Jaarling shet stalling winter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linde99

Jaarling shet stalling winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 09:32

Hoi allemaal :)

Ik heb 'nog niet helemaal officieel' een nsps jaarling merrie gekocht. :D

Ze komt begin augustus en de bedoeling is dat ze dan de wei opgaat met leeftijdsgenootjes en lekker gaat genieten. Dit kan gewoon op de stal waar ik sta.

Nu is het voor dat je het weet weer winter :brr:. Op de stal waar ik sta, staan alle paarden in de winter op stal, er is dan weinig tot geen weidegang. Dat wil ik natuurlijk niet voor mn pony, maar ik heb ook nog nooit een shetlander in de opfok gezien? :+

Ohja en in veel opfokstallen worden de paarden in de winter ook gewoon in een groepsstal gezet.

Nouja mijn vraag is eigenlijk een beetje: heeft ze in de winter weidegang nodig en zo niet hoeveel beweging moet ze dan krijgen?
Beetje lastig geval weer haha, ik wil haar ook niet te veel in handen hebben. Maar wil wel dat ze mooi en goed ontwikkelt :) voor de keuringen enz

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:46

Gefeliciteerd met je bijna aankoop! :D

Is er geen andere stal in de omgeving wat beter bij de wensen van je aansluit? Een jaarling in de winter weinig tot niet buiten, lijkt mij inderdaad geen gewenste situatie.
Als ik jou was zou ik naar een andere stal op zoek gaan waar ze in de winter ook lekker buiten komen. Het mooist zou natuurlijk zijn als je jaarling met leeftijdsgenoten buiten komt. Waar gaan de andere jaarlingen/leeftijdsgenoten heen waar je merrie nu in eerste instantie bij komt te staan?

friesiszwart

Re: Jaarling shet stalling winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:54

is er geen shetlandergroep met een weide en stalling in de buurt?

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 10:03

Harriehoef; dankjewel! :)

Ik heb al gezocht naar stallingen bij mij in de buurt; maar dit is allemaal zonder weidegang in de winter.
Bij mn huidige stal kun je wel abonnementen afspreken voor paddock etc, maar of dit nou genoeg is?

De andere leeftijdsgenoten staan gewoon de winter op stal, maarja ben het daar niet helemaal mee eens.. Ik zal eens vragen aan wat stalgenoten hoe ze dat doen en hoe ze dat vinden.

Helaas is er geen shetlandergroep in de buurt, dan zou ze nog het beste kunnen blijven op de stal waar ze is gefokt haha

Ik denk dat de huidige stal in vergelijking met de andere stal nog wel het beste is. Hier gaan de paarden met goed weer en goed land nog wel eens naar buiten en bij de andere stallen helemaal niet. (wat ik weer weet van kennissen die daar hun paard stallen).

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:59

Dat is een lastige situatie. Ik denk wel dat op de paddock altijd nog beter is dan niets. Hoelang komt ie dan buiten als je dat bepaalde abonnement afsluit?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:02

Voor mij zou het probleem zijn dat je jaarling dan zonder kudde en kudde interactie opgroeit, en dat is nu juist op deze leeftijd zo belangrijk.
Is de fokker ver bij je vandaan? Want je zou anders kunnen afspreken dat ze daar in opfok blijft staan.

Edit: andere optie:
De leeftijdsgenootjes waar ze in augustus mee staat: staan die ook bij jou op stal? Anders afspreken dat je gezamelijk dagelijks een paddock huurt waar ze een flink aantal uren op kunnen?

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 11:18

Harriehoef; een uur denk ik, maar vind dat veel te weinig!

Punz; ja voor mij is dit ook zeker een probleem. Gelukkig nog ruim 4 maanden om een oplossing te zoeken. Ja de fokker die verkoopt haar niet voor niets; namelijk omdat ze niet alle pony's kunnen houden.
En ik zal inderdaad eens overleggen met die eigenaren.

Wat misschien ook een idee is; een uitloopstal regelen zodat ze wel lekker de ruimte heeft. Alleen dan het probleem dat ze alleen is natuurlijk

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 12:07

Edit (sort of, kon het andere bericht niet meer bewerken): hele verhaal maar bij de staleigenaar neergelegd. Hopelijk heeft zij een oplossing haha

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 17:40

Oplossing gevonden :) pony komt in een grote uitloopstal met andere pony's