Tips tegen hooiverspilling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tips tegen hooiverspilling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:50

Ik weet het niet zo meteen maar misschien dat hier mensen toch nog tips of ideeën hebben.
Ik heb 1 pony die het leuk vindt om al z'n hooi uit z'n bak te gooien (want het onderste is het lekkerst?) maar hij eet het achteraf ook niet op. Ik zie graag dat ze veel hooi krijgen, en dat ze wat ze niet op krijgen gewoon laten liggen. Maar dit is bij de ene pony dus niet het geval, waardoor er veel verspild wordt en dat vind ik jammer (en ik weet alsnog niet of hij wel genoeg binnenkrijgt, je hebt totaal geen zicht erop).

Het hooi zit in een half 1000-liter vat. Nu ken ik de gewone dingen als een net of betonijzer of noem maar op, maar daar zit een probleem mee (hebben we geprobeerd), hij wordt daar namelijk heel gefrustreerd van en gaat dan, letterlijk, met z'n bak rondgooien. De bak vastmaken is een optie, maar alsnog zal er dan getrokken en gesleurd worden en zal die bak lawaai maken (staat op betonnen tegels). Mijn pony's staan vlak naast de binnenbak en dat klinkt echt heel erg door. Er zijn al diverse mensen van hun paard/pony gevallen omdat die schrok van het plotselinge lawaai. Ze hebben mij(n pony's) nooit de schuld gegeven, maar het idee vind ik niet fijn, dus wil ik liever niet.

Dus vroeg ik me af of er eventueel toch een oplossing is, misschien in een hoek waar ik nog niet aan gedacht heb. Het zou fijn zijn als het niet te duur is (eventueel zelf te maken maar dan niet al teveel werk omdat ik daar mensen voor moet inschakelen :P ) en makkelijk in gebruik (omdat ik meestal niet zelf voer). Ik heb ook liefst dat ze in "graashouding" eten.

Laat maar horen :)

maad_dfhhl

Re: Tips tegen hooiverspilling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:25

Ik had het zelfde probleem en had dus een betonijzer erover gedaan en dat werkte maar aangezien jouw pony's gefrustreerd er van worden zou ik het idd ook niet weten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:38

Hoe groot waren de gaten van het net dat je eroverheen hebt gebruikt? Met mazen van 10-15cm heb je geen vertraging, ze kunnen alleen niet meer gooien met het hooi. Als je eerder een kleine maas hebt gebruikt is dit mogelijk nog een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:40

Was wel kleine maas, denk 4x4 ofzo.
Zou hij dan niet alsnog aan het net gaan trekken? Want dan komt de bak mee en dat is het probleem natuurlijk, die slag...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:51

Je kunt het hooi in een net doen en aan de omheining vastmaken, dan kunnen ze het er niet uitgooien én het maakt geen herrie als ze er aan trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:11

Heb geen omheining, gewoon palen en stroomdraad. Lijkt me niet zo handig.
Verder wil ik ook geen echte netten om te vullen want dat doen ze niet bij ons ;) Het is een best grote stal dus qua werk moet het wel gelijkwaardig zijn zeg maar, niet teveel extra.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 08:58

Ik denk dat een grote maas inderdaad uitmaakt. Je snuit in een gat steken is een stuk minder werken dan met je tanden tussen de daden iets uit vissen. Geen garanties uiteraard, maar dat is mijn ervaring.

Aan het met trekken is typisch frustratiegedrag omdat het niet snel genoeg gaat. En nu vertraagt het niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:59

Er zit logica in :)
Heb je toevallig ook een idee waar ik netten met grote mazen vind? Ik had al eens zitten rondkijken maar tegenwoordig is alles slowfeeder :+ Zou dan een groot net moeten zijn want wil het dan als rooster zeg maar gebruiken. Denk zo uit mijn hoofd 90 op 100 cm ;)