Een veulen: wanneer er klaar voor en wat ermee doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een veulen: wanneer er klaar voor en wat ermee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:46

Wat hersenspinsels .. geen concrete plannen maar iets waar ik af en toe eens over nadenk.
Mijn eigen pony's zijn niet meer de jongste (21 & 24 jaar nu) en ondanks dat ik hoop dat ze nog minstens 10 jaar meegaan besef ik ook dat dit niet noodzakelijk zo is .. dus denk ik wel eens: wat daarna?

Koop ik weer een "ouder" beleerd paard, ga ik voor een jonger paard, wel of niet zadelmak, of misschien wel een veulen? Op het moment zal het wel in orde komen, maar er zijn toch vragen die ik mij stel. Zeker met betrekking tot een jong paard/veulen. Dan denk ik: kan ik dat wel? Ik zit al jaren tussen de paarden, maar heb nog nooit een paard zadelmak gemaakt. Nu heb ik daar wel ideeën over en het idee dat ik dit in theorie wel kan (als in: weten welke stappen en hoe aanpakken) maar soms liggen theorie en praktijk nogal uit elkaar en kan ik het dan ook nog? Maw: wanneer ben je klaar om met een veulen/jong paard aan de slag te gaan?

En stel dat het een veulen wordt .. wat doe je er de eerste jaren mee? Wel opfok of niet? Zijn er veel plaatsen waar veulens in een gemengde kudde terecht komen? Of is het allemaal leeftijds- en geslachtsgroepen? Of toch gewoon op mijn eigen stal bij mijn andere pony's (even in de veronderstelling dat die er dan nog zijn)? Waarbij hij dan eventueel bij 1 van de 2 zou kunnen lopen, maarja, dat is maar 1 pony en ik weet niet zo zeker of ik wel wil dat hij daar zijn sociale vaardigheden van leert :+

Ik heb eens zitten rondkijken wat er zoal bestaat aan opfok, lees veel goede dingen over oa de Eifel maar die wat ik gevonden heb en er goed uit zag accepteert bv. geen hengsten. Dus stel dat je een hengst koopt, en dat je die na het afspenen gaat ophalen .. wat dan? Dan moet je een tussenoplossing? Zijn er plaatsen waar je een hengstje na het afspenen wel in een gemengde groep kan zetten? Of bestaat dat gewoon niet?

Zomaar even wat algemene vragen omdat ik weet dat hier wel ervaringsdeskundigen zitten en omdat ik nog een leek ben op dat gebied dacht ik: ik vraag er eens naar. Ben eens benieuwd, al is het nog niet voor binnenkort ;)

DubbelFun

Re: Een veulen: wanneer er klaar voor en wat ermee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:10

Als je een veulen koopt en je doet hem 3 jaar in de Eifel oid in de opfok kun je net zo goed een 3-jarige kopen :)
Je maakt bijna niets mee van het groeiproces, leert het karakter niet en in die 3 jaar kan er zoveel gebeuren. Verder ben je aan (on)kosten zoveel kwijt dat je al aardig op weg bent naar een jong paard waar je meteen mee aan de slag kunt (afhankelijk van ras).
Verder is het een gok of het veulen ook het paard gaat zijn dat je je gedacht had. Niet zelden blijven ze te klein voor wat iemand zoekt of klikt het karakter niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:20

Daar ga ik wel in mee. Hoewel het hebben van een veulen natuurlijk ook een avontuur is en je bepaalde dingen zal leren en ontdekken die je met een volwassen paard niet zal doen, is het veiliger en goedkoper om een dier te kopen die die fase al voorbij is.

Ik ben groot fan van een goede opfok waarin het veulen kan leren paard te zijn. De opfok doet de basisopvoeding en ze leren van de oudere paarden in de groep. Vooral hengstveulens lijken dit echt nodig te hebben, kunnen knokken met de ouderen en daarna weer 'veilig' af te kunnen druipen naar de leeftijdsgenootjes.
Hengsten/ruinen en merrieveulens samen opfokken doen zou ik persoonlijk niet enthousiast over zijn. Ik heb gezien dat merries voornamelijk eten, af en toe een rondje rennen en vooral een rustige kudde hebben. Hengsten zijn veel speelser, wat natuurlijk van nature een manier is om de kracht te testen. Dat past naar mijn mening niet goed bij elkaar en zullen de merries en vooral de wat minder krachtige of dominante merries snel de dupe zijn en vaak last worden gevallen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:24

ik heb vanaf dag een elke dag iets gedaan, binnenkort is hij 3 en dan wordt het serieuzer dan voorbereiden op. Het heeft als voordeel je leert je paardje zo kennen dat je weet wat zijn de goede en minder goede eigenschappen en veel kun je er op zetten vanaf de grond met stem commando's.

maar als je een dier koopt weetje wat je koopt, fokken blijft gokken!.Zo kan het zomaar ongeschikt zijn voor je doel...te klein, te driftig, niet atletisch etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:30

Ik volg jullie ... nu zit ik in mijn geval niet zo gek ver van de Eifel (uiteraard beetje afhankelijk waar precies) maar alsnog niet om elke dag naartoe te gaan. En ik weet ook niet of dat mag in zo'n opfok? Dat je zelf bij wijze van spreken elke dag langsgaat en wat met je veulen doet? Verstoor je dan de groep niet teveel ofzo? Ik ken er niks van ...

Misschien zijn er ook wel plaatsen dichter bij huis, waar je wel in de mogelijkheid bent om elke dag langs te gaan, ik weet het niet, heb nog niet specifiek rond gezocht. Is het dan wel iets een veulen? Lijkt me wel een fijn proces om alles zelf te leren en inderdaad je paard enorm goed te leren kennen, stap voor stap ..

Een 3-jarige is ook leuk natuurlijk, maar die hebben ook al (hopelijk) een basisopvoeding achter de rug en als daar al iets mis is gegaan zit je er meteen mee ... Nu zal dit niet bij elk paard gebeuren, maar ik heb nu eentje staan met een enorm hoefsmidtrauma wat waarschijnlijk in z'n jonge jaren gebeurd is (en nu met 24 nog steeds niet helemaal ok, al kan hij tenminste wel al bekapt worden) en zo'n dingen zit ik echt niet op te wachten ... Vandaar ook.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:41

Persoonlijk vind ik juist dat de eerste drie jaar bij voorkeur zo min mogelijk gedaan hoeft te worden. De basisopvoeding krijgen ze wel dagelijks op de opfok en verder is dit het moment waar ze niets moeten en hoeven, puur en alleen paard mogen zijn. Let wel, dit is mijn mening en hoe ik een veulen zou opfokken nadat ik in een opfok gewerkt heb.

Of je dagelijks welkom bent hangt van de opfok af. Of je het paard eruit mag halen hangt ook van hun regels en voorkeuren af.

Ik denk dat het zeker leuk is om een dier alles zelf te mogen aanleren en het mooie is dat ze nog heel puur reageren. Maar een vers uit de opfok 3 jarige kan wel al veel meer werk hebben dan een veulen die je 3 jaar 'moet' wegzetten.
Als er iets 'mis' is, dan kan je er ook voor kiezen het dier niet te kopen natuurlijk. En andersom, er kan natuurlijk ook iets mis gaan bij jou ;)

Neemt niet weg dat ik niet tegen heb aanschaffen van een veulen ben hoor ;) Maar houd vooral rekening met de behoeften van zo'n jong dier en loop niet te hard van stapel, je hebt nog 20-30 jaar te gaan samen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:56

Dus eigenlijk komt zoals DubbelDun zegt de opfok of een 3-jarige kopen op hetzelfde neer .. bij beiden is de opvoeding door iemand anders gedaan .. alleen kost die 3-jarige niet op voorhand geld ;)

Natuurlijk weet je al veel door een mogelijk koop-paard te gaan bekijken, qua dingen die "mis" kunnen zijn. Al weet je niet alles door een paar keer kijken meestal. Maar zoals je zegt kan het ook bij mij fout gaan, ik zal de laatste zijn om te beweren dat dat geen optie is. Al ben je er dan wel zelf bij en weet je doorgaans wat er gebeurd is, terwijl in andere gevallen je vaak maar het raden hebt en dat de oplossing soms ook moeilijker maakt (hoewel dat lans de andere kant ook weer weinig uitmaakt aangezien een paard in het nu leeft, dus je kan met de juiste aanpak dingen doorgaans wel ombuigen).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:59

Als mijn oudjes er niet meer zijn komt er (weer) een veulentje van moeder af, eerste winter thuis, in de zomer ergens op het land en de winter weer thuis.
Opfok zie ik weinig in, zo'n groep losgeslagen kleuters. In de winter lekker mak maken en met verschillende leeftijden overdag lekker buiten en de zomer fijn 24/7 buiten.
Zo doe ik het al 20Jr en dat gaat prima.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:59

Zelf ben ik voor een veulen gegaan 3 jaar geleden, ik heb haar bij ons in het dorp in een kudde gezet en ben er bijna elke dag heen gegaan voor een knuffel, trucje of wandeling.
Inrijden was daardoor nu gewoon echt opstappen en wegrijden en ik kan met haar lezen en schrijven.
Maar aan de andere kant, als je 3 jaar in een net ingereden paard investeert heb je dat vast en zeker ook ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:00

Ik zie jonge paarden het liefst in een gemengde en gevarieerde stabiele kudde. Merries en ruinen, voor hengsten is dat natuurlijk lastig al zie ik ze ook dan het liefst in een groep jonge hengsten en enkele jonge en oudere ruinen.

Oudere paarden wijzen de jonkies hun plaats en geven ze zelfvertrouwen als er spannende dingen gebeuren. Bezoekje DA of smid, een luchtballon over het weiland, wild wat de wei in loopt, voor de oudere paarden is dat allemaal heel normaal en leren de de jonkies ook rustig te blijven.
Weilanden liefst zo groot mogelijk.

Verder het jonge paard in het weide seizoen lekker in de groep laten, de basis opvoeding hebben ze als het goed is aan de voet van de moeder al gehad.
Halster, meelopen aan een touw, voetjes geven en overal aangeraakt worden. Jong geleerd is oud gedaan. In de winter als ze van de wei af komen en 's nachts op stal gaan worden deze basisvaardigheden onderhouden door het dagelijks aan de hand naar buiten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:07

Polly schreef:
Als mijn oudjes er niet meer zijn komt er (weer) een veulentje van moeder af, eerste winter thuis, in de zomer ergens op het land en de winter weer thuis.
Opfok zie ik weinig in, zo'n groep losgeslagen kleuters. In de winter lekker mak maken en met verschillende leeftijden overdag lekker buiten en de zomer fijn 24/7 buiten.

Dat is natuurlijk ideaal op die manier ... hadden we dat allemaal maar ;)

@ Azmay : dat inderdaad .. uiteraard kan je met elk paard een band opbouwen en als je bereidt ben daar een aantal jaar in te investeren komt dat in principe ook wel in orde maar ik heb meer schrik voor de eventuele bagage die een ouder paard meeneemt waar je soms pas later achter komt (nu was dat eerdere hoefsmidvoorbeeld geen goed, dat wist ik op voorhand, maar het was maar voor het idee ;) ).

Ik ben dus ook voor een kudde met gemengde leeftijden, maar ik weet niet of je dat ergens vindt als je dat zelf niet kan bieden. Kan je daarvoor ook naar een pensionstal kijken bv. ? Of moet het toch iets specifieks gericht op veulens zijn? En voor een hengstje vaak moeilijk, dan moet je al een tussenoplossing hebben tot je die kan laten castreren en dat lijkt me ook niet simpel..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:15

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:16

Kuddes met gemengde leeftijden worden er in de opfok ook wel aangeboden, tot een jaartje of 4 en dan gaat de oudste generatie er weer uit en zo schuift ieder jaar een groepje naar boven. In sommige opfokstallen staat er ook nog een ouder gepensioneerd paard bij die het hele zootje onder de duim houdt. Maar mijn ervaring is dat de 4 jarigen ook volwassen en stabiel genoeg zijn om dat te kunnen.

Je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen een 2,5 jarige aan te schaffen en nog een half jaartje te laten staan in de huidige omgeving, dan naar huis te halen om alles zelf te doen. Die heeft de basisopvoeding, al een redelijk uitgegroeid lijf en de meeste veulenongelukjes al doorstaan maar verder nog zo groen als gras.

Edit:
Misschien is het leuk om gewoon een paar stallen te bezoeken waar ze opfokken of gemengde kuddes hebben? Zo krijg je een kijkje in de keuken en weet je meer wat je kan verwachten ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:19

[***] schreef:
Polly schreef:

Dat is natuurlijk ideaal op die manier ... hadden we dat allemaal maar ;)

@ Azmay : dat inderdaad .. uiteraard kan je met elk paard een band opbouwen en als je bereidt ben daar een aantal jaar in te investeren komt dat in principe ook wel in orde maar ik heb meer schrik voor de eventuele bagage die een ouder paard meeneemt waar je soms pas later achter komt (nu was dat eerdere hoefsmidvoorbeeld geen goed, dat wist ik op voorhand, maar het was maar voor het idee ;) ).

Ik ben dus ook voor een kudde met gemengde leeftijden, maar ik weet niet of je dat ergens vindt als je dat zelf niet kan bieden. Kan je daarvoor ook naar een pensionstal kijken bv. ? Of moet het toch iets specifieks gericht op veulens zijn? En voor een hengstje vaak moeilijk, dan moet je al een tussenoplossing hebben tot je die kan laten castreren en dat lijkt me ook niet simpel..

Ik heb verschillende pensionstallen gehad waarbij jonge paarden gewoon in de kudde mochten, vaak ook 24/7.
Met een hengstje is het wat ingewikkelder maar ook dat lukt vaak wel.

Een ouder paard met issues is inderdaad lastiger en kost ook veel energie, maar ik moet zeggen dat mijn import paardje er na 2 jaar er toch echt bij loopt alsof ze nooit een paniekvogel is geweest. Een jong paard opvoeden kost bij vlagen ook erg veel overtuigingskracht in mijn ervaring :+

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:29

Een gemengde kudde kun je ook prima op een pensionstal vinden, hoeft niks specifieks op veulens gericht te zijn. Met zo'n jong dier is het dan alleen van belang dat er wel leeftijdsgenootjes zijn en het spul veel buiten kan.

Hengstveulen zou ik niet aan beginnen als je daar niet gelijk van tevoren de mogelijkheden voor hebt liggen zonder dat het beestje alleen komt te staan, er zijn her en der wel wat stallen die daar oplossingen voor hebben. Als dat niet voor handen is zou ik eerder aan een (al dan niet al gecastreerde) enter of twenter gaan denken. Ook nog lekker jong, maar eenmaal geruind kun je ze natuurlijk makkelijk kwijt.

Een van onze paarden is als veulen aangekocht en nooit naar een opfok of iets dergelijks geweest :o heeft wel tot 1jarige leeftijd bij andere merries met veulens gelopen en toen gelijk lekker naar huis gekomen, waar ie zowel een speelmaatje heeft als een oudere dame die de boel onder de duim houdt. Paard gedraagt zich prima (ook bij vreemde paarden), lekker stabiel en heb niet het idee dat die nou echt wat heeft gemist qua opvoeding.
Ben er ook wel degelijk regelmatig (op gepast tempo) mee aan de slag geweest op die leeftijd. Vindt dat juist wel belangrijk eigenlijk, paard leert wat er de rest van z'n leven van 'm verwacht wordt en jij leert het karakter kennen. Mocht er weer een jonkie komen zou ik het precies hetzelfde doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:31

@ Azmay : Misschien komt het inderdaad allemaal wel op hetzelfde neer ... Als ik nu bekijk dat ik met mijn introverte, veel verhuisde, wantrouwende, blinde pony met hoefsmidtrauma op dit moment een pak minder problemen heb dan met mijn andere pony, die in principe gezond is (met dingetjes..) en die ik al 10 jaar heb .. Tja, dan is er dus ook niet altijd wat voor te zeggen :+ Hoewel ik met de blinde momenteel ook wat issues heb, maar dat is meer omdat hij wel héél erg goed in z'n vel zit en zich best wel heel wat voelt, en dat ben ik niet van hem gewend :')

@ RianneH : kan je dat? Gewoon bij stallen informeren en gaan kijken als je nog geen concrete aankoopplannen hebt? Dat vind ik altijd zo stom: "neen, ik wil nog geen veulen kopen, ben gewoon nieuwsgierig ... " .

De tijd zal wel uitwijzen wat er komt neem ik aan, als het zover is dat ik ga zoeken om de leegte op te vullen zal er vast wel wat voorbij komen. Iets wat mij trouwens ook vreemd is "een paard gaan zoeken". Die 2 van mij kwamen gewoon spontaan op mijn pad :7

Bedankt Memories voor je ervaring, klinkt toch niet slecht hoe jij het gedaan hebt :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:41

Zoals bij alles zal er niet één waarheid zijn :) Wat bij het ene paard wat 3 jaar in de opfok heeft gestaan goed uit pakt kan bij de ander desastreus blijken (groeiachterstand/vette worminfectie, verwaarloosde hoeven) of zelfs van het land direkt naar de slacht vanwege een trap van een ander paard wat een niet-rijdbaar paard opleverde.
Natuurlijk zijn dat uitzonderingen, maar wel dingen die je bij een aan te kopen 3 jarige kunt voorkomen.
De verhalen van slechte (vaak goedkope) opfok zijn iedereen wel bekend.

Dan liever een veulen in de buurt en samen toegroeien naar een paard waar je veel plezier aan kunt beleven.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:47

Hier ook geen opfok hoor..ons veulen nu net een jaar groeit prima op naast haar moeder en suggoraat opa! Ze is sociaal en voelt zich uit de kunst..gek op opa haar grote vriend! Ik zou er niks aan vinden veulen 3 jr wegbrengen! Nu heb ik er zicht op en leert ze wat er van haar verwacht wordt tzt.. ben niet zo een voorstander van kleuters die elkaar opvoeden!!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:08

Ik sta nu op de tweede stal waar de paarden in groepjes buiten komen zowel in het land als de paddocks. Daar kan je je stal natuurlijk op uitzoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:23

De standaardopfok zoals je ze vaak ziet (bende veulens van dezelfde leeftijd in groep en we zien wel) zegt mij ook niks, maar dat is hopelijk niet de enige manier. Een gewone pensionstal met groepen buiten is natuurlijk ook een optie maar ik heb doorgaans wel schrik voor het verloop in zo'n kuddes. Maar ik heb er ook geen ervaring mee dus kan er weinig over zeggen. Kan ook niet zo meteen hier in de omgeving dat soort stallen voor de geest halen (wel buiten, maar dan niet in groep) maar ze zullen er vast wel zijn als je gaat zoeken .. of dat hoop ik toch ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:29

Goede plekjes zijn inderdaad schaars en moet je vaak uit je netwerk kennen. Zo dus ook de eerdergenoemde adressen uit mijn netwerk.

M.i. zijn de sport gerichte pensionstallen dat meestal niet. Eerder bij fokstallen zoeken evt. binnen het ras van je keuze.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:29

Mijn vraag. zou het veulen niet bij jouw paarden kunnen staan?
ik heb mijn haflinger vanaf 5 maanden, hij is nu 6 jaar geworden 5 mei.
Deze stond gewoon samen met een ander veulen op de wei , 24/7
en ik was er elke dag (omdat ik alles zelf moest doen)
Maar heb hierdoor wel een goede band gekregen.
Heb er in de eerste jaren weinig mee gedaan, poetsen, beetje aan de hand mee lopen en gewoon langs de weg laten grazen.
(was een doodlopende weg, maar hij liep altijd heel netjes langs de weg te grazen als ik de wei aan het uitmesten was en als hij te ver weg ging riep ik hem en dan draaide hij zich om en kwam hij weer terug grazen :P)
Ik zou dit met een volgende paard zo weer doen, je leert vanaf veulen af aan zijn karakter al kennen en je kan hem dan ook al meteen goed schrik proef maken.
Als jij altijd in de wei bent en altijd wat spullen mee neemt ofzo dan wennen ze daar heel snel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:36

Mijn pony's staan sowieso al apart van elkaar (blinde heeft zijn eigen "hokje") omdat samen niet altijd ging. Eventueel bij de niet-blinde pony zou kunnen, maar ik weet niet hoe die gaat reageren .. zo is hij best lief tegen andere paarden maar als het op eten aan komt ... Hij was ook heel lief tegen het stalveulen, maar die stond naast hem in de paddock en niet bij hem .. Ik heb echt geen idee hoe hij zou reageren en het proberen om dan tot de conclusie te komen dat het niks wordt en dan halsoverkop een andere oplossing moeten zoeken ... Pony heeft zelf nooit opvoeding gehad op dat gebied, heeft altijd alleen gestaan, dus denk niet dat hij het beste voorbeeld is om van te leren ;)

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:38

Oke ja dat is dan erg jammer.
Misschien iemand in de buurt die ook een veulen heeft of wilt kopen?
Dat je daar samen eventueel iets mee kan regelen.
En anders inderdaad toch opfok, ik vond dat alleen niet leuk omdat je daar hier maar 1x in de week ofzo heen mocht
en dat moest dan op afspraak.. ja dat vond ik niks, daarom koop je geen paard.
Wil ik gewoon heen kunnen wanneer ik dat zelf wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:35

Dat laatste is ook zeker waar en iets waar ik het ook heel moeilijk mee zou hebben :j Ik weet niet hoe dat doorgaans op opfokplaatsen werkt, maar kan me wel voorstellen dat je daar niet zomaar vrij in en uit mag lopen met al dat jong grut. En dat zou mij ook tegenhouden inderdaad.

Nu, enkel met een ander veulen samen zou ook mijn eerste keuze niet zijn .. maar heeft bij jou wel goed uitgepakt? Merk je er niks aan dat hij een bepaalde opvoeding heeft gemist qua grenzen ed?