Grote schoonmaak stal - tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lolali

Grote schoonmaak stal - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 19:17

Hi!
Wij gaan morgen onze stal (6 stallen) voor het eerst goed schoonmaken.

Ik heb me al een beetje ingelezen en wilde na het leeghalen van de stallen, met een bladblazer alle losse strootjes en spinnenraggen wegblazen, dan met hoge druk door de stallen en evt met stoomapparaat de wat aangekoekte plekjes weghalen. Dan laten drogen en vervolgens de wanden en vloer ontsmetten met Hamalid in een grote spuitbus aangelengd met water.

Heeft iemand nog tips en moet de stal idd droog zijn als je Hamalid aanbrengt? Hoelang moet Hamalid inwerken? Ik lees daar verschillende dingen over en laatste vraag: als de Hamalid ingewerkt is moet alles ook weer worden afgespoten worden en drogen voordat de paarden erin kunnen neem ik aan?

Tips en ervaringen zijn meer dan welkom. Ik bereid me psychisch alvast voor op de schoonmaak morgen

troi

Re: Grote schoonmaak stal - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:29

Waarom de stal ontsmetten? Is er een ziekte? Vergeet niet dat als je een goed bacterieel evenwicht verstoord ook de slechte de overhand kunnen krijgen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:38

Wij spoten gewoon met warm water, hadden hier dan wel een groter apparaat voor staan die diesel stookte om het water op te warmen. 1 keer snel er langs om het los te weken en dan daarna nog een keer om het echt schoon te spuiten.

Echt extra ontsmetten deden we alleen als er idd een ziek paard had gestaan, maar dat deden we meteen als het paard niet ziek meer was of verplaatst was.

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:52

Wij maken altijd een sopje en daarmee deden we de stal en dan schoonspoelen laten drogen en de bodembedeking erweer in wel schone en dit doen wij iederen week

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:58

Stoffen / Raggen dan leegscheppen, vegen met bezem, dan hogedruk erdoor. Laten drogen en klaar...
Ziek dier, dan idem gevolgd door schoonmaken met chloorhoudende middelen (denk aan actisan, halamid, gewoon chloor, what ever), in laten werken, naspoelen. (naspoelen is wel must)
En hier wordt nog wel eens gewit als het goed droog is, ziet het er weer netjes uit.