overgang van paddock naar weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lazarillo

overgang van paddock naar weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 16:15

Wie kan me adviseren??? _/-\o_

Mijn paard staat momenteel 1 a 2 uur per dag op de weide en de rest van de dag in een paddock met hooi en s' nachts op stal.
Nu ga ik hem verhuizen naar een weide van 2 hectare met schuilstal en hooi waar hij 24/7 kan grazen, daar heeft hij al eerder gestaan.
Ik kan eventueel een stukje afzetten maar dat voorkomt niet dat hij 24/7 graast....

Hoeveel risico loop ik hiermee op hoefbevangenheid of koliek? Hij heeft beide nog nooit gehad en is nu 12 jaar.

ikkeniet

Re: overgang van paddock naar weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:31

Ik zou of stukje afzetten en iedere dag iets vergroten of een graasmasker gebruiken.
Heel goed iedere dag je paard bekijken of je problemen ziet aankomen zoals een harde manenkam.

Lazarillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 22:12

Graasmasker gaat hem niet worden, heb ik ooit geprobeerd, hij ging helemaal door het lint.....heel boos...

Shaoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:55

Als het land niet te ver weg is, is opbouwen van het aantal uur op het land misschien een optie? En anders als het mogelijk is bij jouw stal op het land de uren opbouwen tot je hem verhuist?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:57

Opbouwen per dag werkt goed, zo kunnen ze inwendig wennen aan het gras. Ik ben deze maand begonnen met 1 uur, daarna anderhalf..toen 2.... Beetje kijken hoe je paard er af komt. In juni gaan mijn paarden dag en nacht op de weide.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:14

is het mogelijk strookbegrazing te geven?
Als het gras heel hoog staat en er is geen mogelijkheid je paard van het land te halen dan zou ik beginnen met een stukje van bv 10M2 en dit eerst maaien. Daarbij een groter stuk afzetten waar je je paard de volgende dag enkele uren (ochtend en avond) op kan zetten. zodra dit grotere stuk kort is aan de hand van strookbegrazing verder laten weiden.

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:27

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:32

Hier zijn 3 paarden van 1uurtje gras naar 10uur gras per dag gedaan van de ene dag op de andere.
Ze kwamen wel van onbeperkt hooi.
Geen enkel paard geeft problemen.

Ik probeer andere jaren ook beter op te bouwen, maar was nu niet mogelijk.
Werken ook wel met strookbegrazing. Maar het gras is natuurlijk niet op na een paar uur.