Baksleep pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irene_sarah

Baksleep pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 17:53

Hallo,

Ik ben opzoek naar een makkelijke manier om mijn rijbak te slepen.

Ik beschik niet over een traktor/zitmaaier/voertuig wat een sleep kan trekken. Wel beschik ik over een A-pony die zou kunnen slepen.

Ik ben dus opzoek naar 'iets' wat door een pony voortgesleept kan worden waardoor de bak gesleept wordt. Zowel iets aanschaffen als zelf maken is een optie, dus alle ideeën en voorbeelden zijn welkom!

Anoniem

Re: Baksleep pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:03

Borsttuigje tweedehands met strengen kopen, tweedehands zweng op de kop tikken, daar twee autobanden aan vastknopen en je kunt slepen. Zo doen we dat hier ook. :)
Nooit de strengen van de pony zelf aan banden/pallets vastknopen, er moet altijd een zweng tussen omdat je anders de borst/schouders overbelast in de bochten en het tuig scheeftrekt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:53

Beetje gewicht is wel fijn qua nut als je gaat slepen, anders blijft je bak zwaar. Spoorbiels kan ook, heel of half afhankelijk van wat pony lukt qua trekken. Autoband is vaak je licht om de boel een beetje aan te drukken naast het egaliseren.
http://www.bokt.nl/markt/ad/446059/isek ... elsprijzen heeft ook weideslepen en als het dezelfde is als waar ik de mijne vandaan heb ook voor pony's incl. veiligheidszweng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:19

Vergis je niet in hoe zwaar het slepen van een zware bak is. De gemiddelde A pony weegt niet meer dan een forse shetlander en dan moet je toch echt het idee loslaten dat je tegelijk met het slepen ook nog kunt aandrukken. Ik zou sowieso licht beginnen, dus alleen maar glad slepen en eventueel later als de bakbodem stabiel is en de pony ervaren is en bovendien voldoende spierkracht ontwikkeld heeft pas gaan kijken naar eventueel meer gewicht toevoegen.

irene_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 08:30

Bedankt allemaal voor de snelle reacties!

Ik denk dat ik als snelle oplossing ga voor het idee met de autobanden, ook om de pony te laten wennen zonder hem over te belasten.

Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat bodem ook meer 'aangedrukt' wordt idd. Thanks voor de link Tamary, daar kan ik wel wat mee

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:36

ik gebruikte met mijn fries een trekkerband met aan de beiden kanten het gat van de band afgesloten met een stuk hout, dan graaft ie zich niet zo diep in en wordt t iets lichter, is mij verteld.

irene_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 12:12

@kaatjemuts, bedankt voor de tip. Klinkt logisch idd!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:34

Mijn getrainde pony's (shetten die ook t/m ZZ lopen) lopen soms vast op 1 enkel autobandje als die vol loopt met zand. Dus vergis je niet in het verschil rollend gewicht of niet.

Ik heb een autobandje die ik er wel achter hang, op het gras ook tijdens het longeren (dan loopt hij niet vol en zorgt voor niet wat meer inspanning). En heb een weidesleep, een kleintje, die word gebruikt om de paddock vlak te krijgen, en mest uit elkaar te slepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:57

Hier was voor een shet 1 autobandje in een mulle bak ook echt al ploeteren. Mul zand maakt het extra zwaar, maar nat zand dat niet glad ligt kan ook verrassend zwaar zijn. Helaas heb ik hier ook niet de luxe van en slepen, en aanduwen, maar als je zorgt dat je net voor een regenbui gesleept hebt dan stampt de regen de bak ook al heel netjes aan.

horsezz578

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:05

irene_sarah schreef:
Hallo,

Ik ben opzoek naar een makkelijke manier om mijn rijbak te slepen.

Ik beschik niet over een traktor/zitmaaier/voertuig wat een sleep kan trekken. Wel beschik ik over een A-pony die zou kunnen slepen.

Ik ben dus opzoek naar 'iets' wat door een pony voortgesleept kan worden waardoor de bak gesleept wordt. Zowel iets aanschaffen als zelf maken is een optie, dus alle ideeën en voorbeelden zijn welkom!

zoek naar die dingen die ook de tennisbaan vegen. Die kan je voorspannen https://www.skwshop.nl/sleepnet-200-cm-aluminium

je kan vast wel iets goedkopers vinden :)

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:17

Een gareel, touw en een stevig blok die hij kan slepen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 21:40

Ik volg even, zag laatst een bokker volgens mij iets grappigs slepen, maar weet niet meer wat dat was, wellicht komt dat hier nog eens langs

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 21:45

Hier knopen we een eg achter het trekpaard, band erop zodat de pinnen diep het zand ingaan en slepen maar.
Vergis je er inderdaad niet in dat een bak slepen zwaar werk is, zelfs voor een trekpaard!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 00:56

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 06:22

Ik gebruik een pallet van hout en heb gezorgd dat het zich niet ingraaft door oude skelter wieltjes er voor op te zetten.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 06:40

Iemand die handig is met een lasapparaat zoeken. Tanden verdeeld over een rechthoekig plateautje die als het ware kammen (de lengte bepaalt de trekkracht dus niet te lang) om het zand wat los te werken. Daarna er met een biels of iets dergelijks overheenn en naslepen om het zand weer glad te maken. Maar wat al gezegd wordt, kijk uit met hoe zwaar dat eigenlijk is als er zich zand ophoopt. Een autoband heeft in mijn ogen weinig nut als sleep. De bedoeling van een sleep is om de grond wat los te werken en dan glad afstrijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 07:06

Afbeelding
Wij hebben zo'n sleepje voor de pony, maar mijn shetlander kan dit echt met geen mogelijkheid in beweging krijgen. De bak slepen is echt zwaar, dus houd er rekening mee dat je plan mogelijk niet gaat lukken met een A-pony. Hier heeft hij achter de zitmaaier en later achter de mini trekker gehangen. De sleep zelf is echt ideaal :j

Luvinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:16

xJitskee schreef:
[ Afbeelding ]
Wij hebben zo'n sleepje voor de pony, maar mijn shetlander kan dit echt met geen mogelijkheid in beweging krijgen. De bak slepen is echt zwaar, dus houd er rekening mee dat je plan mogelijk niet gaat lukken met een A-pony. Hier heeft hij achter de zitmaaier en later achter de mini trekker gehangen. De sleep zelf is echt ideaal :j

Wauw! Die zoek ik! Enkel willems handel verkoopt hem niet meer.
Die van je foto komt zeker vandaar?