Paardeneigenaren, hoe op vakantie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

neraja1

Paardeneigenaren, hoe op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 22:15

Hoi,
al een tijdje ben ik bezig met het voorbereiden voor een eigen paard. Ik ben er nog lang niet klaar voor (het liefst wacht ik nog een paar jaar), maar alvast informatie opdoen en lekker wegdromen lijkt me nooit verkeerd. :p
Een groot minpuntje aan een eigen paard hebben zijn vakantie's en weekendjes weg.

Ik vroeg me af hoe paardeneigenaren op vakantie gaan. Zetten jullie je paard 24/7 op de wei, zorgen jullie voor een verzorger of doen jullie iets compleet anders?

Alvast bedankt voor het reageren!

neraja1

*Hopelijk staat dit topic zo goed, anders alvast mijn excuses. Ik ben nog nieuw, haha.

Hilary

Re: Paardeneigenaren, hoe op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:18

Ik huur met twee vriendinnen een stuk land (met paddock, schuilstallen, track en weiland). Als ik op vakantie ga, nemen de anderen de verzorging van mijn paarden over (en andersom). Voor ons werkt dit prima.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:20

Toen ik mijn paard nog had, had ik een geweldige bijrijder (is nu de eigenaresse), die alle zorg enzo van me overnam waardoor ik met een gerust hart op vakantie kon. Nooit een nacht wakker gelegen, ook niet toen ik 6 weken weg was. Hielp ook wel dat-ie op een óntzettend fijne stal stond waar de eigenares ook super van was.

WhiteLogness

Hoi! Zelf ben ik half eigenares. Wij zijn dus sowieso al met zijn 2en en daarnaast staat mijn paard samen met een ander paard. Dus zijn we met zijn 3en. Zo plannen we het altijd op een bepaalde manier dat we goed uitkomen in de vakantie's. Onze paarden staan van mei tot oktober ook 24/7 op de wei, maar bedenk dan wel dat ze nog steeds water nodig hebben ;) en dus je nog steeds heen moet als je alles alleen zou doen. :)

Jennyj01

Beetje flauwe opmerking. Maar als je een beetje serieus met je paarden hobby bent heb je daar geen tijd en geld meer voor.
Die enkele keer dat ik wel weg ging ging het paard mee of het baasje van het weide maatje verzorgde hem. En ik die van haar als zij weg was.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:22

Mijn paard staat als ik op vakantie ben gewoon te genieten in de wei. :) Hij staat op volpension; 's nachts op stal en overdag in groep op de weide. Ik vertrouw de staleigenaresse 100% en weet dat zij hem dagelijks even checkt en direct contact opneemt als er iets mis is. Ook heb ik met haar afgesproken hoe te handelen in geval van nood en onbereikbaarheid.

Als mijn bijrijdster niet op hetzelfde moment ook op vakantie is rijdt zij hem natuurlijk. Anders is er wel eens een stalgenootje dat wil rijden of eens met hem gaat wandelen. Maar het hoeft ook niet echt. Twee weken op de weide vind hij best. :P

Yv_

Wat een onzin Jenny. Je kan toch niet in andermans portemonnee kijken, of wel?

F_inley

Vriendin van mij zorgt dan voor hem en als hij op de wei staat dan houden mijn weidegenoten hem in de gaten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:23

Als mijn buren op vakantie gaan doe ik hun paarden (3 stuks).
Voeren, mesten, binnen/buiten zetten, etc.
Rijden doe ik ze niet

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:23

Toen ik mijn eigen paarden en wri nog had ging ik alleen in het weideseizoen weg. Dan was het voor de buren niet meer werk dan water geven, draadje verschuiven en de paarden zelf kort checken. :)
In de winter op de paddock was het veel meer werk.
Uiteraard deed ik hetzelfde voor de buren als zij weg waren :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:25

Afspreken met stal of weide genoten.
Of mn moeder lief aankijken. Bovendien, als je paard 24/7 op de weide staat, is er weinig nodig dan af en toe wat controle en kijken of de watervoorziening het nog doet.

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:25

Jennyj01 schreef:
Beetje flauwe opmerking. Maar als je een beetje serieus met je paarden hobby bent heb je daar geen tijd en geld meer voor.
Die enkele keer dat ik wel weg ging ging het paard mee of het baasje van het weide maatje verzorgde hem. En ik die van haar als zij weg was.

Niet helemaal mee eens, ik vind dat als je iemand gewoon kunt vertrouwen je best lekker op vakantie kunt gaan hoor. Ik denk dat je paard je niet eens zal missen zolang hij maar lekker staat :P

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:26

Stalgenootje rijd mn paard! Ideaal zo'n grote stal. Genoeg mensen die je altijd willen helpen

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:27

Ik vind het moeilijk om mijn paarden aan iemand anders over te laten. Maar hebben ook een gebruiksaanwijzing en staan aan huis. Ben dus de laatste paar jaar niet weggeweest. Daarvoor wel, voor de kinderen vooral. Maar vond het altijd lastig.

neraja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 22:28

Jennyj01 schreef:

De reden dat ik nu geen paard heb is omdat ik gebrek heb aan tijd, en dat is dus ook de reden dat ik zeker een paar jaar wil wachten. Maar een keertje op vakantie gaan lijkt me echt niet heel erg.
Wel vind ik het een rare opmerking dat je geen geld over hebt voor een vakantie als je serieus met je paardenhobby bezig bent?
--
De rest, super bedankt voor het reageren!

Nog een vraagje, als je paard 24/7 op een weide staat, is het dan echt niet nodig om af en toe een stukje te wandelen/longeren/rijden?
Laatst bijgewerkt door neraja1 op 10-06-17 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:28

Wij hebben thuis meerdere beesten dus vaak komt opa of de buurman ze voeren en een vriendin van mij komt rijden, afmesten en de rest er omheen. Als ik een weekend weg ga, heeft mijn paard vakantie en als ik heel lang weg ga gaat ze bij mijn buurvrouw op stal die rijd haar dan ook (op een veel hoger niveau als ik doe) leren we beiden weer van!

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:31

Mijn paard staat in volpension dus ik ga met een gerust hart weg. Paardje lijkt ook niet echt last er van te hebben dat ik weg ben. Lekker de hele dag in de wei met vrienden, hele dag op stal met vrienden, keigezellig!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:32

Ik doe het graag voor m'n buren, en zie dan gelijk de voordelen van paarden aan huis, maar ook de nadelen (ga er toch 3/4/5x per dag heen)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:32

Mijn ouders zorgen dan voor mijn paardenbeest. :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:35

Jennyj01 schreef:

Wat een }:0 oliebol.

Ik ben knap serieus met mijn paard én ik ga op vakantie. Met en zonder paard. Geen enkel probleem.

TS, mijn paard staat jaar rond 24/7 buiten. In principe krijgt hij vakantie als ik er niet ben. Weidegenoot/vriendin kijkt hem na en geeft hem aandacht. Als ik vind dat hij perse doorgetraind moet worden dan laat ik mijn instructrice dat doen.

EDIT
neraja1 schreef:
Nog een vraagje, als je paard 24/7 op een weide staat, is het dan echt niet nodig om af en toe een stukje te wandelen/longeren/rijden?

Dat hangt er vanaf, als je in een wedstrijdseizoen zit en je gaat 3 weken weg dan kan dat handig zijn. Of bij de opbouw na een blessure oid. Zal ook van je paard afhangen. Mijn huidige pony krijgt gewoon vrij, hij groeit niet dicht van al het eten zonder beweging en ik stem mijn plannen (wedstrijd, clinic etc) er op af. Geen probleem dus. :)
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 10-06-17 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:38

Ik doe de zorg voor de paarden met mijn ouders samen, wij gaan dan ook apart van elkaar op vakantie.
Wel wat ongelijk verdeeld: ik 1x 7-10 dagen, zij 2x 3 weken :+
Als we allemaal een dagje weggaan doen we de paarden smorgens vroeg een haalt een stalgenoot ze van wei af.

Wat betreft het geen geld meer over hebben voor vakantie: wat een onzin. Ik vind juist dat je niet goed bezig bent als al je geld op gaat. Er bestaat ook nog een leven naast de paarden (voor mij iig wel)
Laatst bijgewerkt door TinGu op 10-06-17 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:40

Yv_ schreef:
Wat een onzin Jenny. Je kan toch niet in andermans portemonnee kijken, of wel?

Misschien even de hele zin lezen. En voor iedereen die die opmerking zo vreselijk serieus neemt: heel bokt staat vol met opmerkingen dat het allemaal zo duur is. Dus zo raar is het helemaal niet.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:42

WhiteLogness schreef:
Jennyj01 schreef:

Niet helemaal mee eens, ik vind dat als je iemand gewoon kunt vertrouwen je best lekker op vakantie kunt gaan hoor. Ik denk dat je paard je niet eens zal missen zolang hij maar lekker staat :P

Wie heeft het hier over vertrouwen?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:43

Die van mij staat op vol pension. Ik hoef eigenlijk niks te doen, tenzij ik wil rijden, poetsen ed. Ik ga eigenlijk ook nooit langer weg dan anderhalve week. Ze staat dan gewoon overdag buiten en savonds op stal.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:44

Jennyj01 schreef:

Gut, het leven bestaat uit meer dan paarden. Godzijdank zou ik bijna zeggen. Ik ben blij dat ik altijd meer heb gezien dan enkel het weiland van mijn paard.