Stapmolen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

julya

Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 15:07

Hallotjes!

Ik kom even wat meningen inwinnen. Voor mijn stage ben ik bezig met een verbeterplan. Het gaat over een nieuwe stapmolen. Het plan is in theorie, maar ik zou natuurlijk graag willen dat mijn stage bedrijf het in praktijk kan brengen.
Wel, ze willen dus een nieuwe stapmolen. De huidige stapmolen is rond en heeft maar 1 tempo; stappen. Nu zijn er tegenwoordig 1000 soorten stapmolens, ovaal, rond. Met meerdere tempo's. Noem het maar op. Ook zijn er aqua trainers.
Wat zijn jullie meningen? Wat is het beste?

Wat achtergrond informatie over het stagebedrijf; de stapmolen wordt daar met name gebruikt voor de revalidatie paarden. Dus het is echt om de paarden weer conditie op te bouwen na een eventuele rust periode.

zelmago4it

Re: Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:14

Als ik het nodig zou hebben, en geld/ruimte geen rol speelt.
Zou ik kiezen voor een ovaal model. Het rechtuit lopen is veel minder belastend voor het beenwerk, dan continu op de volte. Zeker als het in jou geval om revalidatie paarden gaat.
Het idee van aquatrainers verwerkt in een stapmolen lijkt me ook echt ideaal. Een combinatie daarvan dus.
Ik zou wel gaan voor alleen het staptempo, en geen molen waar bijvoorbeeld ook gedraafd word. Je moet dan om te beginnen echt al een goede bodem hebben, als het wat glad is bijvoorbeeld en het paard glijd uit zijn de gevolgen niet te overzien. '

We waren bij Alice Naber op stal vorig jaar, en die vertelde dat ze de paarden op de even dagen linksom en de oneven dagen rechtsom laat lopen. In plaats van ze halverwege het programma te laten omdraaien. Zo heb je veel meer rust bij de paarden in de molen. Anders zie je dat ze gaan lopen klieren en steeds om willen draaien wanneer het nog niet moet.

ElCamino

Re: Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:22

Ik vind het systeem van Alice zeer goed, maar het gaat met name denk ik om het draaien op zich in de molen. Dit is een rare korte draai en sommige doen dat met een klap. Niet echt goed voor je paard.

Ik heb al vele soorten molens gezien en op stallen gewerkt maar zelden gaan paarden klieren met draaien .... soms als een dier wat fris is.
En steeds omdraaien doen de meesten ook niet. Ze weten exact wat de bedoeling is en draaien gewoon vast om als de molen stopt. Wanneer het stopmoment van een molen wat lang is kunnen ze weer een keer draaien omdat het te lang duurt.