dag kunnen gaan. Is dit niet te weinig bij het hebben van een eigen weiland? Ik geef nu meerdere keren hooi per dag, maar dit is omdat het handig en dichtbij is. Het is wel erg vermoeiend.. Naar de nieuwe weide zal ik niet iedere dag 3x kunnen rijden. Ik zat al te denken aan meerdere slowfeeders, maar blijft het hooi dan wel nat genoeg als ik in grotere porties voer en het langer staat (als het droog is gaaf ze gelijk hoesten, voordroog ook)? Voelt het niet vervelend om minder controle te hebben? Het ligt meer afgelegen..

Allemaal dilemma's in mijn hoofd maar ik weet niet wat te doen!! Wie heeft er tips tot met maken van een keuze?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:15

1 x per dag is in de zomer waarschijnlijk nog wel haalbaar (met slowfeeders ed) maar in de winter lijkt mij dat zeker niet. Dan heb je problemen als bevroren water ed.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:22

Ik zou super snel maken dat je weg komt op je huidige stalling.
Is deze optie je enige is zou ik het zeker doen. Het geeft zoveel rust om niet te hoeven vechten met een pensionstal eigenaar.

Plaats een advertentie op mp en in je supermarkt en je hebt zo een mede huurder of pensiongast gevonden denk ik en dan kunnen jullie het werk delen.
Als je genoeg voert kan 1 keer per dag prima, blijft echt wel nat in slowfeeders. Mits je hoefbevangen ponys wel zoveel kunnen eten.

Ik heb ze 10 min van huis af staan, ga 2 keer per dag. Mijn chronisch HB paard kan niet onbeperkt eten.

Tegenwoordig bestaan er hele mooie lampen op accu die echt veel licht geven. Als je er meerdere hebt kun je er zelfs mee rijden in een bak.

Edit: bevroren water.. tja dan moet je wel meerdere keren per dag maar als je er goede kruiken in legt red je het met 2 keer daags wel. En hoeveel dagen per jaar is nou echt de waterbak bevroren?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:22

ik heb het vroeger een tijdje gedaan,maar de paarden hadden wel toezicht,als er iets was,werd ik wel verwittigd.(Is op zich nooit nodig geweest,maar het idee was wel fijn)

qua hooi kan je prima voldoende slowfeeders vullen om 24u rond te komen.
water kan ook,enkel idd als het heel erg vriest moet je toch zien om minstens 2/daags vers drinkwater te kunnen aanbieden.

maar zo helemaal landelijk,zonder controle of iemand die ook een oogje in het zeil houdt,zou ik toch niet om staan springen....

hoe groot is het stuk?mede huurder zoeken lijkt me dan een betere optie,ben je al met 2 en kan je onderling afspreken wie wanneer gaat.

is er stroom en stromend water?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:26

Ik zou sowieso weg gaan bij de stal waar je nu staat. Je hebt er (terecht, als ik het zo lees) geen vertrouwen in dat je paarden daar fijn staan. En naast dat het voor je paarden niet goed is als ze weet-ik-wat gevoerd krijgen zal het ook bij jou energie vreten dat je nooit zeker weet of ze er wel veilig staan.
In die zin is je eigen weide een hele vooruitgang :) Heb je back-up voor als je een keer ziek bent, ook als je wat langer uit de running bent? Is de afzetting shetlander-proof? Is het geen plek waar voorbijgangers 'gezellig' komen paardjes voeren? Als dit allemaal positief is dan lijkt het me een enorme stap vooruit.
Ik zou wel uitgaan van 2x per dag er zijn, 's ochtends en 's avonds, al is het maar om waterbakken te vullen (bij warm weer) of ijs te breken in de winter, en ook omdat er verder geen controle is.

Is een eigen weide echt je enige andere oplossing? Zijn er geen andere stallen in de buurt waar je kan staan? Ik kan het mis hebben, maar je klinkt alsof je dat nog het liefst zou willen :)

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 11:38

Het liefst zou ik inderdaad meer controle hebben,maar de stallen hier in de omgeving rekenen voor mijn Shetlander gewoon pony tarief. Dit is natuurlijk begrijpelijk maar ik kan niet 500,- p maand neerknallen..

Ik heb mijn paarden hiervoor altijd in een weiland gehouden 10 min van mijn huis, tot mijn shet hoefbevangen werd (ik kon niet niks afzetten en mocht geen paddock maken).

Ik weet niet of ik twee keer per dag ga halen, 1 x sowieso wel, 2 x op sommige dagen wel op andere niet. Zeker in de winter zal het lastiger zijn als het vroeg donker is en ik moet werken natuurlijk.. er zijn twee percelen eentje van 6000m2 en 1 van 2000m2. Ik ga inderdaad eens een briefje ophangen in de supermarkten, wie weet heeft iemand interesse. Langs het stuk komen wel wandelaars, dus ik zal iets moeten verzinnen zodat zij niet direct bij de paarden kunnen een soort buffer ofzo. Het is vrij afgelegen en ligt, maar niet in de middle of nowhere. Dichtstbijzijnde huis is 500m denk ik. Het ligt op een landweg naar het bos toe.

Het is idd heel vermoeiend om elke keer met de eigenaar in "gevecht" te zijn en elke keer te moeten zeggen "dit wil ik niet doe heb aub niet". Kom wel vaker huilend thuis..
Het is zo jammer dat hij niet open staat voor andere opties.. er is een klein stukje voor de stal waar nauwelijks gras groeit (zeer kort gras, dus gevaarlijk voor mijn paardjes) hier zou ik bijv zo graag een paddock van willen maken..

tengeltje11

Re: Is dit haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:53

plaats een zoekertje op de boktmarkt anders?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:00

Bij eigen/huur weide liefst put spuiten, zeker als je zelf geen geschikt vervoer hebt om met water te slepen, je hebt altijd meer nodig dan je denkt.

Als je onbeperkt kan voeren, is 1x/dag genoeg. Kies je 6000m2 stuk, hooiopslag wil ook aardig wat ruimte en zonder eigen vervoer is 1x/jaar groot inkopen een stuk voordeliger. Mest moet je ook ergens kwijt en moestuin/composteren om vervolgens uit te rijden heeft ook minimaal aantal m2/pony nodig. Let ook goed op wat wel en niet mag, paddocks, etc. zijn qua dierenwelzijn belangrijk, maar vaak tegen de regels/vergunning nodig. Gedoogbeleid doet veel, maar zorg dan wel dat alles er netjes bij ligt.
Plekje waar je zelf droog kan zitten is ook echt fijn, al is het maar om niet door de regen naar huis te moeten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:00

Dat hooi weken zou ik niet meer doen dan
Koop goed stofvrij hooi
En voer hooi in de buiten lucht

Je kan met slow feeders prima 1 keer per dag je paarden gaan doen ...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:03

onderschat alleen alles wat erbij komt kijken niet.
als je nu,na je werk,tijd hebt om te rijden en bezig te zijn,verandert dat met een eigen weide,vooral in de winter,alleen in: 'door de regen en de blub paarden voeren,mesten,droog zetten,water over en weer brengen,.....'

tegen dan ben je al lang blij dat je terug in de auto kan gaan zitten en uit de regen en de wind bent.

in de zomer moet je sproeien,kalken,onkruid bestrijden,omheining checken,mest ruimen,.....

er kruipt allemaal enorm veel tijd in en als je het helemaal alleen doet,kan zoiets behoorlijk zwaar doorwegen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:14

Ik zou ook een advertentie plaats. Ik ben op zoek naar maatje(s) voor mijn paard die net als hem om medische reden niet meer op gras gaan.
Ik heb ze tot dusver niet gevonden, terwijl ik het zelf ook erg lastig vond om voor mijn paard een goede plaats te vinden (ir, bevangen en stofallergie).
Ik denk dat de plekken er wel zijn, maar dat je er wel goed naar moet zoeken.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 14:14

Het water wordt aangeleverd via een boer, die kan ik daar dus om bellen mocht er niets zijn. In de toekomst zou ik dan eventueel nog een put willen slaan mocht ik er langer blijven dan een paar jr. In de toekomst zou ik ze namelijk ook aan huis willen hebben, maar kopen is voor ons nu nog geen optie, waarschijnlijk pas vanaf 2018.

Er is een opslagruimte bij, net als een goede verharde stal. Helaas geen echte ruimte waar ik zelf ook apart droog kan zijn, dat wordt dan de opslag op stal.

En nee ik verkijk me zeker niet op de tijd en werk, daarom plaats ik dit topic ook zodat iedereen de nadelen en voordelen kan benoemen zodat ik de beste keuze kan maken. Ik heb mijn paarden jarenlang (8 jr) op een wei gehouden, ook in de winter en dit alleen gedaan. Dit was alleen vrij kort bij huis. Ik weet dus dat het in de barre winterse tijd al erg veel tijd kost om de paardjes te verzorgen..

Droog hooi kan ik niet meer geven en het meeste voordroog moet ook enigszins nat zijn. Hoeveel buitenlucht er ook is, dat stof en schimmel vliegt toch die neus wel in als ze er boven staat te eten helaas.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 14:15

Jotoma schreef:
Ik zou ook een advertentie plaats. Ik ben op zoek naar maatje(s) voor mijn paard die net als hem om medische reden niet meer op gras gaan.
Ik heb ze tot dusver niet gevonden, terwijl ik het zelf ook erg lastig vond om voor mijn paard een goede plaats te vinden (ir, bevangen en stofallergie).
Ik denk dat de plekken er wel zijn, maar dat je er wel goed naar moet zoeken.

Ja dat ga ik idd ook doen. Het is wat he met die zorgenpaardjes. Maar oh wat kan ik ze voor geen goud missen <3

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:29

Bedenk wel dat nat hooi in een slowfeeder met hogere temperaturen ook geen dag goed blijft...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:27

Mijn paard verdraagt hooi uit ibc vat met frame erop wel.
Het is voor mij niet zo zeer om te slowen, maar om hooi in de feeder te houden én hij heeft geen last vh stof.
Wellicht is dat nog een optie?

Afbeelding
Dit is overigens met stro, maar dan snap je het idee.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 16:03

Met het hooi dat ze nu krijgt is dat niet haalbaar. Ik weet niet zo goed hoe ze op ander hooi zal reageren. Vroeger heeft ze wel altijd hooi gehad op de weide en dat ging altijd goed. De allergie heeft ze pas ontwikkeld toen ik verhuisd ben en ze het hooi kreeg dat ze nu krijgt.

Zal het moeten uitproberen. Het is wel een idee idd omdat ze niet zo diep in het hooi duiken natuurlijk!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:18

Nirvana_ schreef:
Bedenk wel dat nat hooi in een slowfeeder met hogere temperaturen ook geen dag goed blijft...

maar TS heeft een weide van 8000m² in totaal op het oog,voor haar paard en shet.
dus ik veronderstel dat ze,als het zomer is,gewoon 24/7 in de weide kunnen en geen extra hooi nodig hebben.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 16:29

tengeltje11 schreef:
Nirvana_ schreef:

maar TS heeft een weide van 8000m² in totaal op het oog,voor haar paard en shet.
dus ik veronderstel dat ze,als het zomer is,gewoon 24/7 in de weide kunnen en geen extra hooi nodig hebben.

Ik wil ze niet meer 24/7 op de wei houden omdat ik een ex-hoefbevangen Shetlander heb en een pony die na het bekappen extreem gevoelig was waardoor ik twijfelde aan hoefbevangenheid ... hoefsmid en dierenarts konden het niet met zekerheid zeggen, maar ter preventie wil ik dus anders huisvesten en gras beperken.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:00

Met slowfeeder of hooibak is het haalbaar hoor om ze 24/7 van ruwvoer te voorzien.
Lamp op batterij of met een zonnecollector zijn er ook, dus als je daar een beetje inventief mee bent kom je er ook wel.
idd als het gevroren heeft is het lastig, maar niet ondoenbaar. dus ik zou zeggen go for it!
een track werkt super. zeker als je het voer en water een heel eind uit elkaar zet.
En als je goed hooi koopt hoef je het misschien niet te weken.

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 19:30

Je zegt dat de allergie is begonnen toen ze het hooi dat volgens jou van erg slechte kwaliteit is heeft beginnen eten. Dus misschien als je beter hooi geeft zoals je vroeger deed dat er helemaal geen probleem meer is. Ik zou hoe dan ook zorgen dat je kan verhuizen. Deze stal is niet gezond voor je paardjes, wiz weet hoe lang het gaat duren voor ze door het slechte beleid van de staleigenaar iets ernstig voorhebben en je een dikke DA rekening aan je been hebt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 19:40

DOEN!!!

Hier paardjes met vergelijkbare klachten en sinds 3 jaar heb ik ze in eigen beheer. Ja, het is meer werk. Ja het kost meer tijd. Ja ik sta, ook in de winter, om kwart voor zes voordat ik naar mijn werk ga, te voeren. Maar ik wil nooit, nooit, nóóit meer in pension. Als je de kans krijgt om zelf de kwaliteit van het hooi, tijd op het gras, beweging dmv track te regelen: absoluut met twee handen en twee voeten aanpakken.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet meer rijd, maar ook als ik dat wel zou doen zou ik dat kunnen inpassen. Uitmesten in het donker wen je aan (en je gaat de zomer des te meer waarderen). In de zomer heb je je weide-onderhoud, als je elke dag, of een paar keer per week, een beetje doet is het best een relaxed klusje. Maar het is ook maar net wat je uitgangspunt is. Het mijne is dat ik even ergens wil zijn zonder mensen en ander gezeur. Gewoon alleen de paardjes en ik. Is heel goed voor mijn humeur op de momenten dat er wel mensen om mij heen zijn.

O ja, bevroren water... zoek een stalgenoot met een paard wat wakken kan stampen in de bak :D Ik heb tot ongeveer -6 geen bevroren bakken. Wel bakken met in het midden een wakje. Elke keer even het ijs kapotslaan met een spade oid, ijsschotsen er uit vissen en water bijvullen. Klaar.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 21:43

niemand kan jou vertellen of het haalbaar is dit in je eentje te doen. Je moet zelf de tijd hebben om minimaal 2x er dag langs te gaan voor controle water en ruwvoer. Geen stroom en water wordt al lastig om dit telkens aan te kunnen voeren. Lukt dit???