We huren sinds kort een extra stuk grond (anderhalve hectare). Dit weiland staat nu sinds april leeg en is compleet volgegroeid. Onderaan zit veel groen gras, daarboven wat stuggere stengels, en ook veeeeel onkruid. Gelukkig vrij van jacobskruid. Wel staan er een aantal distels, en ook hele grote hoge planten waarvan ik de naam niet weet. Anyway, er is echt veel gras maar dus ook veel van alles en nog wat. Als je er doorheen loopt komt het gras tot je knieen, en sommig onkruid wel tot aan je schouders

Het weiland is dit jaar niet bemest, er is niks mee gedaan. Er hebben alleen paarden op gestaan tot april.
Voordat we er iets op gaan zetten wilde we het laten maaien omdat het zo hoog is. Nu gaat een man uit de straat volgende week hooien op zijn eigen grond, en wilde ons weiland daarin wel meenemen in ruil voor wat balen. Hij maakt droog hooi in baaltjes, ideaal want dat is wat ik voer. Het lijkt een ideale situatie maar een aantal vragen komen in me op als hooi leek:
- Ze hebben het altijd over 1ste, 2e (zelfs 3e?) snede. Dit is de eerste snede denk ik omdat het voor het eerst wordt gehooid? Echter is dit vrij laat verwacht ik, omdat het normaal in mei wordt gedaan voor het eerst zoals ik het weet? Maakt dit nog iets uit?
- In hoeverre kan het kwaad dat het behalve gras van alles en nog wat in staat zoals hoge onkruid planten maar ook brandnetels etc. (geen jacobskruid)
- Hoeveel baaltjes denken jullie (kijkend naar de omschreven situatie) hiervan af te kunnen halen?
- Ik moet met de man nog overeenkomen hoeveel balen hij krijgt, wat vinden jullie zelf realistisch?
Ik hoor het heeel graag