reuzenberenklauw in het hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cdebree

reuzenberenklauw in het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 09:26

In onze wei hebben we diverse jonge reuzenberenklauw planten gevonden. We hebben ze zoveel mogelijk uitgestoken en verwijderd. Maar nu vroeg ik me af als we zouden gaan hooien en er toch een verdwaalde reuzenberenklauwplant tussen zit of dit nog kwaad kan.

Is het gedroogd nog steeds schadelijk voor de paarden?

Ik hoop dat iemand het antwoord voor me weet want als ik google zie ik alleen maar dat het brandwonden veroorzaakt door het sap maar ik kan niets vinden over als het gedroogd is en in het hooi zit.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:28

Bij ons eten pony's het als het nog gewoon staat :P De een is al 33 dus denk dat het qua schade wel mee valt :D
Jacobskruid is natuurlijk heel wat anders!

Cdebree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 11:11

Maar is dat dan ook reuzenberenklauw of is het gewone berenklauw. Want de reuzenberenklauw is schadelijker begreep ik, het sap geeft brandwonden. Daarom dacht ik misschien als het gedroogd is kan het wellicht geen kwaad want ik neem aan dat het sap er dan uit is.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:19

Ik denk dat het sap dan ook wel uitgedroogd zal zijn. Zal wel ongeveer hetzelfde zijn als met brandnetels, en als ze niet giftig zijn, dat is in ieder geval al goed, want dan zit er in ieder geval geen stofje in die misschien nog schadelijk is als het gedroogd is, dit gaat over sappen

Edit: sorry voor de rare uitleg :')

MarliesV

Re: reuzenberenklauw in het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:26

Het is de combinatie met de zon wat zorgt voor problemen als het sap in contact komt met de huid.

Ik kan het niet vinden op internet maar ik neem aan dat gedroogd en dan gegeten geen probleem is, dan is en het sap er uit en wat ze eten komt niet in de zon natuurlijk.

Het is een mega woekerplant die makkelijk zich voorzet en opnieuw opkomt. Je moet dus wel de komende tijd actief blijven speuren naar nieuwe jonge planten en deze verwijderen. Succes!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:31

Ik heb ervaring met de combinatie zon, berenklauwsap en mijn keel/nek en armen...Was niet mijn beste moment zeg maar 8)7 :roll:
Volgens mij is het gedroogd niet link meer, zeker niet voor paarden.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:36

Ik denk dat je pak hooi gaat schimmelen omdat het veel langzamer droogt dat gras en dus te vochtig het pak in gaat.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:07

Mijn paarden eten het gewoon als het nog groeit, en dan het liefste die stengels :')
Volgens mij maakt het in het hooi niet uit.