Nette stroomafrastering langs witte houten omheining?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IndyPascalle

Nette stroomafrastering langs witte houten omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 19:59

Mijn paarden staan tijdelijk bij andere mensen aan huis. Hebben zij goedkope grasmaaiers en kan hier het gras een beetje groeien om te kunnen hooien. Nou hebben ze daar 2 weitjes, de achterwei heb ik vorig jaar al helemaal netjes omheind (toen heeft mijn pony daar ook een aantal weken gelopen met een andere pony).
Het weitje naast het huis is helemaal omheind met een wit houten hekwerk (wordt de komende weken weer netjes in de verf gezet). De pony's hebben daar vorig jaar gewoon zonder stroomdraadje in gelopen en bleven goed achter het hek. Maar dit jaar staat mijn paard er in en ben ik toch bang dat als meneer zijn billen tegen het hek zet, dat het hek dan niet lang meer staat. Dus moet er een stroomoplossing komen. Ik was al een beetje aan het nadenken over een tijdelijk omheining met prikpaaltjes. Maar net kwam de eigenaar naar me toe dat hij wel wil investeren in een vaste oplossing.
Ik heb weitjes zat afgezet, dus dat weitje afrasteren is niet zo'n probleem. Maar ik wil het voor het oog ook een beetje mooi houden.

Dus mijn vragen:
- Wat voor isolatoren zou ik het beste kunnen gebruiken op een wit hekwerk, zodat ze zo min mogelijk opvallen.
- Koord of toch beter smal lint (wat zou het minste opvallen)
- Het hek heeft 3 brede liggers. Alleen langs de bovenste ligger een draadje of ook nog halverwege een draadje?

Zijn er bokkers met goede ideeën?

Mizora

Re: Nette stroomafrastering langs witte houten omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:13

Ik vind koord over het algemeen netter staan dan lint, dus ik zou voor koord staan. In ieder geval langs de bovenste ligger, maar als je twijfelt of je paard onder de houten omheining door gaat eten en het zo uit fatsoen drukt zou ik ook bij de onderste ligger een draadje doen. Tussen twee liggers zou ik niet doen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:20

Wit koord zal het minst opvallen. Is ook makkelijker in onderhoud. Isolatoren bestaan voor zover ik weet alleen in zwart.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:31

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 09:21

Ik heb inmiddels de witte isolatoren van hierboven idd ook gevonden en witte isolatoren waarbij de draad dichter bij de paal loopt.
Als ik bij Gallagher op de site kijk, dan adviseren zij bij een vaste omheining de afstandsisolatoren te gebruiken, maar zou dat niet meer opvallen dat wanneer het draadje vlak langs de palen loopt?

Mizora, dan zou de draad idd sowieso achter de middelste ligger komen en niet tussen twee liggers in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:10

Hoe hoog is de omheining en hoe groot is het paard ??
Afhankelijk daarvan zou ik een isolator óp of achter de bovenste plank zetten, verder evt. achter de middelste plank afhankelijk wat de kont/schuurhoogte van het paard is :D

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 21:26

Paard is ongeveer 1.55 m en die andere rond een C-pony. Maar paard heeft ontzag voor stroomdraad en pony heeft al achter het hek gestaan zonder stroom en dat ging toen goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 08:36

Dan zou je aan een omheining van 1,20 genoeg hebben. Belangrijk is dat ze niet aan het hout gaan knagen of er overheen gaan hangen. Dus boven op een dun draadje. Verder zou ik op 80/90 cm een draadje doen tegen het schuren.