Hoe inloopstal inrichten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Hoe inloopstal inrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 12:10

Wij hopen op redelijk korte termijn te verhuizen (iets met eerst nog ons eigen huis verkopen...) en gaan dan ergens met de paarden wonen. Ik wil ze graag 24/7 buiten houden met een inloopstal. Het zal in eerste instantie gaan om mijn e-pony en een kleintje (A of B), maar op termijn komt er waarschijnlijk nog een e-pony bij.
We hebben nu een huis op het oog waar al stallen gerealiseerd zijn. In de huidige situatie is er een ruimte van 7.84m x 5.11m. Hier staan nu 3 boxen in die er bij verkoop uit gaan. Hoe zouden jullie deze ruimte inrichten? Zouden jullie het gewoon 1 ruimte laten of er bijvoorbeeld een laag muurtje in plaatsen zodat er wel mogelijkheid is voor de paarden om hun rust op te zoeken.
Mijn man (die niks van paarden weet overigens) vond gister dat er zeker 1 box moest zijn zodat ze apart kunnen als het nodig is. Behalve ernstige ziekte kan ik me eigenlijk geen reden voorstellen waarom ze apart zouden moeten, maar misschien dat jullie hier mijn hoofd helder in kunnen maken?

Achterom

Re: Hoe inloopstal inrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:28

Wij hebben gekozen voor 1 ruimte, waarin we een afscheiding kunnen plaatsen door middel van een hek. Natuurlijk is het niet vaak nodig dat de paarden apart staan, maar het is wel belangrijk om de mogelijkheid te hebben hiervoor. Daarin heeft je man zeker een punt :j
Onze stal heeft ook 2 deuren, in de praktijk zie je ze vaak ieder in een deuropening staan, naar buiten kijken. Best grappig om te zien, want de deuren staan altijd open :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:29

Wij hebben 1 grote inloopstal voor alle paarden. Mocht er 1 ziek worden of even apart moeten staan, kunnen we d.m.v. een draadje afzetten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 12:50

Mijn argument was dat indien noodzakelijk (dus bij ziekte of zoiets) we er makkelijk iets tussen kunnen maken. Dus eigenlijk wat jullie ook doen. Hij wil alles 'klaar' hebben maar dan heb ik dalijk een box die ik nooit gebruik en dat vind ik dan weer zonde.

2 deuren lijkt me wel handig. Eens uitzoeken tzt of dat te realiseren is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:58

Ik heb mijn pony's altijd buiten, en als ik er eentje apart moet hebben in geval van nood span ik een draadje. Isolatoren zitten er gewoon, dus kwestie van wat draad pakken en binnen 5 minuten is dat klaar.

Heb dit voorjaar eentje gehad die ivm operatie binnen moest (wond mocht niet nat worden). Ik heb wel een box voor dit soort dingen maar dit was de eerste keer in 15 jaar dat ik de stal echt nodig had.
Pony staat nu met een peesblessure en mag liever niet rennen in de zware mulle paddock, dus gaat 's nachts in een hoekje afgezet van 3x9 en de rest er naast. En overdag bij de andere op het land (gras is vreten, en niet rennen ;) ).

Een hoek afzetten/stal maken zou wel handig zijn als je er ook wat spulletjes wil kunnen opbergen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 13:08

Opbergruimte is niet nodig, de stal ligt in een loods van 25 X 10 ofzo dus daar moet ik wel voldoende ruimte hebben hihi.

Heb jij helemaal geen binnen voor de paarden Dennis? Ik vind het wel fijn dat ze als het echt rotweer is zelf naar binnen kunnen. Maar aparte stallen vind ik dan weer niks.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:21

Nee, altijd 24/7 buiten. Wel mooi stuk bestraat zodat ze niet in de bagger hoeven te staan, en een schutting zodat ze luw kunnen staan. En een klein afdakje waar er met proppen 2 onder kunnen staan (2 open kanten), maar daar staat er nooit eentje onder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:26

Ik zou het één ruimte laten, maar wel met de mogelijkheid om deze te splitsen. Bij voorbeeld dmv draaibare delen (soort deuren waar je een scheidingswand mee kunt maken) of stroomdraad. Zodat je voor je paarden, mocht dat nodig zijn, een stukje kunt afzetten. Zo heb ik bij voorbeeld een pony die het echt op prijs stelt om zich af en toe even af te kunnen zonderen. Ook heeft mijn ruin er nogal een handje van om zo veel mogelijk plek in te nemen zonder daarbij persé rekening te houden met andere paarden (hij kán het wel hoor.... in een stortbui laat hij mijn merrie echt niet buiten staan). Maar ik ben nou eenmaal zo'n softe muts die wil dat ook mijn bejaarde merrie zacht en droog kan liggen wanneer het dagenlang regent of vriest zonder dat ze zich druk hoeft te maken dat mijn ruin te dichtbij komt. Want dat vindt ze niet prettig als ze binnen staat. Ze wil goed weg kunnen voor hem. En dus wil ik ze in elk geval 's nachts apart kunnen zetten (elk de helft van de inloopstal met een uitloopje. Alles handig en snel in te delen met stukjes lint of veren).

Ik heb mij dus laten leiden door de persoonlijkheden en door het gedrag van mijn dieren. Met dit soort dingen is mijn strategie: kijk wat ze doen en pas de situatie aan waar nodig. Voor wat ik begrijp heb je de gezelschapspony nog niet, je weet dus ook niet wat de interactie zal zijn met je huidige pony. Kijk dat even aan. En maak daarna plannen :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 13:56

Stukje voor de stal bestraten staat ook op mijn lijst, lijkt me gewoon een hoop rommel schelen.

Gezelschapspony is er inderdaad nog niet. Huis ook nog niet gekocht maar afhankelijk van het huis wil ik toch zo'n situatie kunnen creeeren dus ik moet er maar vast over nadenken. Mijn pony is echt heel erg gehecht aan gezelschap en zal zich niet snel afzonderen. Maar het is inderdaad ook afwachten wat erbij komt.

Wat voor opening hebben jullie in de stal? Er zit nu 1 deur in waar ze zeker niet met 2 doorheen kunnen. Breder maken, 2e deur erbij of zo laten?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:10

Maartje_M schreef:
Wat voor opening hebben jullie in de stal? Er zit nu 1 deur in waar ze zeker niet met 2 doorheen kunnen. Breder maken, 2e deur erbij of zo laten?

Geen deuren hier in de stallen. Is gewoon helemaal open.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:17

Ik zou 2 deuren doen, wat iemand al eerder zei staan ze hier ook vaak naar buiten te loeren terwijl de deuren open staan. Ik heb 4 boxen, aparte wel maar de deuren staan (bijna) altijd open. 's Winters zadel ik op in mijn box en kan die even dicht. Tijdens voertijd zijn ze 10 min dicht omdat 2 paarden medicijnen eten en ik zeker wil weten dat juiste paard het op eet. Voor mij is dit ideaal, maar voor jou lijkt 1 ruime stal me ook prima!

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 14:19

Deur wordt een opening, sorry dat was misschien niet zo duidelijk. Maar hoe breed?
2 deuren is ook een goede optie maar ik weet zo even niet of dat constructie technisch ook mogelijk is.
Met 2 deuren is het natuurlijk ook weer makkelijker mocht ik toch om de een of andere reden moeten scheiden

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:20

Ja dan kan je er 1 dichtdoen en binnen in de stal een schot oid maken :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:29

Maartje_M schreef:
Stukje voor de stal bestraten staat ook op mijn lijst, lijkt me gewoon een hoop rommel schelen.

Gezelschapspony is er inderdaad nog niet. Huis ook nog niet gekocht maar afhankelijk van het huis wil ik toch zo'n situatie kunnen creeeren dus ik moet er maar vast over nadenken. Mijn pony is echt heel erg gehecht aan gezelschap en zal zich niet snel afzonderen. Maar het is inderdaad ook afwachten wat erbij komt.

Twee deuren, eentje helemaal links en eentje helemaal rechts. Zodat ze er ook doorheen kunnen lopen. En als ik de stal splits dan hebben ze dus elk hun eigen deur.

Mijn merrie staat niet graag ergens waar maar 1 uitgang is als er ook andere paarden aanwezig zijn. Als het draadje er tussen zit gaat ze wel naar binnen, ook al heeft haar afgezette stukje dan maar 1 deur. Ze kunnen elkaar ook gewoon zien en kroelen enzo. En als het niet regent/heel koud is staan ze ook in de winter gewoon samen met de hele stal voor allebei.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:34

ik heb 2 stallen met een pad ervoor. We hebben dus eigenlijk 2 stallen met de deuren altijd open en achter tussen de 2 stallen ook een deur dat ze gewoon een rondje kunnen lopen.

Voor keuringen/drachtige dames/da ect kunnen we dus altijd 2 stallen maken en dan kunnen de andere 2 ook nog binnen in het wandelpad staan

Vanwaar ik de foto maak is dus en pad
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 16:21

De deur naar buiten toe zit al aan het uiteinde van de stal dus een 2e deur is dan goed te realiseren als de constructie het toe laat

Butengeweun hoe groot is jouw stal in totaal?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:22

8 bij 5,5 gok ik. 2 4x4 stallen en dan het pad van ca 1,5 meter breed. Maar hang me er niet aan op. We hebben gewoon een paard neergezet en daar eigenlijk omheen gebouwd. Dus de deuren zijn redelijk breed zodat ze makkelijk kunnen draaien.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 17:40

Ik vind het wel een mooi idee, ik ga dit onthouden