Wat verbruikt een sproei installatie bij een rijbaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Wat verbruikt een sproei installatie bij een rijbaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 17:41

Kan het niet echt op internet vinden, en vriendlief gokte op een laag van een cm waardoor we op 8000 liter kwamen per keer sproeien :+
Mijn nieuwe rijbaan blijkt in de droge periodes wel erg stoffig en zwaar te worden, dus we zitten eraan te denken om in de echt droge periodes de bak te gaan sproeien.
Maar.. Wat ben je aan hoeveelheid water ongeveer kwijt per keer op een 20x40 baan?

Wie ooh wie weet het? :D

Mevy

Re: Wat verbruikt een sproei installatie bij een rijbaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 18:08

ik sproei met grondwater, aan elke kant van de 20x40 bak heb ik 3 sproeiers. ik zet ze om de beurt aan (met computer op de grondwaterpomp), en aan elke kant laat ik ze een kwartier sproeien.
Onze pomp sproeit 5000 m3 (ca 5000 liter) per uur, dus dan ben ik per keer voor de bak 2500 m3 kwijt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 18:23

5000 m3 is geen 5000 liter. 1 dm3 is 1 liter :)

Als je op 20x40 1 cm water zou willen kom je idd op 8000 liter.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 19:36

Ok, dat gaat hem dus niet worden dan :=

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 19:47

wil je dit met drinkwater gaan doen dan?
Want wellicht kun je een put laten slaan voor een honderd of 3. Dan kost je water niks meer (enkel de stroom voor de pomp, maar dat is centenwerk)
Als wij de hele dag sproeien zijn we € 0,51 kwijt :9

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:04

We hadden een put geslagen met een pomp erin. Kost eenmalig geld en daarna alleen de stroom voor het omhoog pompen. De kosten varieren nogal, ligt eraan hoe diep ze moeten gaan voor ze bij het water komen.
Daarna nog de kosten voor of een beregeningsinstallatie ( was bij ons €1200 als mijn ex alles zelf deed) Offerte laten maken door Wildkamp of simpelweg zo'n sproeier op een 3-poot

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 11:31

Mmm een put slaan kost maar 300 euro? Dat zou absoluut intressant zijn.
Mag dat zomaar of moet je daar een vergunning voor hebben? We zitten namelijk wel in een water winnings gebied weet ik

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 11:43

Is 1cm niet behoorlijk veel om te sproeien per keer? Dat is 10mm. Volgens de KNMI is een natte dag als er binnen een etmaal 10mm of meer valt en dat is gemiddeld maar 22 dagen per jaar (https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... ntensiteit)
Zeker als je even zou sproeien voordat je de bak gebruikt op hete dagen dan heb je echt niet elke dag zoveel water nodig toch?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 11:46

Ik geef toe dat ik niet weet wat wij verbruiken.
Maar ik wil me wel aansluiten bij Marieke.
Ik sproei hier in 2 delen, eerst de linkerzijde dan de rechter.
En als ik elke zijde 10 minuten sproei heb ik daar ruim een uur profijt van.
En bij ons is de bak erg droog. Voordeel in de winter, niet nat te krijgen. Nadeel in de zomer, snel sproeien.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 11:48

Ik heb net een offerte opgevraagd. Dat koste €450 voor het laten boren van een put (niet met gierend gespoten).
Dan moet je nog wel een pomp, de leidingen, de sproeiers...
Maar een regenbuitje van 5mm doet het hem helaas niet bij ons. Er moet echt meer op en dat vind ik zonde met drinkwater.
Je zou ook een vuilwaterpomp in de sloot kunnen doen?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 13:19

Geen sloten met water in de buurt helaas :=
Mmm 450 euro en de hele handel nog erbij kopen wordt alweer een stuk prijziger.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 14:29

Gierend = giertank (autocorrect)

Ja, ik vind het ook jammer. Ik heb net de bak gesleept, maar rij met korte bochten gewoon in mijn eigen zandstorm. Voor de stabiliteit van de bodem ook wel fijn. Voorkomt ook weer blessures en daar zit ik ook weer niet op te wachten natuurlijk.
Vorig voorjaar was het kleddernat allemaal. Dit voorjaar is het wel weer erg droog

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 16:30

ik heb de pomp en slangen en sproeiers allemaal bij elkaar gesprokkeld, en bij cranenbroek gehaald. Slangen en koppelingen (ruim 200 meter) kostte nog geen € 75,-

Spoeiers ook een paar tientjes, pomp was 250.- maar is niet kapot te krijgen. Als je het alleen gebruikt voor je rijbak te sproeien zou ik er nog eens voor achter mijn oren krabben, maar wij zijn al een maand de weides ook aan het sproeien, anders houden we hier niks over. Ook drinken de paarden het.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 16:59

Mevy schreef:
ik sproei met grondwater, aan elke kant van de 20x40 bak heb ik 3 sproeiers. ik zet ze om de beurt aan (met computer op de grondwaterpomp), en aan elke kant laat ik ze een kwartier sproeien.
Onze pomp sproeit 5000 m3 (ca 5000 liter) per uur, dus dan ben ik per keer voor de bak 2500 m3 kwijt.

Misschien dat je je berekening even over moet doen. 1 dm3 is namelijk 1 liter. 1 m3 is 1000 liter. 2500 m3 water is dus 2.500.000 liter water.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:06

Bij een professioneel bedrijf hebben ze het over pompen die 60/90/120m3 per uur doen. Dan lijkt 5000m3 per uur me heel veel. Is het niet 5000 dm3 per uur?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 19:59

danamuts schreef:
ik heb de pomp en slangen en sproeiers allemaal bij elkaar gesprokkeld, en bij cranenbroek gehaald. Slangen en koppelingen (ruim 200 meter) kostte nog geen € 75,-

Spoeiers ook een paar tientjes, pomp was 250.- maar is niet kapot te krijgen. Als je het alleen gebruikt voor je rijbak te sproeien zou ik er nog eens voor achter mijn oren krabben, maar wij zijn al een maand de weides ook aan het sproeien, anders houden we hier niks over. Ook drinken de paarden het.

Ik heb een hippisch bedrijf, dus vanuit hier is enige investering op zich prima. Bak word ongeveer voor 6 uur per dag gebruikt, dus er hangt wel veel vanaf.
Deze week ben ik noodgedwongen in de weide aan het rijden met alle leerlingen,maar daar heb ik niet in september een compleet nieuwe rijbaan voor laten aanleggen }:0
Zoals jij het omschrijft is het misschien nog te overzien. Alles nieuw of tweedehands gekocht?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:36

Lowara schreef:
danamuts schreef:

Ik heb een hippisch bedrijf, dus vanuit hier is enige investering op zich prima. Bak word ongeveer voor 6 uur per dag gebruikt, dus er hangt wel veel vanaf.
Deze week ben ik noodgedwongen in de weide aan het rijden met alle leerlingen,maar daar heb ik niet in september een compleet nieuwe rijbaan voor laten aanleggen }:0
Zoals jij het omschrijft is het misschien nog te overzien. Alles nieuw of tweedehands gekocht?

Koppelingen en aansluitingen voor de pomp nieuw, pomp en slangen 2e hands, sproeiers ook 2e hands maar waren nooit gebruikt