Hooi, verzorging en meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn_b

Hooi, verzorging en meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 13:00

Hoii!

Ik wil een shetlander gaan aanschaffen. Ja, ik weet het, een grote aankoop. Ik heb op allerlei sites hoofdstellen, halster, en andere spullen van de verzorging opgezocht en heb alle prijzen bekeken enzo.
Maar goed, daar gaat het niet over.

Ik heb een "stal" gevonden, waar ze weilanden hebben, en een paar stallen. Ik zelf dacht eraan om hem 24/7 op de wei te zetten. En dan denk ik dat ik bijvoeren niet per sé nodig is, aangezien ik niet echt van plan ben met hem te trainen enzo. Wel rijden (zonder zadel) longeren, wandelen, en hij mag in de paddock spelen enzo.

Ik dacht misschien wel aan (in de winter) hooi bijvoeren. Is dit een goed idee, denken jullie? En hoeveel kosthooi, en hoeveel geef je, aangezien ik niet intensieve dingen doe, en shetlanders snel dik worden?

Alvast bedankt,
groetjes carlijn

ps. ik heb 6 jaar rijervaring 8-) voor het geval dat nuttig is om te weten

maximuss

Re: Hooi, verzorging en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:15

Wat zeggen je ouders???

carlijn_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 13:23

maximuss schreef:
Wat zeggen je ouders???

die vinden het goed, anders zou ik nooit een pony gaan kopen :D
ik heb verder die stal bekeken mét mijn ouders, en verder denken zij dat het bijvoeren in de winter wel een idee is, maar verder hebben zij nooit een pony gehad. verder wel verzorgd, maar dan ga je niet over het voeren xD

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:23

Naast te dik worden moet je je ook zorgen maken om hoefbevangenheid. Dit is een groot probleem bij paarden en ponies van sobere rassen die de mogelijkheid krijgen om teveel te eten. Dit komt ook door de suikers in het gras. Je kunt de inname van het gras bvb beperken door een graasmasker of strookbegrazing. Genoeg beweging is ook belangrijk als je pony snel dik wordt. En in gras zitten niet alle vitaminen die paarden nodig hebben dus mss moet je ook denken aan een vitaminebrok of vitaminereep.

Staan er meer Shetten op die stal? Hoe doen die eigenaren dat? En heb je al eens aan de stalhouder gevraagd wat hij/zij het beste vindt? Meestal hebben stalhouders er wel verstand van.

Rijden zonder zadel is overigens niet heel goed voor de rug van je pony op de lange termijn. Investeer even in een goed zadeltje of barebackpad. Maar in je profiel staat dat je 12 bent dus je zal snel te groot en te zwaar worden voor een Shet. Misschien is mennen wel leuk, maar das ook een hele investering (kar, tuig, lessen).

sascharoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 14:28

Hoi leuk topic! Hooi bijvoeren zou ik wel doen, zeker in de winter. En het liefst ook onbeperkt. Ik heb even een duidelijk stukje voor je opgezocht waarom: In de natuur is een paard 14-16 uur per dag bezig met het verzamelen van voedsel en vasten nooit langer dan twee tot vier uur. In de moderne manier van paarden houden zijn de mogelijkheden om te foerageren beperkt en zit er soms velen uren tussen de verschillende voerbeurten. Het maagdarmkanaal van een paard is ingesteld  om continue een langzame stroom van ruwe, structuurrijke, suikerarme grassen te verteren. Om maag- en darmstoornissen te voorkomen, voor de gezondheid van uw paard en om in de psychologische behoefte om te kauwen te voorzien is ruwvoer van groot belang.
Ik hoop dat je het nu een beetje snapt haha. :)

De kosten van hooi zijn verschillend, het ligt immers aan de kwaliteit van het hooi. Daarnaast heb je ook nog kleine baaltjes en juist grote balen.

Shetlanders zijn snel gevoelig voor hoefbevangenheid en daarom zou ik ook kijken of er misschien een mogelijkheid is of hij/zij bijv. 's avonds op een paddock kan staan. En heeft die dan ook een vriendje? Naar deze dingen zou ik zeker even kijken, voordat je je shetlander gaat aanschaffen.

Heel veel succes! ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 14:40

In de winter zit er gauw minder voeding in het gras en is het gewoon een stuk minder, dus dan is onbeperkt hooi bijvoeren idd denk zeker een goed idee. Hooi is niet een stress puntje voor het gewicht en gezondheid van het dier, gras eerder. Daarom zou ik vooral deze maanden even kijken hoe dat gaat, ik weet niet of je een mogelijkheid hebt om hem savonds ergens anders te plaatsen (paddock/bak) en dan hooi bij te voeren.
De prijs van een baaltje hooi, verschilt idd per grootte. Ik dacht dat een gemiddeld baaltje hooi zo'n 4 a 5 euro kost. Dus geen grote, ronde balen maar gewoon die rechthoekige :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 14:44

rijden zonder zadel sta ik nu ook niet voor te springen.
dat is goed voor een keer,maar belastend voor de rug.
dus kijk toch ff voor een zadeltje anders.

qua spullen kan 2de hands,marktplaats,de bokt-markt,.... je vaak aan goedkope,leuke spullen helpen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:53

Waarom een shetlander.
Kies je hiervoor omdat je gek op het ras bent of omdat ze relatief goedkoper zijn dan een groter paard en je dan toch wel een paard hebt.

Shetten kunnen wel 30+ worden en is het nog leuk als je vriendinnen gaan rijden en jij kan niet mee omdat je er niet meer op past. Wat denk ik op dit moment al aan de orde is gezien je leeftijd.
En is mennen echt je passie? En is daar ook geld voor...beetje knappe wagen is al snel 1000 a 1500 euro en dan hebben we het nog niet over het tuig.

Shetlanders gedijen het best bij sober onderhoud.
Dus niet veel hooi, gras en brok.
Baaltje hooi kost ong 4 a 5 euro.
Hooi in combi met een liksteen is al snel voldoende.

Shetlanders zijn verder ook gewoon groepsdieren en als ze ziek zijn kosten ze net zoveel als het paard van je buurvrouw die 1.70 hoog is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:11

Misschien vind TS shetties wel een heel leuk ras en wilt ze juist een ponytje met wat sober onderhoud. Alsof shetties alleen schikken als groepsdieren. Ik zie ook niks over mennen staan.
TS, als je merkt dat je het rijden nou wel echt geweldig vind en de rest wat minder zou ik wel sneller denken aan een wat hogere pony omdat shetties niet geweldig rijden, maar voor grondwerk zijn het leuke dieren! :j

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 00:11

mairead schreef:
Naast te dik worden moet je je ook zorgen maken om hoefbevangenheid. Dit is een groot probleem bij paarden en ponies van sobere rassen die de mogelijkheid krijgen om teveel te eten. Dit komt ook door de suikers in het gras. Je kunt de inname van het gras bvb beperken door een graasmasker of strookbegrazing. Genoeg beweging is ook belangrijk als je pony snel dik wordt. En in gras zitten niet alle vitaminen die paarden nodig hebben dus mss moet je ook denken aan een vitaminebrok of vitaminereep.

Staan er meer Shetten op die stal? Hoe doen die eigenaren dat? En heb je al eens aan de stalhouder gevraagd wat hij/zij het beste vindt? Meestal hebben stalhouders er wel verstand van.

Rijden zonder zadel is overigens niet heel goed voor de rug van je pony op de lange termijn. Investeer even in een goed zadeltje of barebackpad. Maar in je profiel staat dat je 12 bent dus je zal snel te groot en te zwaar worden voor een Shet. Misschien is mennen wel leuk, maar das ook een hele investering (kar, tuig, lessen).

Van oktober tot april sowieso hooi bijvoeren, er zit dan te weinig in het gras. Ik zou zeker ook een vitaminbrok bijvoeren :j

carlijn_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 22:17

hee! bedankt voor jullie reacties!

ja er staan nog een paar pony's en hij heeft dus idd andere paarden om contact mee te hebben ne mee te spelen lekker mee te grazen enzo :P

guys, ik groei niet hard, en bovendien vind ik rijden ook echt niet het enige wat ik met een paard kan doen. als ik te groot word ga ik lekker longeren, wandelen en nog veel meer leuke dingen bedenken waarmee hij genoeg beweging krijgt. en als het niet anders kan oe ik een kleiner meisje dat lekker wel eens met hem kan rijden,een soort verzorger.

over dat zonder zadel rijden: ik heb het idd wel eens vaker gehoord, maar is het ook erg als je 1x pw ong 3 kwartier rijdt, en verder af een toe een kwartiertje gaat rijden? of is het alleen als je echt 3x pw een uur rijdt? overigens vind ik het niet erg om niet zo veel te kunnen rijden, ik zou natuurlijk het beste voor mn poon willen <3 en een tweedehands zadeltje (wat nog in goede staat is! anders een nieuwe!) kan ik misschien ook wel aanschaffen idd

en ja, die extra vitaminen in de lente/winter zijn idd een goed idee. en dat grasmasker miss ook, k ga het gewoon proberen, want hoefbevangenheid komt idd vaker voor bij shetten die 24/7 op dewei staan dan de rest.

groetjes!

carlijn_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 22:26

Cowgirl schreef:
Waarom een shetlander.
Kies je hiervoor omdat je gek op het ras bent of omdat ze relatief goedkoper zijn dan een groter paard en je dan toch wel een paard hebt.

Shetten kunnen wel 30+ worden en is het nog leuk als je vriendinnen gaan rijden en jij kan niet mee omdat je er niet meer op past. Wat denk ik op dit moment al aan de orde is gezien je leeftijd.
En is mennen echt je passie? En is daar ook geld voor...beetje knappe wagen is al snel 1000 a 1500 euro en dan hebben we het nog niet over het tuig.

Shetlanders gedijen het best bij sober onderhoud.
Dus niet veel hooi, gras en brok.
Baaltje hooi kost ong 4 a 5 euro.
Hooi in combi met een liksteen is al snel voldoende.

Shetlanders zijn verder ook gewoon groepsdieren en als ze ziek zijn kosten ze net zoveel als het paard van je buurvrouw die 1.70 hoog is.

ja, dat zeg je nu, maar ik vind shetlanders leuke beestjes, je kan er lekker veel mee doen, en ik hoef niet eens per sé veel te rijden. en je zegt: "het zijn groepsdieren" maarre ja er staan meer paarden daar.

Oke, hooibaal is ong 5 euro. hoeveel zouden jullie geven? het zijn idd sobere pony's :#

Terrydr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:38

Hoi,
Swinters hooi bijvoeren is indd wel nodig. Je kunt het per paaltje kopen prijzen variëren vaak tussen de 3 en 5eu of je kan een grote baal kopen waar je veel langer mee doet. Je komt dan ook per kg goedkoper uit.

Terrydr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:38

*per baaltje natuurlijk

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:14

Ik zou gewoon kijken of je zo'n grote baal kan halen, zo'n ronde en dan zorgen dat het goed droog ligt, beschimmeld hooi is erg gevaarlijk en moet je ook echt gewoon weggooien.
Een slowfeeder of groot hooinet installeren en gewoon iedere keer dat het leegraakt bijvullen :) In het hoogseizoen (nu ong tot september) misschien een graasmasker. Ligt eraan hoe 'vol' de weide is.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:50

Ik denk dat je in de winter toch zeker een half baaltje per dag moet geven :j

* dus uitgaande van 5 euro per baal zit je dan qua hooi op 75 euro per maand.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:49

Carlijn, je komt steeds terug op "geen eten want ze worden snel dik"en "sober ras" en "ik ga toch niet trainen" maar besef je je wel dat je ouders hierin gelijk hebben, dat bijvoeren in de wintermaanden echt nodig is? pony heeft dit nodig om zichzelf warm te houden. Een pony, ook een shetlander, kost geld in onderhoud. Verder zal hij elke 6 tot 8 weken bekapt moeten worden door de hoefsmid, dit kost gemiddeld 30 euro per keer. Dan nog elk jaar inenten, regelmatig ontwormen enzovoorts.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:09

*net vergeten, je schrijft ik ga een pony aanschaffen maar je bent 12? Is het niet zo dat je een pony van je ouders mag?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:35

Wordt het hooi niet vanuit de stal geregeld? Je geeft aan dat je pony met andere ponies op de wei komt. Je kunt dan moeilijk zeggen dat baaltje is van mijn pony.