momenteel nog geen foto(mijn telefoon is nog een oude zonder fototoestel in,dus nog niet tot daar geraakt met toestel mee)
vorig jaar kwamen verschillende planten uit in een ver stuk van de weide. hele grote bladeren,paarden eten er niet van,opstaand. ik dacht eigenlijk eerst dat het tabakplanten waren(bladeren lijken er wat op) daar de paarden ze niet opaten,heb ik ze besproeid,maar ze gingen er niet van dood.
dit jaar reed ik langs de weg en dacht ik 'tiens,daar staan grote distels,die ga ik toch ff moeten sproeien'
toen ik gisteren ging kijken, waren die planten ver viervoudigd en enkele zijn echt bijna struiken van een halve mater hoog geworden. zo precies de ronde,hoge vorm van een grote distel en ze hebben kleine,witte kaarsige bloemen die zo wat neergangen.bijen en hommels zijn er gek op,ze zaten vol.
nu,ik wil sowieso iets aan die planten doen,in een paar jaar zijn er nu echt waarschijnlijk 100 plantjes ontstaan,ze nemen behoorlijk wat plek in(grote,lange bladeren),en de paarden moeten ze niet.
maar had ook graag geweten wat dit was,en ik vind er niets over. al gezocht op weideplanten, planten grote bladeren, witte bloemen,.... nergens vind ik een foto van soortgelijke planten.
want stel,ik besluit ze gewoon af te maaien,dan moet ik natuurlijk wel zekerheid dat ze droog,niet meer giftig zijn.
foto neem ik asap,maar mss hier al iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?(het is dus duidelijk een meerjarige plant,niet frequent voorkomend,geen zuring,of andere 'dagdagelijks' onkruid-soort.)
edit,we wonen omringd door natuurgebied,dus minder voorkomende soorten zie je hier wel vaker.
Ibbel
Geplaatst: 25-05-17 09:58
Klinkt als Japans knoopkruid (Polygonum japonicum of - met de nieuwe naam - Fallopia japonica). Dat reageert idd niet op bestrijdingsmiddelen, en loopt op ieder restje wortel weer uit.
dank je,ff opgezocht,is het niet. de bladeren zijn veel langer en groter. er zijn ook geen takjes aan,de bladeren komen allemaal vanuit 1 punt ophoog. qua blad lijkt het wat op zuring,maar de bladeren gaan in de lucht en niet zo plat.
@solleke,neen,de bladen zijn langer,recht aan de zijkant. lijken erg veel op de witte smeerwortel,alleen zijn ze in mijn gedachten groter qua blad.
ja,maar als ik maai,wil ik eerst zeker zijn dat ze droog niet giftig zijn,want er kan altijd iets overblijven als je zo'n hoop planten moet maaien en opruimen.