Vraagje betreft stallen bouwen,,,

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirjamDL

Vraagje betreft stallen bouwen,,,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 18:23

Hoi,

ik ben nieuw op bokt, eigenlijk niet nieuw,
maar ik las altijd mee, maar nu eigenlijk een vraag voor advies , dus toch maar een account aangemaakt.
+:)+

Waarschijnlijk gaan mijn man en ik een huis kopen met grond.
Het heeft echter alleen nog geen stallen. En ook geen mesthoop, natuurlijk. Maar dat gaat wel lukken.

Ik heb zelf altijd een pony gehad alleen deze wegens omstandigheden moeten verkopen.
Maar de bedoeling is om een paard en een D-pony te kopen. 1 voor m'n man en 1 voor mij.

We kunnen een bijgebouw maken van 50 m2 , ik wil graag stallen van 4x4,
(Edit: de makelaar heeft ons verteld dat er een vergunning is voor een bijgebouw van 50m2)

De bedoeling is wel om de paarden zoveel mogelijk buiten te houden, maar in wintertijd in de nacht of heel slecht weer daar buiten dat ze dan in stal kunnen. Ik wil de paarden minimaal in winter 10 uur buiten hebben.

Mijn vraag is: hebben jullie tips van goede stallen?

Of misschien tips van indeling ook? Heb natuurlijk ook ruimte nodig voor zadelkamer, hooi en stro en misschien ook wel een koets,,,,

Alvast bedankt voor het lezen!
Laatst bijgewerkt door MirjamDL op 30-05-17 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille

Re: Vraagje betreft stallen bouwen,,,

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 18:34

Heb je gekeken naar de vergunningen enz? Volgens mij mag je zonder vergunning niet zomaar bouwen.

MirjamDL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 18:36

De makelaar heeft mij verteld dat er vergunning opstaat voor een bijgebouw van 50m2
Ik heb dit in de openingspost geschreven, maar niet erbij gezet dat de makelaar heeft verteld dat er al vergunning is, ik zal het even wijzigen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 18:39

Met 2 stallen zit je op een oppervlakte van 32 vierkante meter, daar past nog wel een zadelkamer bij maar ik denk niet dat je dan nog plaats hebt voor hooi of je moet een hooizolder erop doen.

Kan je geen loopstal met (droge)paddock maken, of wil je dat niet?

MirjamDL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 18:40

Azmay schreef:
Met 2 stallen zit je op een oppervlakte van 32 vierkante meter, daar past nog wel een zadelkamer bij maar ik denk niet dat je dan nog plaats hebt voor hooi of je moet een hooizolder erop doen.

Kan je geen loopstal met (droge)paddock maken, of wil je dat niet?

Liefste zou ik toch stallen hebben maar als niet anders kan , had ik dat ook in gedachte inderdaad :j

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 18:44

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 18:44

3 boxen van 4x4 en een verplaatsbare schuilstal (geen vergunning nodig ;-)) op de wei. Zo zou ik het doen.
En afdak als opslag.

Of gewoon een nieuwe vergunning aanvragen voor iets groter :-).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 18:48

maximuss schreef:
3 boxen van 4x4 en een verplaatsbare schuilstal (geen vergunning nodig ;-)) op de wei. Zo zou ik het doen.
En afdak als opslag.

Schuilstal op de wei kan niet altijd zonder vergunning.

MirjamDL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 18:50

MirjamDL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 18:52

Azmay schreef:
maximuss schreef:
En afdak als opslag.

Schuilstal op de wei kan niet altijd zonder vergunning.

Dat weet ik inderdaad :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:39

Je kunt de ruimte zo inrichten met wegdraaibare panelen dat je ipv 2 stallen een grote (schuil)ruimte kunt maken. Wil je toch afsluitbare boxen dan draai je gewoon de wand weer terug. Als je de stal 5x10 maakt heb je een voergang van 1 meter breed en met de staldeuren uitkomend in een paddockje (liefst bestraat) hebben de paarden altijd toegang tot de (schuil)stal én kunnen ze naar buiten als ze dat willen. De bestrating zorgt er voor dat het in de winter geen modderbende wordt en ze droge voeten houden.
De overgebleven ruimte van 2x5 kun je dan voor voer/bedding gebruiken. Niet veel, maar je kunt er wel voor 1 a 2 maanden hooi kwijt.
Een zolder boven de stallen zou ik niet doen. Dan wordt het in de stallen vaak te laag en je hebt veel last van neerdwarrelend stof; beide niet goed voor de gezondheid.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 08:26

Ik heb je een PB gestuurd.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:39

Zou wel bij de gemeente navragen of de vergunning nog geldig is want meestal moet je binnen een bepaalde termijn gaan bouwen anders wordt de vergunning ingetrokken.

MirjamDL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 18:23

@ dubbel dun: goed idee,en tnx voor de tip!!!

@suffie je hebt Pb terug :)

@billy: dankjewel , ik weet dat de vergunning nog geldig is, Dankje :)

Uiteindelijk ook gehoord dat de vergunning er is zelfs voor 150m2

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:54

MirjamDL schreef:
@ dubbel dun: goed idee,en tnx voor de tip!!!

@suffie je hebt Pb terug :)

@billy: dankjewel , ik weet dat de vergunning nog geldig is, Dankje :)

Uiteindelijk ook gehoord dat de vergunning er is zelfs voor 150m2

Dan is het waarschijnlijk geen vergunning, maar gewoon wat je vergunningsvrij kunt bij bouwen...

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:59

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 06:49

Afbeelding
Ik heb 2 maanden geleden een stal laten plaatsen door Bedaf. Totale oppervlakte 6x7. 2 stallen van 3x3,5 en daarachter een voedergang van 3x6. Niet groot genoeg voor een hele winter, maar je kunt er best wat pakjes hooi kwijt. De stallen komen uit op de paddock en de deuren staan tot nu toe altijd open. De ponies zijn er echt heel blij mee en staan er vaak in.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:16

Birgit01, ik ben totaal niet nieuwsgierig, maar heb je ook een foto van de voorzijde van je stallen?
Bij mij heeft Bedaf een maand geleden nieuwe stallen geplaatst. Ik heb gekozen voor een extra grote luifel en deuren aan beide zijden. Ze hebben aan de zijde van de luifel altijd toegang tot de verharde paddock en van daaruit kunnen ze de weide op. Dit weekend komen de paarden naar huis. Op de foto's is nog niet alles af, zoals de omheining, dakgoot e.d. maar het gaat om het idee. Dat van jou is ook een mooie oplossing, maar dan werd ons bouwblok te groot.

Afbeelding

Afbeelding

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:58

Afbeelding
Heb er even snel een gemaakt! Bij mij moeten de dakgoten er ook nog aan en nog een hekje ernaast, dus had ook nog geen 'klaar' foto!
Met dat rode dak is ook heel mooi trouwens. Fleurt de boel wel op! Maar het dak van ons huis en garage is ook zwart, dus zwart paste beter hier. De strook waar ik mocht bouwen, is maar 7 m breed, dus hier was het juist handig om in de diepte te werken. Lang gepuzzeld over eventueel een L-vorm, maar dit is het geworden. Achter de stal heb ik nog een stukje bestraat voor de kruiwagens te zetten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:13

Dat is ook erg mooi geworden!! Grappig, hier ook rekening gehouden met de overige bebouwing. Die is zwart met rode dakpannen, vandaar ook deze keuze. Wij hebben nog een grote kaploods met 6 vakken, daar slaan wij de rest van de "rommel" op. Aan ruimte geen gebrek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:15

@suffie: mooi stalklen. Ik ben benieuwd hoe dat kunststof (als ik het goed zie :) ) zich houdt als de zon er langdurig op staat.
Overigens had ik aan de andere kant ook zo'n luifel gemaakt. Je hebt kan dat ze nu met regen wel gaan schuilen, maar dat ze de koppies nog buiten laten.
Ik heb hier een schuiltent en daar staan ze ook altijd met regen in, maar de koppies zijn altijd nog nat :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:20

DubbelDun schreef:
@suffie: mooi stalklen. Ik ben benieuwd hoe dat kunststof (als ik het goed zie :) ) zich houdt als de zon er langdurig op staat.
Overigens had ik aan de andere kant ook zo'n luifel gemaakt. Je hebt kan dat ze nu met regen wel gaan schuilen, maar dat ze de koppies nog buiten laten.
Ik heb hier een schuiltent en daar staan ze ook altijd met regen in, maar de koppies zijn altijd nog nat :)

Luifel aan de andere kant kon helaas niet, want dan kwamen we buiten het bouwblok, anders had ik het heel graag gedaan! Deze extra deuren zijn vooral genomen omdat het dan makkelijker is om een paard uit de stal te halen. Anders moeten we de hele weide over, want aan de zijkant is de koeien/kalverweide. We hadden eerst gekozen voor alleen maar bovenluiken met glas, ook voor het licht, maar de optie deuren was net zo duur, dus vandaar de keuze voor deuren en het is dus nu ook erg handig.

De kunststof planken houden zich heel goed. Bij ons vorige huis had ik ook kunststof stallen en die planken zien er na 17 jaar nog als nieuw uit. We hebben er ook een aantal als reserve meegenomen. (stallen worden afgebroken, zijn meeverkocht met het huis, vandaar ;) )