Wat te doen?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Anoniem

Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-17 09:41

Beste bokkers,

Ik zit met een knagend gevoel. Even een situatieschets:

Mijn pony, [pony], stond vorig jaar op een stal. Overdag buiten en snachts op stal in de winter, in de in de zomer 24 zeven buiten op de wei. Omdat ik een hoop gedoe had met de stalhouder, onder andere te weinig hooi geven terwijl ik het wel klaarlegde en voer ging ook vaak fout. ( hij deed ook gewoon heel erg vervelend tegen mij, betweterig en alsof ik nog niks wist). In september heb ik hem daarom verhuisd naar [plaats], de stal waar mijn verzorg pony stond en waar ik dus ook heel veel mensen ken. Het is erg gezellig maar [pony] staat nu bijna elke dag (op uitzonderingen na)22 uur per dag in zijn stal. Dat is natuurlijk niet optimaal. Na een tijdje het maar te accepteren, [pony] leek het immers wel prima te vinden, zit ik nu toch steeds weer te denken om hem op een stal te zetten, wat verder weg waar hij 24/7/365 buiten staat. Het liefst een paddock Paradise. De buitenrijmogelijkheden zijn hier ook beperkt en als ik hem dan toch verhuis zet ik hem graag bij een bos of strand oid.

Mijn ouders hebben gezegd: je moet hier min. 1 jaar hebben gestaan voor je weer mag verhuizen(ze zijn bang dat ik m nu elk halfjaar ga verplaatsen omdat hij ook maar ongeveer 6 maanden op de 1e stal heeft gestaan). Dit houdt mij tegen, naast het feit dat ik hele fijne mensen heb leren kennen hier en de voersituatie echt top is. Ook kan ik hier elke dag heen door de afstand en bij een paddock Paradise verder weg zal de afstand toch 1 uur enkele reis worden.

Wat adviseren jullie?

Warrig verhaal, sorry.

Saskia9

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 09:42

Verhuizen. Niet paardwaardig. Heel simpel.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 09:44

22 uur per dag op stal vind ik niet acceptabel. Ik had mijn paard daar niet heen verhuisd in de eerste plaats.

[o]

NinaCharlie

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 09:48

Ook ik zou het paard verhuizen, 22 uur per dag op stal is niet paardwaardig. Misschien is er een middenweg te vinden? Een stal waar je paard meer buitenkomt maar je reistijd niet een uur is? Een uur is best veel.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 09:49

Heel simpel: kies je voor het welzijn van je paard of voor jezelf?
22u op stal is imo not done, de sfeer mag er nog zo leuk zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-17 09:50

Fortitude schreef:
22 uur per dag op stal vind ik niet acceptabel. Ik had mijn paard daar niet heen verhuisd in de eerste plaats.

Dat had ik naderhand idd ook niet willen doen. Mijn oude staleigenaar had de stal en de wei op slot gedaan omdat hij vond dat ik daar moest blijven, en ik kon heel snel bij deze stal terecht. Daarom niet verder gezocht: ik dacht dat ik hem zelf wel lang buiten kon zetten. In praktijk helaas onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-17 09:51

NinaCharlie schreef:
Ook ik zou het paard verhuizen, 22 uur per dag op stal is niet paardwaardig. Misschien is er een middenweg te vinden? Een stal waar je paard meer buitenkomt maar je reistijd niet een uur is? Een uur is best veel.

Da's zeker waar, maar als ik hem dan toch verhuis wil ik het 'goed' doen dus zoveel mogelijk buiten en dan voor onze fun een lekkere buitenrij mogelijkheid.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 09:52

Verhuizen.
Stallen die 22/7 stal aanbieden zouden per wet verboden moeten worden.
Laat staan dat je dat vrijwillig een paard aan doet.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-17 09:52

maximuss schreef:
Heel simpel: kies je voor het welzijn van je paard of voor jezelf?
22u op stal is imo not done, de sfeer mag er nog zo leuk zijn...

Daar heb je 100% gelijk in. Ik ga voor het welzijn van mijn paard en daarom wil ik hem nu dus graag verhuizen. Fijn dat iedereen in dezelfde richting kijkt, dan begrijpen mijn ouders het hopelijk ook! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-17 09:53

bruintje123 schreef:
Verhuizen.
Stallen die 22/7 stal aanbieden zouden per wet verboden moeten worden.
Laat staan dat je dat vrijwillig een paard aan doet.

Idd, is een grote fout van mij geweest dat ik dacht dat ik m zelf wel veel buiten kon zetten

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 13:58

In mei nog 22 uur op stal? Heeft iedereen daar dan zn paard niet buiten nu? Als het om het buiten zetten gaat maak je een rooster voor buiten- en binnen zetten zo los je het gezamenlijk op.

En waarom dacht je dat het wel Lukken en lukt het nu niet? Je kunt ook kijken wat je op deze stal kunt doen in plaats van weer te verhuizen. Misschien is dat ook wat je ouders bedoelen...?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 14:12

Ik heb ook op zo'n stal gestaan.
Kon er lopend heen, voelde me goed daar.
Maar voor het paard verhuist, in het begin ging het goed... daarna niet meer
Hij ging naar buiten en kan er nu mee lezen en schrijven.
Wel verder met de auto maar goed
Ik kan je uit ervaring zeggen dat dat knagende gevoel niet weg gaat

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-17 14:30

stefje schreef:
In mei nog 22 uur op stal? Heeft iedereen daar dan zn paard niet buiten nu? Als het om het buiten zetten gaat maak je een rooster voor buiten- en binnen zetten zo los je het gezamenlijk op.

En waarom dacht je dat het wel Lukken en lukt het nu niet? Je kunt ook kijken wat je op deze stal kunt doen in plaats van weer te verhuizen. Misschien is dat ook wat je ouders bedoelen...?

We hebben ongeveer 30 bij 60 aan grond. Hier zit een bak/paddock van 20x26 op en een wei van 20x30. Dan de stallen, kantine, voerhok en poetsplaatsen. De wei is natuulrijk al leeggegraasd, maar hier gaan ze om beurten op met een hoop kuil. Er zijn 3 groepen; de paarden van de staleigenaresse, de pensionpaarden en de shetten. Deze wisselen normaal gesproken af(de ene overdag naar buiten, de anderen 's nachts). Er heerst nu droes dus alles gaat apart naar buiten. De paarden mogen blijven staan in de wei, dus ik zet de mijne zoveel mogelijk de hele dag en/of nacht buiten, maar er is geen beschutting in de wei. Ik mag hem niet in de regen buiten zetten omdat hij dan gaat rennen en de wei omploegt. In de paddock mogen ze niet zonder toezicht, dus daar staat hij alleen in als ik er ben(die 2 uur dus). Hij staat dus minimaal 2 uur buiten en in deze weken/maanden zitten er dagen met 12 uur buiten bij. Bijna niemand denkt echt na over de gevolgen van weinig buitenstaan(stalbenen en ondeugden daardoor), dus het binnenstaan vinden ze wel prima(ik dus niet..).

De reden dat het niet lukt om hem genoeg buiten te zetten is omdat ik er niet de hele dag kan zijn ivm school en werk en omdat ik voor de wei natuurlijk rekening moet houden met de anderen.

Een rooster voor het binnen- en buitenzetten al niet zomaar werken omdat iedereen het wel prima vindt zo. Ik had met een stalgenoot afgesproken dat we elkaars paarden buiten zetten maar zij is verhuisd en nu met de droesuitbraak kan ik niets met de overigen afspreken...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie