Mijn eigen pony's zijn niet meer de jongste (21 & 24 jaar nu) en ondanks dat ik hoop dat ze nog minstens 10 jaar meegaan besef ik ook dat dit niet noodzakelijk zo is .. dus denk ik wel eens: wat daarna?
Koop ik weer een "ouder" beleerd paard, ga ik voor een jonger paard, wel of niet zadelmak, of misschien wel een veulen? Op het moment zal het wel in orde komen, maar er zijn toch vragen die ik mij stel. Zeker met betrekking tot een jong paard/veulen. Dan denk ik: kan ik dat wel? Ik zit al jaren tussen de paarden, maar heb nog nooit een paard zadelmak gemaakt. Nu heb ik daar wel ideeën over en het idee dat ik dit in theorie wel kan (als in: weten welke stappen en hoe aanpakken) maar soms liggen theorie en praktijk nogal uit elkaar en kan ik het dan ook nog? Maw: wanneer ben je klaar om met een veulen/jong paard aan de slag te gaan?
En stel dat het een veulen wordt .. wat doe je er de eerste jaren mee? Wel opfok of niet? Zijn er veel plaatsen waar veulens in een gemengde kudde terecht komen? Of is het allemaal leeftijds- en geslachtsgroepen? Of toch gewoon op mijn eigen stal bij mijn andere pony's (even in de veronderstelling dat die er dan nog zijn)? Waarbij hij dan eventueel bij 1 van de 2 zou kunnen lopen, maarja, dat is maar 1 pony en ik weet niet zo zeker of ik wel wil dat hij daar zijn sociale vaardigheden van leert

Ik heb eens zitten rondkijken wat er zoal bestaat aan opfok, lees veel goede dingen over oa de Eifel maar die wat ik gevonden heb en er goed uit zag accepteert bv. geen hengsten. Dus stel dat je een hengst koopt, en dat je die na het afspenen gaat ophalen .. wat dan? Dan moet je een tussenoplossing? Zijn er plaatsen waar je een hengstje na het afspenen wel in een gemengde groep kan zetten? Of bestaat dat gewoon niet?
Zomaar even wat algemene vragen omdat ik weet dat hier wel ervaringsdeskundigen zitten en omdat ik nog een leek ben op dat gebied dacht ik: ik vraag er eens naar. Ben eens benieuwd, al is het nog niet voor binnenkort