Help Basterdklaver in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niello

Help Basterdklaver in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 14:00

Hoi, verleden nazomer had mijn paard ineens onverklaarbaar mok. Na bijna 10 maanden tobben is hij er bijna vanaf. Zag ik net tot mijn schrik dat er basterdklaver op de wei staat. Dit zal wel de veroorzaker zijn geweest, vermoed ik. Wei spuiten is nu geen optie, want hij kan nu niet ineens een paar weken op stal. Kan ik de klaver maaien en dan laten drogen. Kortom blijft het in gedroogde toestand giftig? Wie weet raad?

Yontheke

Re: Help Basterdklaver in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:14

Mijn paard kreeg leverproblemen van de basterdklaver. Ik heb het wel laten spuiten. Na 10-14 dagen konden ze wel gewoon weer op de wei en geen problemen meer gehad.
Kan hij zo lang niet op een paddock of een kleiner afgezet stukje staan?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:17

die van mij had een extreem verbranden neus elke keer waars ook door de basterd klaver die er stond.
nu hij op een andere wei stond niet meer gehad ondanks dit goede weer.

wat ik toen begreep is het best hardnekkig spul.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 14:48

Paard is wat gevoelig op ingewanden, verandering van rantsoen moet bij hem heel geleidelijk. Nu ineens weer op hooi gaat helaas niet en heb ook geen paddock Jammer genoeg.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:51

Is de correcte naam dan niet bastard klaver als het zo'n rotplantje is?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:14

Niello schreef:
Paard is wat gevoelig op ingewanden, verandering van rantsoen moet bij hem heel geleidelijk. Nu ineens weer op hooi gaat helaas niet en heb ook geen paddock Jammer genoeg.

En bijvoorbeeld de helft van de weide afzetten? Dan kan hij nu in deel 1 terwijl je in deel 2 de klaver uitroeit en als hij daar weer op kan dat je dan deel 2 aanpakt?

Die van mij moest natuurlijk met zijn lever per direct van de klaver af maar als de enige klacht mok is, zou ik het eerder zo aanpakken.
Wel moet ik het ieder jaar onderhouden en wacht ik dus met de paarden op de wei te zetten tot er gespoten is.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 15:48

Zo jammer om te moeten spuiten. Alle andere goede kruiden waar ik blij mee ben, gaan er dan ook aan. Vrees dat er niks anders op zit.
Gras is alleen nu kniehoog. Zou ik eerst klepelen en dan spuiten? Vrees dat het middel anders niet goed pakt. Nadeel van eerst klepelen is dat het gemaaide gras de bodem af zal dekken, waardoor het middel ook niet op de basterdklaver komt. Lastig probleem zeg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:40

Als het onkruid geen blad heeft heeft spuiten ook geen zin. Dus eerst klepelen is niet zinnig, of je moet willen wachten tot het daarna weer enigszins gegroeid is.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 20:15

Ibbel schreef:
Als het onkruid geen blad heeft heeft spuiten ook geen zin. Dus eerst klepelen is niet zinnig, of je moet willen wachten tot het daarna weer enigszins gegroeid is.

Ja daar heb je gelijk in. Lastig.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 20:21

Ik heb even gegoogled maar kom er niet helemaal uit. Wat is het verschil precies tussen witte klaver en bastaardklaver? Volgens mij heb ik enkel witte klaver in de wei.

Heb je misschien een foto ervan?

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 21:22

Lotus83 schreef:
Ik heb even gegoogled maar kom er niet helemaal uit. Wat is het verschil precies tussen witte klaver en bastaardklaver? Volgens mij heb ik enkel witte klaver in de wei.

Heb je misschien een foto ervan?

Ik heb het ook door elkaar staan. Het verschil is best lastig. Even googlen voor de verschillen.