Gras ik blijf het maar eng vinden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Gras ik blijf het maar eng vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 11:17

Ik heb het geluk gehad dat ze van de herfst / winter ook op de wei mochten. Ik voerde ze onbeperkt ruwvoer bij.

Het gras op deze weides begint langzaam weer te groeien en merkte dat ze steeds minder behoeft hadden aan hooi.
Vanaf maandag heb ik ze 24 uur buiten lopen en krijgen ze sochtends en savonds nog een klein plukje hooi wat niet helemaal op gaat.

De boer wilde graag dat ik een andere wei ging gebruiken zodat hij deze niet hoeft te maaien.
Hebben nog niet eerder paarden opgelopen en gras staat dus behoorlijk hoog.

Ik vind het zoals gewoonlijk weer eng om ze daar op te zetten. Ze staan er nu net op.
Ik zet er aan te denken om ze voor de nacht weer terug te zetten op hun oude stuk. En dan tot het weekend overdag op de nieuwe en snachts op de oude. En vanaf het weekend 24 uur op de nieuwe wei.

Of ben ik te voorzichtig en zouden ze meteen 24 uur op de nieuwe kunnen. Of wil ik juist te snel en kan ik het beter weer opbouwen?

joyceberends

Re: Gras ik blijf het maar eng vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:20

Ik zou het zeker eerst opbouwen! Vind tot aan 't weekend zelfs nog erg kort om op te bouwen. Zijn jouw paarden gevoelig voor nieuw gras?

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:22

Als wij ze op een nieuw stuk zetten waar wat langer gras staan, werken we met stroken.

Dus je zet een stuk af waar ze in mogen lopen, en dan schuif je elke dag een meter op. Zo lossen wij dat op :) We laten ze daar maar een paar uur op en dan zetten we ze altijd terug op het zand aangezien wij ook bang zijn voor hoefbevangenheid. Daar hebben ze ruwvoer

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:24

Ik zou ook opbouwen, en dan dmv strookbegrazing werken. Dus een stuk afzetten wat groot genoeg is voor je paarden, dan een paar uur in dat stuk en de rest van de dag op het oude stuk. Het aantal uren kun je langzaam uitbreiden, of even aanzien wanneer ze het afgezette stuk redelijk goed op hebben (gelijkwaardig op als het stuk waar ze af komen). Vanaf dan gewoon elke keer een strook gras erbij geven.

Zo zetten wij ze altijd om van de ene naar de andere wei. Ze hebben overigens altijd hooi tot hun beschikking. Afhankelijk van de structuur van het gras eten ze meer (korter, malser gras) of minder (langstengeliger, grover gras) hooi.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 11:51

Stuk is niet zo heel groot. Heb het door tweeën gesplitst dat ze allebei een eigen stuk hebben van ongeveer 25×65. Hengst en en een merrie zet ik niet samen zonder toezicht :=
De boer wil ze van de oude weide af hebben om het gras te kunnen laten groeien. Snap ik ook.

Maar wat is dan wijsheid? En ik heb helaas niet de tijd om meerdere keren op een dag op en neer te rijden om ze te wisselen.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:57

Je zegt dat het gras heel lang is, lang uitgebloeid gras is beter dan al dat korte jonge gras dus ik zou ze gewoon laten staan :)

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:00

maaaikkee schreef:
Je zegt dat het gras heel lang is, lang uitgebloeid gras is beter dan al dat korte jonge gras dus ik zou ze gewoon laten staan :)

Precies, ik wilde hetzelfde zeggen. Liever op lang gras dan op net gemaaid kort gestrest gras.
Al dan niet met strookbegrazing.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 12:05

Klopt het gras is vorig seizoen voor het laatst gemaaid en verder niks meer mee gedaan.
Het is nu lang met van die pluimpjes erop.

Ik dacht dus ook dat het langer gras minder schadelijk kon en ze zijn natuurlijk wel wat gras gewend. Ze komen niet rechtstreeks van stal of uit de paddock.

Maar toch maar voorzichtig en eerst hier vragen.

Wat ik dan niet snap het jonge spul in de opfok gaat toch direct vanuit stal 24 uur de wei op. Hoe doen ze dat dan zijn die weides minder rijk?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:10

Het jonge spul uit de opfok krijgt in de winter eiwit rijk kuilgras dus die zijn het al gewend en groeien ook flink

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:15

paardje1983 schreef:
Het jonge spul uit de opfok krijgt in de winter eiwit rijk kuilgras dus die zijn het al gewend en groeien ook flink

Bovendien is het jonge spul jong en flink in de groei, dus daar gebruiken ze de energie voor.

Ts, als je (begrijpelijk) niet meerdere keren heen en weer kunt, zou ik ze op het nieuwe stuk zetten als je er bent en het oude gebruiken voor de rest van de dag. Maak het nieuwe stuk niet te groot, dan hebben ze het relatief snel korter gegeten en kun je ze daar laten en stroken gaan geven. Dat het lang, bloeiend gras is, scheelt heel veel hoor :) Daar zou ik ze met een geruster hart langer op zetten dan op van dat hele malse, bijna neon-groene gras :P

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 13:19

En hoe doen jullie het dan als dit stuk kaal is en ze weer op een andere wei gaan waar dus wel weer gras staat. Bouwen jullie dit dan weer op?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:21

Ja, op dezelfde manier eigenlijk. Paar uurtjes op de nieuwe wei totdat die wat kaler is, dan helemaal op de nieuwe wei en stroken erbij. Maar bij ons hebben ze ook nog hooi en een hele track om overheen te wandelen, dus de situatie is net iets anders. Veel van onze stukken kunnen we ze gelijk al een klein strookje geven ipv gelijk een heel stuk, dat is eigenlijk makkelijker, maar moet maar net kunnen. Bij een van onze weides kan dit niet, dus dan gaan we voor het 'paar uurtjes' systeem.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:32

maaaikkee schreef:

Klopt, maar zelf heb ik twee paarden die op een nieuw stuk waar veel gras staat zich vol kunnen gaan proppen waar ook koliek van kan komen. Ze moeten niet gaan schrokken en wel stoppen. Die van mij zijn soms zo enthousiast dat ze die pauzes vergeten -O-

Ik werk zelf met stroken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:54

felicity schreef:
En hoe doen jullie het dan als dit stuk kaal is en ze weer op een andere wei gaan waar dus wel weer gras staat. Bouwen jullie dit dan weer op?

Ik werk altijd met strookbegrazing.

Het eerste stuk is natuurlijk soms wat groot, daar zet ik ze dan maar 3 uurtje op bv, en de rest van de dag op de oude wei of de paddock. Meestal als je dit 2 of 3 dagen doet is het wel kaal.
Dan elke ochtend en avond een strookje gras erbij.

Ik heb drie weides die werk ik op deze manier omstebeurt af.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:45

Over ruim een week gaan wij verhuizen en de paarden gaan mee. Ik weet alleen niet zo goed wat ik met de beweiding aanmoet.

Huidige situatie: 2 sobere ponies en 1 oudje (die sneller te mager dan te dik wordt) staan op erg schrale weide. Overdag buiten, snachts binnen. Oudje krijgt op stal veel hooi, kleine ponies nog beetje voor de nacht. Sochtend in de wei krijgen ze ook nog paar plakjes samen. Alle drie in zeer goede conditie momenteel.
1 paard (KWPN) 24/7 weide. Vette wei, onbeperkt kuil en meneer is de baas en inmiddels dus tonnetje rond omdat hij permanent met zijn kop in het kuil staat.

Nieuwe situatie: snachts op stal, overdag op wei. 1 klein weitje kort gras (gemaaid, is net een gazonnetje zo groen). Grote weide (totaal 1h) met kniehoog (soms hoger) gevarieerd gras. Wel al redelijke pluimen erop.

Wat zouden jullie doen qua beweiding/maaien etc? Ik weet t ff niet zo goed.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 06:38

Zal de wei 1h groot maaien en hooi of kleine pakken kuil maken en dan erop zetten

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 06:42

paardje1983 schreef:
Zal de wei 1h groot maaien en hooi of kleine pakken kuil maken en dan erop zetten

Dat was ook een beetje mijn idee. Maar ik twijfel dan nog over of de ponies niet koliekerig worden.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 06:48

KPet schreef:
paardje1983 schreef:

Dat was ook een beetje mijn idee. Maar ik twijfel dan nog over of de ponies niet koliekerig worden.

Als il het zo lees is het al armgras dus de eiwit gehalte is al flink leeg.
Beetje stengelig gras?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 00:11

Ja, is best uitgekleurd, stengelig gras

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 02:40

Dan kan je ze gerust erop zetten