Is er vraag na zomerweides?omgeving noord brabant?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarteparelx

Is er vraag na zomerweides?omgeving noord brabant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 18:27

Ik ben heel nieuwsgierig of er vraag is naar zomerweides. Dus 24/7 buiten. Het gaat dan dus alleen over zomerweide. Bv paarden met blessures die een aantal maanden rust op de weide moete hebbe,oude paarden of jong spul?

bruintje123

Re: Is er vraag na zomerweides?omgeving noord brabant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 18:31

Dat zal er aan liggen wat je te bieden hebt.
24/7 op een fijn omheinde wei met schuilmogelijkheden tegen dazen en muggen daar is vast wel interesse naar.
Tenminste, ik heb jaren een groep jonge paarden gehad. En dat zal niet veranderd zijn.

Maar zo een stel paarden op een weiland gooien, dat zal niet zo gewild zijn, behalve erg goedkop zodat je wat handelaren treft.

Zwarteparelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 19:58

Gaat idd om afgeheinde weides ja.maar schuilmogelijkheden tegen dazen en muggen? Zijn die er dan haha ben wel van plan meerdere dazenvalle te plaatsen. Heb idd al aan een groep jonge paarden gedacht maar het gaat dan echt om een zomerseizoen en niet een opfok voor een geheel jaar. Ik weet niet of daar echt vraag naar is...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 20:01

En is er ook een inloopstal of schaduw?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 20:23

Hier had ik ze ook alleen in de zomer hier staan.

Ja jij zit west Brabant. Ik oost.
Dat zal het grote verschil zijn in ongedierte.
Hier kan ik geen paarden houden zonder schuilstal.

Zwarteparelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 20:57

Hier ook wel insecten hoor. Maar dat gaat een schuilstal niet tegenhoude denk ik. Die zitte daar net zo hard in.(wel ben ik er over na aan het denken)
Het Gaat om 5 hectare land,dus een behoorlijke oppervlakte, geen bomen.
Heb hier zelf 4 paarden staan maar dat is veelste veel voor ze,vandaar dat ik aan het kijken ben wat de opties zijn en of er vraag is naar dat soort dingen...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:04

Zwarteparelx schreef:
Hier ook wel insecten hoor. Maar dat gaat een schuilstal niet tegenhoude denk ik.
De grootste terrorgasten in de zomer wel, dazen gaan namelijk geen schuren in en hebben een hekel aan afdakken, omdat ze omhoog weg willen kunnen vliegen. Maar afhankelijk van waar je zit kan dit wel of geen noodzaak zijn. Bij mijn oude stal was het bittere noodzaak, op een andere stal 8km verderop was geen daas te bekennen, dus het verschilt per locatie.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:10

Mijn veulen staat ook gewoon in een opfok waar ze niet allemaal (400 paarden in aparte groepen) een schuilstal hebben.. is niet ideaal maar in de zomer vind ik het niet het allerbelangrijkste. Ze worden drie x per dag gecontroleerd. Dat is veel belangrijker.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:12

Waarom kan het niet ook in de winter? Ik denk wel dat er vraag naar is met jonge paarden, maar dan moeten mensen voor de winter weer wat nieuws zoeken, daar hebben ze misschien geen zin in...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:18

Een schuilstal met vier dichte wanden alleen een Open deur houd zeker wel dazen tegen. Gelukkig maar. :)

Geen bomen als in geen schaduw?
Dan zou ik afhaken.

Waarom hooi je niet?

Zwarteparelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 07:23

suikermeisje schreef:
Mijn veulen staat ook gewoon in een opfok waar ze niet allemaal (400 paarden in aparte groepen) een schuilstal hebben.. is niet ideaal maar in de zomer vind ik het niet het allerbelangrijkste. Ze worden drie x per dag gecontroleerd. Dat is veel belangrijker.

Ik heb hier 24 uur pdag toezicht. kijk vanuit mijn huis op de paarden,dus controle is geen probleem

Zijn daar wel bomen of schuilmogelijkheden? Of ook open vlakte?

Zwarteparelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 07:24

bruintje123 schreef:
Een schuilstal met vier dichte wanden alleen een Open deur houd zeker wel dazen tegen. Gelukkig maar. :)

Dan zou ik afhaken.

Waarom hooi je niet?

Hooien is zeker een optie. Maar heb helaas niet zoveel ruimte om zoveel hooi op te slaan. Mits ik het ga wikkelen maar daar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 07:46

Je kan ook je extra land verhuren aan een boer ivm de mestwet.
Dan krijg je voor het gebruik nog best een leuk "zakcentje" per hectare.
Je kan daarnaast het gras eventueel ook verkopen (dan maaien en kuilen/hooien) de boeren zelf.

Brengt meer op dan er paarden in te zetten en je hebt er geen omkijken naar.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 07:51

Een inloopstal beschermt zeker tegen dazen. Zomer is de enige tijd van het jaar waarin mijn paard vrijwillig gebruikt maakt van haar inloopstal! Ik ben er dan ook van overtuigd dat schuilmogelijkheden in de zomer meer gewaardeerd worden dan in de winter. Iedereen denkt altijd 'ha lekker, zomer' en 'he getver regen en wind'. Mijn paard vind het andersom

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 07:54

Zwarteparelx schreef:
bruintje123 schreef:

Dan zou ik afhaken.

Waarom hooi je niet?

Hooien is zeker een optie. Maar heb helaas niet zoveel ruimte om zoveel hooi op te slaan. Mits tenzij ik het ga wikkelen maar daar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 07:56

Qimm schreef:
Een inloopstal beschermt zeker tegen dazen. Zomer is de enige tijd van het jaar waarin mijn paard vrijwillig gebruikt maakt van haar inloopstal! Ik ben er dan ook van overtuigd dat schuilmogelijkheden in de zomer meer gewaardeerd worden dan in de winter. Iedereen denkt altijd 'ha lekker, zomer' en 'he getver regen en wind'. Mijn paard vind het andersom

Hier inderdaad precies zo.
In de winter komen ze er alleen in omdat ik daar het hooi neer leg.
Nu sinds vorige week beginnen ze er zelf weer in te lopen.
Zowel in de schemer voor de muggen als voor rustig even kunnen staan slapen overdag.

Ook hier heb ik gemerkt dat hooi verkoop/ mais erop laten zetten, meer oplevert dan een groep paarden.
Geen gezeik, geen jong grut dat weer ergens in dendert en kapot maakt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 08:11

Eens met Bruintje en Qimm. In de zomer zonder schuilstal zou ik zeker niet doen. Als het stortregent staan ze buiten, maar als het 'mooi weer' is rennen ze naar de schuilstal om aan de insecten te ontkomen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 08:13

Ik ben het eens met Qimm, schuilmogelijkheden zijn juist in de zomer echt noodzakelijk. Scheelt heel erg met dazen en vliegen, en die zitten hier veel (west brabant)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:12

Zwarteparelx schreef:
suikermeisje schreef:

Ik heb hier 24 uur pdag toezicht. kijk vanuit mijn huis op de paarden,dus controle is geen probleem

Zijn daar wel bomen of schuilmogelijkheden? Of ook open vlakte?

Is geheel een open vlakte.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:42

Zit in noord- Brabant tegen Gelderland en zuid-Holland aan. Hier worden veel zomerweides aangeboden. In de winter staan de paarden thuis en in de zomer worden ze ingeschaard in groepen. Hebben wij jaren gedaan met het jonge spul. In april brengen en oktober /november halen ligt er net aan wat het weer doet .

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:51

Als het met schuilmogelijkheid is wel, ook hier vluchten ze soms de stal in om aan de beestjes te ontkomen.