Stalmatten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DreamBigx

Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 14:41

Hoi bokkers!
Ik heb vragen over stalmatten...(wie hebben stalmatten en wat zijn jullie ervaring hiermee?)
Ik heb namelijk 2 stallen met vlas erin liggen nu, maar dat vlas kost me een voortuin. Nou rade iemand mij aan om rubber stalmatten te kopen. Ze zei dat ik die dan gewoon in de stal kan leggen en er niks over heen hoeft te doen (kwa stro, vlas ect.) Dat het dus veel goedkoper is dan elke keer vlas.
Nou is mijn vraag. Liggen de paarden er lekker op? Moet ik ze per zoveel tijd vervangen? Is het inderdaad een veel goedkoper?
Graag hoor ik jullie ervaring hiermee.

mika11

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 14:55

Wij hebben rubber stalmatten.
De voorste helft van de stal, daar liggen de stalmatten.
En de achterste helft, daar ligt vlas.
Dat werkt heel goed!

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:01

Wij hebben onze binnenstallen volledig met stalmatten met zonder enige bodembedekking..dit gaat al jaren goed, maar je moet wel een afvoer hebben voor de plas heen te laten gaan. De paarden liggen er goed op en de matten voelen ook nooit koud aan, maar lekker warm. Het is duur in aankoop, maar met de tijd heb je wel besparing op bodembedekking. Er wordt ook vaak gezegd van de plas die terugkaatst, maar hier heb ik dit toch nog nooit ondervonden. Wij halen ze er wel 3 keer per jaar volledig uit, om ze volledig af te spuiten met de hogedrukreiniger en ontsmetten deze dan ook volledig, net zoals de rest van de stallen. Hier alleen maar voordelen en zeker omdat mijn gezondheid ook niet al te goed is, waardoor ik niets meer moet uithalen, maar enkel naar achteren vegen (tenminste als je eentje hebt die zijn behoeftes doet waar hij staat) en uitscheppen vanuit de hoek.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:07

Ik vind het toch echt vies worden zonder andere bodembedekking.
Maar 3 x per jaar eruit halen vind ik toch echt teveel en te zwaar werk.
We hebben ook meerdere boxen met paarden.
In de zomer gaat ereen klein laagje stro overheen, maar in de winter potten we de stal op.
Vind het wel fijn dat ze met weinig bedekking niet gelijk op de grond liggen.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:09

Hier zijn toch echt niet vies hoor, maar netjes droog..enkel de matten van de achterste hoeken zijn wat vochtiger, maar dat is ook omdat ze netjes in de hoek hun behoeftes doen. Het er zo vaak uithalen hoeft ook niet, maar wij kiezen hier zelf voor omdat we ze zo proper mogelijk willen houden. :)

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:17

Het kost je een "voortuin" ?? Haha sorry, deze vond ik toch wel erg grappig :p

DreamBigx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 15:20

Ik heb een afvoerputje in de stallen

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:30

het lijkt mij helemaal niks, volgens mij gaat alle ``viezigheid`` eronder/ er tussen zitten.... Lijkt me voor het paard ook niet lekker, geen warm bedje , geen stro om te knabbellen (niet om een discussie te beginnen , ieder zijn manier van doen ;) )

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:36

wij hebben in onze stallen rubberen matten met een laag vlas eroverheen. iedere dag gaat er na het uitmesten een klein laagje schoon vlas bij en waneer nodig halen we de stallen helemaal leeg. het werkt prima en uitmesten gaat ook gemakkelijk.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:02

Hier in engeland worden de matten ónder zaagsel of vlas of stro gebruikt, nooit met niks! Wat apart. Ik zou dat echt smerig vinden. Moet je stal wel schuin aflopen richting het putje in ieder geval. Lijkt me ook glad als je paard per ongeluk in z'n mest gaat staan?!

Hier kost een mat 45 pond en om de hele stal te bedekken, wat de meeste doen, heb je er al gauw 5 nodig. Maar, de meeste bedekken alleen de helft dan nog met vlas/stro/whatever. De andere helft is dan inderdaad puur mat.
Mijn paard liep dan de bodembedekking door zijn hele stal te schuiven en had dan overal een héél dun laagje :')

Ik heb onderhand veel stallen gezien die met matten én bedekking werken, ik zou echt niet zonder bedekking willen. Maar dat is natuurlijk alleen mijn ervaring ;) er zijn nog andere ervaringen genoeg!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:09

Het mag dan niet zo koud zijn als op het kale beton maar echt lekker liggen doet het zeker niet. Als ik geen bedding over mijn gewone rubber matten doe dan heeft mijn paard binnen de kortste tijd kale hakken/ellebogen.
Dus je moet een écht zachte mat hebben zoals het Hit Softbed of er moet gewoon bedding overheen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:13

Ik heb niet vloeistofdoorlatende rubbermatten op het kale beton. Maar daarover gewoon normale hoeveelheid vlas/zaagsel/stro. Niet kaal, dat vind ik echt niets en lijkt me heel vies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:16

Op stal hebben we ook matten en daarover vlas. De ene doet 1 pak vlas als bedekking, maar ik vind het pas zacht genoeg met 3 pakken vlas als basis! Die matten vind ik meer voor een warmere ondergrons en iets demping dan dat het lekker zacht is

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:19

Ik heb ook matten met vlas erover. De eerste keer toch wel drie pakken erin en nu gaat er iedere week 1 pak vlas doorheen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:21

Ik heb waterdoorlatende matten met een goede laag vlas voor mijn paard. En afvoerputje.
Mijn shet heeft alleen vlas op beton. (Stal is later bij gemaakt)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:29

XOreo schreef:
Hoi bokkers!
Ik heb vragen over stalmatten...(wie hebben stalmatten en wat zijn jullie ervaring hiermee?)
Ik heb namelijk 2 stallen met vlas erin liggen nu, maar dat vlas kost me een voortuin. Nou rade iemand mij aan om rubber stalmatten te kopen. Ze zei dat ik die dan gewoon in de stal kan leggen en er niks over heen hoeft te doen (kwa stro, vlas ect.) Dat het dus veel goedkoper is dan elke keer vlas.
Nou is mijn vraag. Liggen de paarden er lekker op? Moet ik ze per zoveel tijd vervangen? Is het inderdaad een veel goedkoper?
Graag hoor ik jullie ervaring hiermee.

Maar je hoeft toch niet je hele voortuin ermee vol te leggen? Misschien wat vaker pakken halen zodat het thuis wat minder ruimte inneemt.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:29

Jaren geleden kon ik een paar stalmatten krijgen van een melkveebedrijf die ze over had, en heb ze toen bij m'n welshpony in de stal gedaan.We hadden niet echt een goeie afvoer, dus het werd al gauw een natte zooi eronder,had er overigens nog wel wat stro op gedaan.Maar als je een goeie afvoer hebt en misschien een vloer die een beetje afloopt, dan werkt het vast wel goed.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:53

Ik heb ook stalmatten (waren over van ons melkveebedrijf), heb voorin de stal geen bedekking liggen maar achterin ligt stro, elke dag even kruiwagentje met mest + pisplek eruit halen en beetje opstrooien, maar bevalt heel goed :)
Merk wel dat als t paard voorin poept het wel een vieze bende wordt, kan me voorstellen dat als ie dan ook daar zou plassen het best een gladde boel wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:05

Niet-doorlatende matten worden idd glad. De doorlatende matten worden niet glad, maar dan moet je wel stoeptegels oid er onder hebben anders wordt het daar een natte bende.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:10

Het staat of valt met het soort matten. Ik heb dikke die geen vloeistof door laten. De plas loopt er tussendoor, maar gaat er niet in zitten, de matten zelf blijven dus makkelijk te reinigen.
Verder zijn ze zacht genoeg, maar desondanks heb ik er toch een laagje houtkrullen op liggen. Maar ik gebruik nog geen fractie van wat ik voorheen gebruikte.
Omdat de matten heel licht zijn, kun je ze ook heel makkelijk schoonmaken, als dat nodig is. Ik ben er tot nu toe echt heel blij mee :j
Maar dat is niet te vergelijken met van die goedkope dunne matten oid.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:14

Als je matten ruw zijn schijnt het ook nogal een aanslag te zijn op de benen als ze wat draaien in de stal.

Denk dat het je wel bespaart in strooisel maar helemaal zonder lijkt me niet fijn in een dichte stal.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:27

Ik heb rubbere stalmatten die vocht doorlaten, maar ik heb er zeker wel zaagsel op liggen. De paarden liggen dan beter en fijner. Als er geen zaagsel op ligt willen ze niet liggen. Mijn stallen zijn net nieuw sinds eind februari, en paar keer een mat in de hoek los gehad omdat de urnie voor de stal uit kwam in plaats van achter door de afvoer.. maar verder top! Ik wil wel elke zomer in ieder geval een keer alles eruit en schoonspuiten maar de stallen in zijn geheel dan ook :)

Ik gebruik nu gemiddeld 2 tot 4 balen zaagsel per maand voor 2 stallen. Voorheen was dat 2 balen per week

DreamBigx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 17:49

Dank je wel voor jullie reacties! Ik wil idd ook gewoon een comfortabele stal voor mijn paard, maar waar ik geld kan besparen doe ik dat... ;)
Nu gaat gaan er namelijk 8 balen vlas doorheen in de maand

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:43

Matten zonder bodembedekking ben ik geen fan van en er is onderzoek gedaan waaruit kwam dat de paarden bij keuze gingen voor de bodembedekking en niet enkel de matten.

Vlas besparen kan op veel manieren, van anders uitmesten (drollen oppakken met handschoenen), anders oppotten tot meer uren buiten. Dat laatste zorgde destijds voor mij dat we op max 3-4 balen in de maand kwamen.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:07

Christel1 schreef:
wij hebben in onze stallen rubberen matten met een laag vlas eroverheen. iedere dag gaat er na het uitmesten een klein laagje schoon vlas bij en waneer nodig halen we de stallen helemaal leeg. het werkt prima en uitmesten gaat ook gemakkelijk.

Wij doen het ook zo