Shetbestendige afrastering, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Shetbestendige afrastering, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 12:14

Heb er genoeg over gelezen, maar wil toch graag nog evtl. andere invalshoeken horen.

Wat is de situatie?

Houdini-Shetlanders. Met name het ruintje (99cm stokmaat, 11 jaar, Bartje) is een wonderlijk uitbreekgeval. Maar nu begint het merrietje (70 cm stokmaat, 8 jaar, Barbie, met eczeemdekentje) ook al.

Sedert wanneer?

Ik had ze een tijd achter mijn huis staan in een rijbak/paddock met inloopstal, rondom met van dat groene, hardplastic met ezelgaas (zonder stroom) er omheen. Daar kwamen ze dus niet uit. Dat ze daar stonden was eigenlijk een noodoplossing, omdat de Shetlanderruin (Bartje), die vooreen bij mijn grote paard(en Jaopie en Khavanna op de grote weide stond, om/door alle draadafrasteringen heen wist te komen, ook door 5 draden boven elkaar heen, dat werd te gevaarlijk. De grondeigenaar wilde
dat ik hem weghaalde, aangezien hij ook uitbraak naar de naastgelegen weide waarin een grote fokstier met z'n koeien.

Opeens kreeg ik het fantastische aanbod om 1 boerderij (er zit maar 1 huis tussen) verderop de Shetten op een geweldig, bomen en struiken omheind groot stuk grasland neer te zetten. Daar hadden al paarden gestaan, maar die mensen waren vertrokken.

Natuurlijk gunde ik de Shetten dit ruime paradijs, bij mij was het te klein en geen gras.

Gisteren heb ik ze er heen gebracht, na eerst een strook (2 stroomdraden boven elkaar) te hebben afgezet, zo'n klap gras ineens zou ze slecht kunnen bekomen (koliek, hoefbevangenheid).
Ik was we een beetje benauwd of Shet Bartje niet weer zou uitbreken.

Vanmorgen om 8.00 uur gekeken, en jahoor, stonden de twee apen op het grote stuk (gelukkig niet buiten de buiten-omheining). In een hoek lag de onderste stroomdraad op de grond.
Draad opgehangen, Shetten teruggezet, eerst het bezoek van de hoefsmid bij andere paarden afgehandeld, terug om te kijken, liepen ze er wéér buiten. Nou ja "ze", dit keer alleen de merrie Barbie.
Weer stroomdraad in de hoek op de grond. Weer teruggezet, draad weer vastgemaakt.

Hulptroepen ingeschakeld, stroomklap verhoogd (staat nu 3,5 op), en op 4 meter afstand ervoor schapengaas met stroom er op neergehangen.

Zou dat afdoende zijn?

_00_0

Re: Shetbestendige afrastering, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:25

Hebben ze dikke manen? Soms word er een stukje ijzerdraad in de manen gevlochten. Of de ponys nat maken.
Als het goed is hoeven ze dan maar 1x een tik te krijgen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 12:30

Nou ja, de ruin heeft wel een dubbele bos dikke manen en het merrietje heeft natuurlijk haar eczeemdekentje aan.

Nat maken lijkt me met dit weer van beperkt nut... dat droogt toch zó op?

Teletubbies er van maken met en stuk ijzerdraad heb ik idd. wel eens gelezen, maar ik hou helemaal niet van paarden of ponies met halsters aan in de wei. Als ze daarmee vast komen te zitten (hoef er in of aan iets blijven hangen...).
Bovendien weet ik eigenlijk hoe je dat doet, een stuk draad in die manen vlechten (werkt dat écht?) en of dat zonder halster blijft zitten.

Het gaat me vooralsnog toch om de omheining. Het is niet mijn eigen land, dus het moet ook wel kúnnen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:53

Ik zou eerst maar eens beginnen met een flinke klap stroom, dus gewoon het apparaat voluit zetten en nameten of het ook echt door komt op de draad.
Heb je een apparaat op netstroom?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:02

idd,gewoon zorgen dat er degelijke,goeie en sterke stroom op staat en geen enkele shet of paard ontsnapt nog.

goeie stroomdraad is ook essentieel.

hier had ik ook uitbrekers,was het op een moment strontzak.
heel sterkt stroomapparaat gekocht,extra geleidende draad en probleem opgelost.

en alle andere uitvluchten zijn echt zever.

met goeie snok houden ze olifanten,leeuwen,.... binnen,dus mij ga je niet wijsmaken dat een shet dan door goeie stroom loopt.

breken ze uit?dan staat er onvoldoende stroom op.heel simpel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 22:01

Schapennet kopen. Die hebben teveel stroomdraden om even iets tussendoor te steken en 90 (of als je echt zeker wil zijn 110cm) hoog gaat ook geen hoofdje over heen. Komen ze er echt in vast breekt het wel voordat zij stuk gaan, maar omdat het een net is, is er even een hoofdje onder steken al niet uitnodigend.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 10:27

Ik gebruik een stroomapparaat op netstroom, van Ako. En ik meet rond de 8,0! Het apparaat is geschikt voor een lange omheining met veel begroeiing, en mijn landje is ca. 800 m2 groot, dus stroom genoeg := . De buitenomheining heeft 4 koorden van 6 mm dik, en in het weiland gebruik ik Vidoflexdraad van Gallagher, en daar zijn twee draden voldoende. Ik werk ook met strookbegrazing. Als de shet per ongeluk het draadje raakt, schrikt ze zo dat ze er weer dagen uit de buurt blijft......

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 11:02

Dank iedereen voor diens invalshoeken: het is inmiddels bijna 2 weken geleden dat Bartje en Barbie met strookbegrazing op het grote stuk grasland zijn geplaatst, en het gaat uitstekend.

Het schapengaas, en aantal meters achter de 2 stroomdraden-afrastering is inmiddels weggehaald... ze zijn niet 1 keer achter de draden weer weggekomen.

Er bleek na meting toch nog vrij veel stroom weg te lekken door overhangende takken en struiken op de stroomdraad. Met de bosmaaier er langs gaan heeft voor een flinke verhoging van de stroomklap gezorgd, het lekkere gras doet te rest... geen enkele uitbraak meer geweest. Hoera!

Ze zijn intens blij met hun gras-bomen paradijsje.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 12:38

Ik heb ook zo'n uitbreek shet. Als we 2 draden gebruiken, daar springt hij als een hertje tussendoor.
In de paddock gebruiken we daarom 3 draden, met veel stroom! Ikzelf heb er ook een keer een klap stroom van gehad en voelde het uren later nog. :=

Nu heeft meneer respect voor de omheining :)
Afbeelding

In de weide hebben we gaas rondom. En alleen een stroomdraad langs de bovenkant.
Afbeelding

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 16:25

Nou nog maar even een Shetten-update: meneer Bartje en mejuffrouw Barbie zijn inmiddels niet één keer meer door de 2 stroomdraden gegaan, en hebben (strookbegrazing) inmiddels een giga-stuk paradijselijk land ter beschikking. Omzoomd met struiken en bomen, een heuvel in het midden met daarop begroeiing (o.a. bamboe) met middenin een ondiepe waterpoel) en ze doen het supergoed.
Ze komen van een paarden-rijbak met inloopstal achter mijn huis, dus de 2 zijn we enorm in hun sas.
Nou ja, ze zien mij niet meer de halve dag door de ramen of heen en weer lopen, of de honden op het erf, etc. maar het zij ponies, geen Huisdieren tenslotte.
Ben erg blij dat de twee de kans hebben gekregen om - met slechts 1 huis er tussen - naar zo'n prachtige locatie te kunnen verhuizen. Mijn zorgen bleken nogal overdreven: de merrie lijkt zelfs veel mínder last van ZE te hebben, en ze zijn beiden afgevallen ipv aangekomen, wat bij Shetten over het algemeen nogal een klus is... Ze hebben nu ook een -tig keer zo groot stuk land natuurlijk.
Ben erg blij voor ze: bij mij achter was ook maar al tijdelijke noodoplossing bedoeld...
Ook heeft er niemand verschijnselen van Hoefbevangenheid gekregen, stijf geloop of wat dan ook. Poep haal ik elke ochtenduit het weiland (dan vul ik meteen de waterkuip bij)en dat ziet er al die tijd ook prima uit.
Als ze er nou verder gewoon IN blijven (en waarom zouden ze er ook uit wíllen?) dan is iedereen hier weer helemaal happy mee.
Ik had het niet durven denken, dat Houdini-Bartje achter 2 stroomdraden zou blijven!

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:15

Ah schattig, die foto.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 16:28

Nóg maar even een update: ik had het écht niet verwacht, maar meneer Bartje en mevrouw Barbie zijn al de tijd sinds mijn laatste update keurig in de het stuk wedeland gebleven.
Ze hebben het enorm naar hun zin... Bartje heeft wel een beetje moeten wennen dat hij niet meer aan huis stond, met amper 5 meter tussen mijn achterraam en de paddock (stond de hele dag naar binnen te gluren), Barbie was altijd al wat afstandelijker. Met haar ZE gaat het wonderbaarlijk goed: haar staartwortel heeft weer ruimschoots beharing (ze draagt wel een dekentje tegen ZE), dat had ik óók niet verwacht.

Nu komt de laatste uitdaging: dat ze ook de hout-met-stroom ervoor de aansluitende omheinde rijbak in mogen (daar moeten ze zometeen in de winter ook hun hooi gevoerd krijgen).

Moet ik even goed nalopen, ik heb al gezien dat de aansluitende mesthoop een onderste draad er voor heeft open die nét te hoog zit voor Bartje.

Ze hebben het erg naar hun zin, dat blijkt wel, anders was Bartje allang weer uitgebroken.