24/7 paarden en een liksteen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

24/7 paarden en een liksteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 13:43

Wij hebben een kleine kudde van 4 paarden waarvan er 2 recreatief gereden worden en dus ook zweten.
Ik zou de paarden graag een liksteen aanbieden maar als het regent smelt die dus weg.

We hebben een schuilstal maar 1 van de paarden staat zeker nooit binnen en de andere niet altijd.

Zal ik toch in de stal een liksteen ophangen of zijn er stenen die niet weg-regenen?

The_Cat

Re: 24/7 paarden en een liksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:45

Ik denk niet dat er een steen bestaat die echt tegen de regen kan, sinds hij moet oplossen met paardenkwijl. Komt je dak iets voorbij de muur van de stal? Anders kan je hem aan de buitenkant van de stal hangen? dan kan er misschien nog wat regen aan maar toch al minder als anders. Anders zou ik hem toch maar in de stal hangen, ze vinden hun weg er dan toch wel naar

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:48

Ik zou hem gewoon binnen hangen. Als ze weten waar hij hangt zullen ze hem wel gebruiken als ze daar behoefte aan hebben.

Een liksteen die niet wegregent wordt lastig denk ik, ze zijn er natuurlijk voor gemaakt om op te lossen als ze natuurlijk worden ;)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:50

Dichtbij de ingang? Dan hoeft dat ene paard alleen zijn hoofd maar naar binnen te doen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:55

Het schijnt het beste te zijn om himalaya likstenen te gebruiken en meerdere op te hangen omdat ze allemaal verschillende verhoudingen mineralen hebben. Dan kunnen paarden zelf kiezen welke ze aan willen likken.
Ik hang ze binnen als het veel regent, voor de rest hang ik ze buiten. (voor schapen)

Pauline2cv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:57

Ik heb er eentje buiten hangen (zo'n himalaya steen) en die regent niet heel snel weg hoor. Zeker als de paarden hem veel gebruiken vind ik het erg meevallen

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:03

Freya6 schreef:
Het schijnt het beste te zijn om himalaya likstenen te gebruiken en meerdere op te hangen omdat ze allemaal verschillende verhoudingen mineralen hebben. Dan kunnen paarden zelf kiezen welke ze aan willen likken.
Ik hang ze binnen als het veel regent, voor de rest hang ik ze buiten. (voor schapen)

Pas op dat Texelaar schapen niet aan de paarden zoutblokken kunnen likken: daar zit koper is en koper is giftig voor Texelaars.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:07

Freya6 schreef:

Een himalaya liksteen is eigenlijk helemaal niet zo goed :n Het is eigenlijk gewoon puur zout, zonder enige mineralen.

Citaat:
Overal waar deze steen wordt aangeprezen wordt genoemd dat deze steen talrijke sporenelementen bevat, maar volgens de ingrediëntenlijst zijn de hoeveelheden dermate minimaal dat ze geen praktische bijdrage leveren in het voorzien van de mineralenbehoefte van het paard. Praktisch gezien bestaat de steen dus eigenlijk alleen maar uit NaCl, oftewel gewoon keukenzout.

Hier wordt het verder uitgelegd: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... stenen.htm

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:11

Ik heb ook wel eens gezien dat mensen een steen aan een paaltje hadden hangen met een dakje er boven :P

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:22

Misschien niet de handigste optie, maar je kunt een liksteen ook gewoon regelmatig even uit de hand aanbieden. Ze kunnen dan niet naar behoefte pakken, maar krijgen in ieder geval wel wat zouten binnen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:32

Oh ik begreep van Bio-Ron dat himalaya likstenen wel goed zijn. En mijn schapen hebben een speciale voor schapen zonder koper @Janouk.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:17

Als het je puur gaat om zout kun je gewoon een wit zoutblok nemen. En ja die smelten een stukje weg, maar dat vind ik niet zo erg.

Mineralen krijgt die van mij gedoseerd binnen via krachtvoer + volledig supplement, dus ik vind een mineralenblok zinloos. Want ze likken er uiteindelijk aan voor hun zoutbehoefte.

Edit: in de winter ligt hij wel in de schuilstal trouwens, maar nu dus bij de voerbak in de buurt en dat is zonder afdak.

01Fa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:37

eclair98 schreef:
Ik heb ook wel eens gezien dat mensen een steen aan een paaltje hadden hangen met een dakje er boven :P

Dit wilde ik ook net typen :)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:47

Gaat het om zout of mineralen?

Ik ben zeer tevreden over de Metazoa brok. Rijk aan mineralen en vitamine.
Na inspanning geef je ze gewoon +-250 gram (per 100kg 50 gram).

Voor zout maakt het niet zoveel wat je ophangt.
Wij hebben hem net om de hoek van de schuilstal hangen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 10:02

KellyR schreef:
Gaat het om zout of mineralen?

Ik ben zeer tevreden over de Metazoa brok. Rijk aan mineralen en vitamine.
Na inspanning geef je ze gewoon +-250 gram (per 100kg 50 gram).

Voor zout maakt het niet zoveel wat je ophangt.
Wij hebben hem net om de hoek van de schuilstal hangen.

Die voer ik al. Meer voor aanvulling met het zweet-weer

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:29

Bij ons hangen de stenen inderdaad gewoon in de stal maar onze kudde vind het absoluut onnodig om in de stal te gaan staan als er niks te eten is(en met 9ha weiland is er niet bepaald noodzaak om bij te voeren), dus ik heb er nog een extra die ik bij de poetsplaats hang als ik bezig ben. De ene keer likt hij er van begin tot eind aan en de andere keer bijna niet. Hij zal dus wel weten wanneer hij het nodig heeft :)

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:33

Mijn liksteen (gewone standaard witte liksteen) ligt gewoon in het weiland naast de watertank en volgens mij "slijt" deze veel meer door het likken (en soms zelfs knabbelen) van mijn twee paarden dan door de regen.